sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

ליישם ולפתח במהלך עבודתם בשטח . כן מובאות בפרק המלצות הנוגעות להכשרה של אנשי חינוך לעבודה משותפת עם הורים ומשפחות ולכינון רציונל ערכי הנוגע לנושא זה בהכשרתם . . 6 מערכת החינוך ומשפחות לילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים — בדיקת מצב והצעות לשינוי : הפרק עוסק בנושאים הבאים : א . תמונת מצב של היחסים בין משפחה המגדלת ילד בעל צרכים מיוחדים לבין מערכת החינוך , וסקירת יוזמות ואסטרטגיות לקידום החינוך של ילדים בעלי צרכים מיוחדים . ב . ייחודיותה של מערכת היחסים בין מערכת החינוך לבין הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים — במסגרת החינוך הנורמטיבי המשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים , ובמערכת החינוך המיוחד . ג . קשיים מרכזיים במערכת היחסים — איזו השפעה שלילית יש להם על הילדים , המורים וההורים , ואיזה שיפור חל בתפקוד הילדים , המורים וההורים וברווחתם כתוצאה משיפור היחסים ? הפרק מדגיש כי בדומה לתהליכי שיתוף הורים שמתקיימים באוכלוסיות אחרות , השקעת משאבים שמטרתם ליצור קשר טוב עם ההורים ולטפח עבודה משותפת של המשפחה והמחנכים תורמת תרומה רבה גם להסתגלותם הנפשית ולהישגיהם הלימודיים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים . כן עוסק הפרק במורכבות השיתוף של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים עם מוסדות החינוך , במיוחד באלה שפועלים במסגרת החינוך הנורמטיבי , ובצורך לפתח מנגנוני עבודה מבוססי–ראיות לעבודה עם משפחות לילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות השונות שבהן מתחנכים ילדים כאלה . ח . המלצות הוועדה לאחר איסוף הידע הקיים בספרות המחקר , הידע הקיים בשדה החינוך בישראל וסקירת המדיניות והפעולות בנושא זה במדינות אחרות בעולם , התכנסה הוועדה על מנת לסכם את המסקנות וההמלצות המרכזיות שהיא מבקשת להציג בפני בכירי משרד החינוך וגורמים נוספים בעלי עניין . ההמלצות דלהלן התקבלו פה אחד בידי כל חברי הוועדה , והן משקפות את דעת הוועדה כולה . חברי הוועדה משוכנעים בחשיבות הרבה של קידום מערך היחסים בין המשפחה למסגרות החינוך בגיל הרך ורואים בו גורם מרכזי המשפיע על מהלך התפתחותו והצלחתו של הילד במערכת החינוך . תפיסה זו הייתה הבסיס למסקנה המרכזית של המסמך , כי יש צורך לקדם שינוי במערכת החינוך בגיל הרך במדינת ישראל על מנת לשפר את שיתופי הפעולה בין המשפחה למערכת החינוך ולהבנות אותם הן ברמה של מדיניות–על והן ברמה המקומית . ההמלצות דלהלן נשענות על שתי מסקנות נוספות : א . שיתוף פעולה בין המשפחה למערכת החינוך תורם להתפתחות הילד ורווחתו , ואילו קונפליקטים ונתקים בין המערכות פוגעים בהתפתחות הילד ובהצלחתו במערכת החינוך . ב . שותפות בין המשפחה למערכת החינוך מקדמת את יכולותיה של המסגרת החינוכית ( גן ובית ספר ) לפעול בצורה יעילה ואפקטיבית . הוועדה הסתמכה על ממצאי מחקרים רבים שבדקו את השותפות בין מסגרות חינוך לבין המשפחה ואת השפעתה על הישגי הילדים בבית הספר ומצאה בהם אישוש להנחה המוקדמת שלה , כי שותפות בין ההורים לבית הספר משפרת במידה משמעותית את הישגי הילדים בבית

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help