sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

הנגזרת מעמדה זו היא הצורך במעורבות מסודרת יותר של מערכות החינוך הממשלתיות או המקומיות בנעשה במעונות ובגני טרום–החובה . תידרש הדרכה והנחיה מיוחדת לגננות ולמטפלות , לא רק לסגלי בתי הספר , בנושא הקשר בין הבית לבית הספר ( והגנים . ( בחזרה מהמישור הממשלתי והמישור הקהילתי למישור הבית–ספרי שבה ומתבלטת דמות המנהל של המסגרת החינוכית כמי שיכול למלא תפקיד קריטי בהתנהלות הקשר הנדון והתפתחותו . השפעתו של מנהל המסגרת החינוכית – כבר בגיל הרך ולאחר מכן בבית הספר — תבוא לידי ביטוי ברמה המערכתית וברמה הפרטנית . ברמה המערכתית , המנהל , כמי שמשפיע רבות על סגנון הניהול וההתנהלות של המסגרת החינוכית , צריך לחתור לסגנון התנהלות המעצים לא רק את ההורים אלא גם את המורים , ( Bauch & Goldring , 2000 ) מפני שכל העצמה חד–צדדית מאיימת על הצד האחר ומקטינה את הסיכוי ליצירת שותפות של אמת . ( Addi-Raccah & Arviv-Elyashiv , 2008 ) ברמה הפרטנית יש בסיס לדרישה שעל המנהל לסייע לכל אחד מהמורים לא לשמוט את מושכות ההנחיה במישור האקדמי , כלומר לשמר את מעמדו של המורה כאחראי–על וכמי שקובע באופן בלעדי את התכנים ודרכי הלימוד בכיתה , ולנתב את ההורים להשתתפות או לנטילת המושכות במישורים הנלווים לתהליך הלמידה עצמו . ( Addi-Raccah & Ainhoren , 2009 ) ממלחמה לפירוק מוקשים עושר ההגדרות למהות הקושי בקשר בית-בי"ס ובדרכים לקידומו מצדיק את ההצעה שכל מסגרת חינוכית — ברמת בית ספר או ברמת קהילה — צריכה לפתח את ההגדרות והשיטות הנראות לה מתאימות ביותר ליצירת קשר חיובי בית-בי"ס ולשמירה עליו . ( 2002 Christenson , ) אולם גם כך יש רגליים לסברה שתהליך זה יהיה מלווה , למרות הכל , במשברים ומאבקים שיש לנהלם בזהירות ובתבונה , אך מתוך חזון , אמונה וסבלנות . אחת התובנות הנוספות שהתפתחו עם הזמן סביב הנושא הנדון היא המודעות למשקל האמוציונלי המשמעותי שמלווה את הקשר בית-בי"ס מכל צדדיו ובכל שלביו . ( Hoover-Dempsey & Snadler , 1997 Adams , Forsyth , & Mitchell , 2009 ;) לכן הדרך לשיפור הקשר בית-בי"ס היא לעתים דרך חתחתים הדרגתית , שבה חיפזון וצעדים דרסטיים עלולים לחבל בשינוי הרצוי . יחד עם זאת , יש צורך בדמות ברורה ומוגדרת , מקובלת על הצדדים , שתחתור בהתמדה להגברת הקשר בית-בי"ס ותנקוט שיטות מושכלות והדרגתיות . ( Sanders , 2008 ) דוגמה לגישה מושכלת מוצגת על ידי פט ועמיתיה , ( Fette et al ., 2009 ) שעוסקים בנושא שיתוף הפעולה בין הורים למורים בהקשר של בעיות בתחום בריאות הנפש של הילדים . במסגרת קבוצות דיון באינטרנט , תגובות הורים לשאלות שהופיעו באתר אינטרנט רלוונטי וקבוצות מיקוד , ניסו פט ועמיתיה להגדיר מהן הבעיות שהורים מציינים בסוגיית הקשר עם בתי הספר ומהם הפתרונות שאפשר להציע להן . רשימת הבעיות שהסתמנה דומה מאד לרשימה שהוצגה לעיל , ובה , בין השאר , חוסר ידע , יחס שלילי מצד מורים , סטיגמה שלילית לגבי מורים ועוד . פט ועמיתיה מגיעים למסקנה שהבעיה בקשר בין הורים למסגרות חינוך נעוץ בתגובות הכמעט–רפלקסיביות ששני הצדדים מפגינים זה כלפי זה . לכן מציעים החוקרים להשתמש במודל שלקוח מתחום הריפוי בעיסוק , ועיקרו פיתוח כישורים חדשים אצל הילד המוגבל , שצריך ללמוד כישורים גבוהים יותר של תפקוד והסתגלות . לדבריהם , ילדים מפתחים מיומנויות ספציפיות באמצעות תהליך

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help