sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

. 6 אתגר מיוחד בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחותיהם : לאור הפיתוח הניכר של השירותים הטיפוליים שמשרד החינוך מעניק לאוכלוסייה זו , נדרשת הגדרה או בנייה של תפקיד מנהל–מקרה , ( case manager ) תפקיד שיש בו שני מרכיבים מרכזיים : א . אחריות לקשר עם המשפחה . ב . תיאום הטיפולים הנעשים בידי אנשי מקצוע שונים העובדים עם הילד והמשפחה , במטרה למנוע פיצול של הטיפול בילד . מומלץ שעבודתו של מנהל–המקרה תקדם עבודת צוות המיישמת שיטות הערכה והתערבות נסמכות–ראיות ( evidence-based ) עם הילד ומשפחתו , ותטמיע אותן במערכת החינוך המיוחד ובחינוך הרגיל המשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים . נימוקי הוועדה : מקום נרחב בדיוני הוועדה הוקדש לקשר עם משפחות המגדלות ילד בעל צרכים מיוחדים ולצורך ביישום מדיניות ברורה ומחייבת , המסדירה את היחסים בין המשפחה לבין מערכת החינוך המיוחד והמשולב . משיחות עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים — כאלה המתחנכים במערכת החינוך הנורמטיבית , המשלבת ילדים בעלי צרכים מיוחדים , וכאלה הלומדים במערכת החינוך המיוחד — חזר ועלה הצורך של הורים בדמות אחת קבועה , שתהווה כתובת ברורה להם ולצוות המורים והמטפלים השונים של הילד . הורים אלו חזרו והדגישו את התסכול הרב שהם חווים במצב הקיים היום , כשהם נאלצים לפנות לגורמים רבים כדי לקבל תשובה , שפעמים רבות אינה ניתנת להם באופן משביע רצון ומביאה אותם למצבי תסכול ואף לעימות עם מערכת החינוך . מחקרים שהוצגו בפני הוועדה מעידים אף הם כי כדי ליישם בקרב צוותי חינוך וטיפול שאינם אמונים על עבודה עם הורים תכניות המשלבות את המשפחה , נדרשת הכשרה והפעלה של מנהלי–מקרה — ( case managers ) אנשי מקצוע שתפקידם לגבש צוות של מחנכים , מטפלים והורים סביב דרכי עבודה משותפות ויעילות , לתמוך בעבודתם של המחנכים ובשיתוף הפעולה שלהם עם ההורים , לפתור עימותים ולאגם משאבים . הצורך במנהלי–מקרה הועצם מאז החל יישומו של חוק החינוך המיוחד , ב . 1999– מערכת החינוך קלטה וממשיכה לקלוט מספר גדול של מטפלים מתחומים שונים , המופקדים על השגת המטרות של תכנית הלימודים האישית שנבנית לכל תלמיד . הניסיון המצטבר במערכות של בריאות הנפש , שירותי הרווחה והחינוך המיוחד מלמד כי מצבים מסוג זה טומנים בחובם סכנה לבזבוז משאבים ולטיפול לא מתואם ולא יעיל . על כן ממליצה הוועדה , למנות עבור כל ילד במערכת החינוך המיוחד ובחינוך המשולב מנהל–מקרה שתפקידו יותאם לצרכים שהועלו לעיל . הרחבה בנושא מופיעה בפרק " מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים : בדיקת מצב והצעות לשינוי" המופיע בעמודים . 146-117 . 7 המלצה למחקר נוסף בתחום קשרי משפחה-מסגרת חינוך במדינת ישראל בכלל הגילאים ובגיל הרך בפרט : בישראל בוצעו מחקרים המלמדים על תפיסות ועמדות של הורים ומחנכים כלפי טיב הקשרים ביניהם , אולם מורגש חסר בגוף ידע מבוסס–ראיות על תכניות התערבות שתכליתן חיזוק הקשר בין הבית לגן ולבית הספר . לדוגמה : א . יש לחקור איזו השפעה יש לתכניות התערבות המיועדות להורים לילדים בגיל הרך ופועלות בישראל — על שיפור היחסים בין מערכת החינוך לבין המשפחה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help