sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

ו . סוגיות מרכזיות בעבודת הוועדה סוגיות רבות הונחו לדיון על שולחנה של הוועדה . נושא החקר שהוגדר לה כה רחב ומורכב , שמבחינת זמן , היקף ומנדט , היה זה מעבר ליכולותיה של הוועדה לעסוק בכל הסוגיות הקשורות בו . על כן החליטה הוועדה להתמקד בעיקר באלה הנוגעות לקידום הקשר שבין המשפחה למערכת החינוך בגיל הרך . סוגיות חשובות כגון מעמדם ומקומם של הורים כקבוצה , שאלות הקשורות במה שמתרחש בין הורים לילדים במרחב הפרטי של המשפחה , מעבר לשעות הלימודים , והשפעותיו על הקשרים עם מערכת החינוך , ושאלות רבות אחרות נותרו מחוץ למסגרת דיוניה של הוועדה . כמובן , אין בכך כדי להצביע על המעטה בחשיבותן של סוגיות אחרות , שלא נידונו , וחשוב למצוא דרכים להידרש גם להן בעתיד , בפורומים ובמחקרים נוספים . כמו שנאמר בפרקי אבות ב' כ"א : " לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן–חורין להיבטל ממנה . " הוועדה התמקדה בחמש סוגיות מרכזיות : . 1 מהי שותפות חיובית ומקדמת של המשפחה במסגרת החינוכית ומה ערכה להתפתחות הילד והצלחתו במערכת החינוך ? להורים רבים יש עניין להיות מעורבים במסגרות החינוך שבהן מתחנכים ילדיהם . ממצאי מחקר מראים כי הורים אף נוטים להיות יותר מעורבים במסגרות החינוך לגיל הרך ( בגן הילדים ובכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי ) מאשר בשנים המאוחרות . להורים סיבות שונות להיות מעורבים בחיי המסגרת החינוכית שבה לומדים ילדיהם : יש הורים החושבים כי מעורבותם מיטיבה עם ילדם מבחינת הישגיו האקדמיים , ויש החשים כי מעמדם החברתי של הילדים ותחושת המוגנות שלהם ישתפרו בעקבות מעורבות הוריהם במסגרת החינוך . יש הרואים ברצון ההורים למעורבות ולשותפות במסגרת החינוכית שיקוף של תהליכי דמוקרטיזציה , תפיסה של זכויות הילד וזכות הפרט למעורבות בקבלת החלטות על עצמו ועל ילדיו . ומנקודת הראות של מערכת החינוך : איזו שותפות נחשבת בעיניה רצויה ואיזו שותפות נתפסת בעיניה כהתערבות חוצה גבולות ? . 2 שונות רב–תרבותית והשפעתה על קשרי משפחה-מסגרת חינוך : בדיוני הוועדה עלתה הסוגיה הרב–תרבותית המאפיינת את מערכת החינוך הישראלית על זרמיה , פלגיה והקבוצות השונות המאכלסות אותה . ביקשנו לבחון אם ניתן לאפיין את השונות במידת המעורבות של המשפחה במסגרת החינוכית על פי משתנים של בסיס השכלה , מוצא , מעמד סוציו–אקונומי , מיקום גאוגראפי ( פריפריה לעומת מרכז , ( מגדר , ועוד . כן ביקשנו להבין באיזו מידה הנחות היסוד של מחנכים על ציבור ההורים המשתייכים למוצא או למעמד מסוים משפיעות על עידוד או בלימה של מעורבות ההורים במעשה החינוכי . ולבסוף , כיצד מערכת החינוך מעודדת את ההורים למעורבות , ללא קשר למשתני הרקע האלה ? . 3 תואם ציפיות : מה ידוע על ציפיות ההורים ועל ציפיות מערכת החינוך מהילד , על ציפיותיהם אלה מאלה וכל אחד מעצמו ? על פי המחקרים , אילו דפוסי קשר נתבררו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help