sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

. 1 פער בין ממצאי המחקר — שמהם עולה כי קשר חיובי בין ההורים למורים חיוני להתפתחות התלמיד והצלחתו — ובין המודעות אליהם בקרב אנשי השטח . . 2 דימוי שלילי של ההורים בעיני המורים . . 3 דימוי שלילי של המורים בעיני ההורים . . 4 פערים בהבנת המושגים "שותפות" ו"קשר . " . 5 אי–בהירות לגבי התחומים שבהם צריך להתקיים הקשר . . 6 חוסר מיומנות של מורים בניהול הקשר עם ההורים . . 7 העדר הזדמנויות ליצירת קשר חיובי בין הורים למורים . . 8 חיוניות ההגדרה של אחראי בית–ספרי לתיאום ותמיכה בקשר בית-בי"ס . . 9 הרגישות של דיאלוג בית-בי"ס כשמדובר בילדים בחינוך המיוחד . בסופה של הסקירה הנ"ל הוצע שהדרך ליצירת קשר חיובי בין הבית לבית הספר אינה יכולה להתבסס על המלצות ולקחים אוניברסליים ( בלבד , ( אלא מקבלי ההחלטות הרלוונטיים חייבים לדון בה מראש , ויש ליישמה בפועל אך ורק על בסיס של שיח משותף והדרגתי בין ההורים למורים ולמקבלי ההחלטות הקשורים למסגרת החינוכית המסוימת , שיח שיביא בחשבון את הנסיבות הלימודיות , החברתיות והקהילתיות של המסגרת החינוכית המסוימת שבה מדובר . כך למשל , הגדרת המושגים " קשר" ו"שותפות" אינה יכולה להיות כללית , וגם תהליך הטיפוח של תנאים המעודדים קשר חיובי צריך להיבנות תוך מודעות למאפיינים של כל הצדדים הנוגעים בדבר , בבית הספר המסוים . על פי אחת ההערכות , ( Castelli & Pepe , 2008 ) במהלך חמש–עשרה השנים האחרונות ( מאז בוצעה סקירת הספרות הנ"ל ) הוכפל מדי שנה מספר הפרסומים המדעיים העוסקים בנושא " מעורבות הורים" parental involvement ) או . ( family involvement נראה כי נתון זה מלמד לא רק על ההתעניינות הציבורית בנושא הנדון אלא , יותר מזה , על הצטברות ממצאים אמפיריים התומכים בטענה שלמעורבות ההורים בנעשה במסגרת החינוכית שבה לומד ילדם יכולות להיות השלכות מהותיות על תפקודו הלימודי והכללי ( ראו למשל . ( Dearing , Mayer , Kreider , & McCartney , 2005 Weiss , כך לדוגמה , בניתוח–על של 50 מחקרים שעסקו בסוגיה זו ( Hill & Tyson , 2009 ) נמצאו עדויות לתרומה ברורה של הקשר בית-בי"ס להישגים של תלמידים בחטיבות הביניים . דוגמה נוספת היא מחקר אורך שנערך במסגרת פרויקט רב–שנתי לטיפוח ילדים שמתקיים בשיקגו זה שנים רבות , ובו התברר שהערכת המורה את הילד בכיתה א' אכן מסבירה את הישגיו הלימודיים של הילד בגיל , 14 אך מעורבות ההורה בגן הילדים ( כפי שנמדדה באופן רטרואקטיבי ) מסבירה הצלחה אף לאחר מכן , במהלך הלימודים בבית הספר העל–יסודי . ( Miedel & Reynolds , 1999 ) לאור ממצאים אלה אין פלא שבמחקר שארגון יוניצ"ף ( UNICEF ) פרסם לאחרונה הוגדרה השותפות בין ההורים לסגל החינוכי כאחד משלושת המאפיינים המרכזיים של בתי ספר ( מכל העולם ) המוגדרים " ידידותיים לילדים" . ( Osher , Kelly , Tolani-Brown , Shors , & Chen , 2009 ) מהאמור עד כאן ברור מדוע בהקדמה לחוברת מיוחדת שעסקה בתכניות התערבות לקידום קשר משפחהבית ספר סיכמה לאחרונה כריסטנסון , מהחוקרות המובילות בעולם בתחום הקשר בית-בי"ס ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help