sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

שהשאלה העומדת על הפרק אינה האם יש צורך בקשר חיובי בית-בי"ס אלא כיצד ליצור את הקשר הזה באופן המיטבי ? . ( Reschly & Christenson , 2009 ) שאלה זו ניצבה בפנינו בעת כתיבת הפרק הנוכחי . בשולי הדברים , אך לא בשולי תחום עיסוקה של הוועדה הנוכחית , נדגיש כי השאלה המוצגת עוסקת בנושא הקשר בית-בית ספר ולא בשאלת הקשר בית-גן . זאת מכיוון שהרוב המוחלט של המחקרים שפורסמו בנושא הקשר בין מסגרות משפחתיות למסגרות חינוכיות התמקד בילדים בגיל בית הספר . למעשה קיים ידע מועט יחסית , ולא גוף ידע מחקרי מסודר ומשמעותי , בסוגיית הקשר בין משפחות לבין מערכת החינוך בגיל הגן . מדיניות ממשלתית בנושא הקשר בית-בי״ס — השוואה בינלאומית התעסקות בשאלת הקשר בית-בי"ס אינה עניין רק לחוקרים או מחנכים אלא עוסקים בה גם ראשי מדינות , למשל נשיא ארה"ב אובמה וראש ממשלת קוריאה בפגישתם לאחרונה ( הארץ , . ( 7 . 1 . 10 הסיבה לכך נעוצה במעורבות העמוקה והיום–יומית של כל הממשלות בעולם בעניינים הקשורים לחינוך , מעורבות שמעוגנת בתובנה שניסח נשיא ארה"ב ( באותה פגישה ) באופן קולע : " שלא יהיו טעויות , מדובר בעתיד שלנו . מדינות שעוקפות אותנו בחינוך היום יעקפו אותנו בתחומים אחרים מחר . " לאור זאת , חשוב לבחון מה המדיניות הרווחת במדינות שונות בעולם בשאלת הקשר בית-בי"ס , ואם מדובר במדיניות התומכת בעידוד הקשר ביתבי"ס — מהן הדרכים המוגדרות , אם בכלל , ראויות לטיפוח–בפועל של הקשר הזה ? למותר לציין כי מסקירת המדיניות הננקטת כלפי נושא זה במדינות שונות בעולם ייתכן שאפשר יהיה ללמוד , במישרין או בעקיפין , גם על נושאים הנלווים לשאלת הקשר בית-בי"ס — מדיניות הרווחה בכללותה , שיקולים מרכזיים בהקצאת משאבים להיבטים חברתיים וחינוכיים , ונושאים נוספים שיפורטו להלן . כדי לבחון את נושא המדיניות הממשלתית במקומות שונים בעולם פנתה הוועדה לשגרירויות של מדינות זרות בישראל וביקשה חומר כתוב או הפניה לחומר נגיש בסוגיות הנדונות . להלן יתוארו בקצרה תשובות שהתקבלו מכמה שגרירויות בתגובה לפניית הוועדה . מלבד לימוד התשובות שהתקבלו בעקבות הפנייה , סקרנו אתרים של משרדי חינוך בכמה מדינות נוספות , בחיפוש אחר התייחסות לנושא . להלן יפורטו הממצאים שהתבררו בנוגע למדינות שונות , ולאחריהם תובא התמונה הכללית המסתמנת . מכיוון שקיימת שונות רבה באופיים ובהיקפם של הממצאים שהתבררו בנוגע למדינות שונות , קשה היה להגדיר רשימה אחידה ומסודרת של קריטריונים שלפיהם תיערך השוואה שיטתית בין המדינות . יחד עם זאת , במהלך הסקירה ניתנה הדעת בראש ובראשונה לשאלות הבאות : ( 1 ) מהי המדיניות המוצהרת בשאלת הקשר הורים-מסגרות חינוך ? ( 2 ) מהו הרקע לעמדה המוצהרת כיום בתחום זה ? ( 3 ) האם הצהרת המדיניות מלווה בהתבטאויות קונקרטיות הנוגעות לצעדים מעשיים שיש לנקוט , ברמה המדינית או ברמה המקומית ? להלן יפורטו 5 יש לציין כי גם לצורך הסקירה שנכתבה בשנת 1995 נבחנה שאלת המדיניות הממשלתית בנושא הנדון , אך אז נשלחו מכתבי הבקשה ישירות למשרדי החינוך במדינות שונות בעולם , שחלקם השיבו וחלקם לא . כאמור לעיל , לצורך הסקירה הנוכחית ( 2009 ) הופנתה הבקשה לשגרירויות שונות בישראל , גם מסיבות של אילוצי זמן וגם מתוך תקווה שההיענות תהיה רחבה יותר . בפועל שיעור ההיענות היה מוגבל ולא ענה על המצופה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help