sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

לחשיבות הקשר עם ההורים אלא להפך — בהדגשת–יתר של המפגש איתם . דווקא בתי ספר שמודעים מאוד לחשיבות הקשר הורים-בית ספר עלולים להחמיץ את ההזדמנות של אסיפת ההורים , כי בדרכם לחתור להשגת קשר ישיר טוב יותר עם ההורים הם שוכחים את חשיבות הקשר תלמיד-הורים . לשון אחר , המפגש מתקיים עם ההורים וסביבם ולא עם התלמיד וסביבו . הבעייתיות הנעוצה באי–שילוב , או בשילוב לא נכון , של התלמיד במפגש הורים-מורה קשורה לשיח המתקיים בין המורה להורים , לעתים בנוכחות התלמיד . דיאלוג בין ההורים למורה מעביר את האחריות להתקדמות בלימודים או בהתנהגות מהמורה , ובעיקר מהתלמיד עצמו , אל ההורים , מפני שהם אלה שמקבלים את המידע והם אלה שאמורים " לעשות עם המידע הזה משהו . " לחלופין הציעו אלן וניירן ( 1989 ) לקיים אסיפת הורים משולשת תלמידהורים-מורה , שבמהלכה יפעלו המשתתפים כצוות עבודה ולא כגורמים מתחרים . על פי מודל זה התלמיד הוא ה"שחקן הראשי" באסיפת ההורים , החל מכתיבת ההזמנות , עבור דרך קביעת הנושאים שעליהם ישוחח המורה עם ההורים ( בתיאום מראש עם המורה ובהסכמה הדדית שמה שלא עולה לדיון נשאר באחריות מלאה של התלמיד , ( המשך בדיווח מילולי של התלמיד להורים על מצבו הלימודי בתחומים השונים , וכלה בתיאום עם ההורים והמורה מה יעשה כל אחד מהנוכחים כדי לשפר את מה שטעון שינוי ושיפור . בשנה"ל תשס"ב בוצע בישראל ניסוי ראשוני של דגם אחר לאסיפת הורים , שהושתת על העקרונות שהתוו אלן וניירן ( ראו ישראלאשוילי ולבבי , . ( 2002 ניסוי זה התחיל בדיאלוג בין הצוות המוביל את הניסוי לבין סגל המורים הרלוונטיים בבית הספר , ולאחריו הופעל דגם חדש של אסיפת הורים . הדגש בדגם החדש היה בהעמדת הילד — לא ההורים ולא המורה — במרכז ההתרחשות , לפני אסיפת ההורים ובמהלכה . המשוב לאסיפת הורים זו היה חיובי ביותר , הן מהמורים ( מילולי ) והן מההורים ( שאלון . ( למותר לציין כי אין לראות באירוע חד–פעמי זה מודל גורף לשינוי הנדרש בהתנהלות בתי ספר . יחד עם זאת , ניסוי זה המחיש שאפשר וצריך לחפש הזדמנויות שונות ל"חשיבה מחודשת" על אופן ההתנהלות של מצבים שונים בבתי הספר , כדי שיובילו להתקרבות ולא להתרחקות בין הסגל החינוכי להורי התלמידים ולתלמידים עצמם . מחיפוש הקשר האידאלי לחיפוש הצורך האינדיבידואלי בספרות המחקרית על קשר בית-בי"ס מופיע תיעוד של דוגמאות רבות לצורות הקשר האפשריות בין בית הספר להורים . בספרות הלא מחקרית קיימות דוגמאות אין–ספור ( ביום 25 . 1 . 10 למשל הופיעו בגוגל כ 1 , 170 , 000– קישורים למושג . ( parent-school collaboration מנץ ועמיתיו חיברו שאלון ל"הערכה רב–ממדית" של מעורבות הורים בבית הספר היסודי . ( Manz , Fantuzzo , & Power , 2004 ) השאלון מופיע בנספח 1 לפרק זה . ניתוח גורמים הצביע על שלושה תחומי–על של מעורבות הורים : קשר עם בית הספר , למידה בבית ומעורבות בנעשה בבית הספר . במעבר מהרמה הכללית לרמה המעשית מתברר כי ממד חשוב בניתוח הקשר בית-בי"ס ובעידודו קשור למאפיינים ולצרכים של ההורים : יש הורים הזקוקים להנחיה הורית ולסדנאות שיעזרו להם לרכוש כישורי הורות בסיסיים . אחרים זקוקים לתמיכה כספית או למידע כללי על התנהלות הילד בגן , ויש מי שזקוקים ( רק ) להצעת רעיונות כיצד לתרום להתפתחות מיטבית של הילד . ( Smith , Lapin & Finn-Stevenson , 2008 ) יש הורים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help