sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

בשאלה " מה יגרום לאם להיות בקשר חיובי עם בית הספר " ? אלא צריך לשאול " מה במכלול החיים של המשפחה , ובכלל זה הקהילה שבה היא חיה , עשוי לסייע או להפריע לבניית קשר חיובי בית-בי"ס . ( Christenson , 2002 ) " ? נושא הקהילתיות רלוונטי גם מזווית נוספת — יצירת החזון המשותף . בהקשר זה מביא סטרייק הערה מעניינת . ( Strike , 2004 ) לדבריו , המשמעות הנכונה יותר של התנהלות בית הספר כקהילה היא חתירה למימוש מה שהוא מכנה " ארבעת ה Coherence , Cohesion , — " C– . Care , Contact משמעות ה"אחידות" ( קוהרנטיות , ( coherence היא קיומו של חזון , שפה ויעד משותפים . משמעות ה"לכידות" ( cohesion ) היא תחושה של קהילתיות הנובעת מחתירה משותפת למטרות . משמעות ה"אכפתיות" ( care ) היא צירוף כל התלמידים ליעדים ולתהליך החתירה למימושם , ומשמעות ה"קשר" ( contact ) היא המאפיינים המבניים של בית הספר שמקדמים התייחסות אישית ואכפתיות . במילים אחרות : לא זו בלבד שאסור לראות את הקשר בית-בי"ס במנותק מהקהילה שאליה משתייכת המשפחה , אלא שיש אף לראות את שאלת הקשר בית-בי"ס כחלק מקשר גומלין בין שתי קהילות — האחת בית–ספרית והשנייה שאפשר לכנותה " שכונתית" ( אם כי ייתכן שבאותה שכונה יגורו קהילות שונות , שבית הספר מחויב לכל אחת מהן ) — המקיימות ביניהן דיאלוג שהקשר בית-בי"ס הוא רק פן אחד שלו , ובמובנים מסוימים הוא תולדה שלו . נקודות אלו באות לידי ביטוי במודל שפיתחו אפשטיין , מהחוקרות הבולטות של נושא הקשר בית-בי"ס , ועמיתיה , ( Epstein et al ., 2009 ) מודל שבו היא מייחסת משקל שווה לחשיבות ההורים , המורים והקהילה בעיצוב הקשר בית-בי"ס . מדו-כיווניות לרב-כיווניות הקשר בין הבית לבית הספר חשוב , אך אין להזניח קשרים נוספים , ובמרכזם הקשר הוריםילד . דוגמה לכך היא המפגש בין הורי התלמידים למחנך הכיתה , מפגש שכיום מקובל לכנותו " יום הורים" ( ובעבר נקרא "אסיפת הורים . ( " להבדיל מ"אסיפת הורים" כללית , שבה נפגשים ההנהלה או המחנך עם כלל הורי הכיתה או השכבה , " יום הורים , " שבו מתקיים מפגש אישי בין ההורים לסגל בית הספר , ומחנך הכיתה במרכזו , הוא חוויה משמעותית וטעונת מתח לתלמידים , להורים ולסגל החינוכי / בית–ספרי כאחד . לאור המתח הכללי , לא מפתיע לגלות שבמקרים לא מעטים המפגש בין הורים למורה הופך להיות זירת התגוששות וחילופי האשמות , שתמציתן השאלה " מי לא בסדר . ( 2000 Lasky , ) " ? כמו כן , לנוכח העובדה שעל המורה לפגוש הורים של כ30– תלמידים , ברורה ומובנת נטייתם של מורים לקיים בתחילת השנה אסיפה כיתתית , שבה נמסרות הודעות כלליות אך אין בה התייחסות אישית לכל תלמיד , ולדחות את המפגש האישי עם הורי כל תלמיד לשלב מתקדם יותר של הלימודים , מה גם שעד אז , הישגיו הלימודיים של התלמיד כבר ברורים יחסית . אלא שמהלך כזה של התנהלות המפגשים עם ההורים מסכל את ההזדמנות של המורים לעצב באופן בונה ושיתופי יותר את יחסיהם עם ההורים , ובעקיפין גם את יחסי ההורים עם ילדם , וללמוד יותר על הצדדים הלא–לימודיים שבחיי תלמידיהם . יתרה מזו , אלן וניירן ( Allen & Nairne , 1989 ) הצביעו על בעיות שונות שעלולות להתעורר סביב ניהול לא נכון של המפגש עם ההורים . לדבריהם הבעיה אינה נעוצה בחוסר מודעות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help