sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

אתגרים ודילמות חסר בהגדרה : על משרד החינוך להגדיר מה תפקידו בקשר עם ההורים ולקבוע מהו המנדט שיש לאנשי מערכת החינוך בדרגים השונים כשהם עובדים עם הורים . יש להגדיר גבולות , אחריות וסמכות : מתי ואיך לעודד את מעורבות ההורים ומתי להציב לה גבולות דווקא . ביישובים הממוקמים באזורי מצוקה נעשות לעתים פעולות המשתפות את המשפחה , אולם רובן מבוצעות בידי גורמים חוץ–בית–ספריים כגון הג'וינט , קרן רש"י וגורמים אחרים , שרובם שייכים למגזר השלישי . משרד החינוך אינו מפקח על פעולות אלו , ולפעמים נראה שהעבודה עם ההורים נמסרת לגורם מתערב שהוא חיצוני למסגרת החינוכית . חסר בידע : כל הדוברים הצביעו על העדר הכשרה מספקת של אנשי חינוך לעבודה עם משפחות , הן במערכת הנורמטיבית והן במערכת החינוך המיוחד . הם חזרו וציינו את הקושי הקיים בעבודה עם משפחות ממוצא ותרבות שונים וכן עם משפחות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הנורמטיבי או בחינוך המיוחד . בשל חסרים בידע ובמיומנויות עבודה עם הורים , אנשי חינוך רבים חשים חסרי אונים ואף משותקים מול ההורים . בניית דרכים למעורבות בונה ואפקטיבית : לטענת הדוברים , הורים רבים אינם יודעים איך להשפיע ובמה להשפיע . לדבריהם חסר מודל עבודה שמגדיר את היחסים בין הגננת או המורה לבין ההורה , ואין הסכמות המקובלות על כולם . בניגוד להורים , הנוטים לראות את צורכי הילד שלהם , איש החינוך נדרש לראות את הצרכים של כל הילדים ושל המערכת , והפער הזה עלול להיות זירת התנגשות . תואם ציפיות : כל צד אינו יודע בבירור מה הצד השני מצפה ממנו , מה כל צד יכול לקבל מזולתו , מהן דרכי התקשורת האפשריות וכיצד לבנות את שיתוף הפעולה בצורה שתקדם את הילדים ותביא תועלת הן למסגרת החינוך והן למשפחה . השאלות כבדות במיוחד במצבי התנגשות וקונפליקט או כשיש שונות בערכים , בעמדות ובציפיות ההדדיות . זמן : במסגרת המשרה שלהם אין לאנשי החינוך שעות מוגדרות לעבודה עם הורים . לפיכך הם מקדישים לעבודה עם הורים משאבי זמן מעבר למחויבויות הפורמליות שלהם . כך נמצא שטיפוח הקשר עם המשפחה תלוי ביכולתם של סגלי החינוך לפנות זמן לצורך זה . ייצוגיות הורים במערכת החינוך : יש צורך לבחון את תפקידם של ועדי הורים וארגוני הורים . בהעדר נהלים ברורים , שאלת הייצוגיות שלהם אינה פתורה . המערכת מתקשה לעבוד ולשתף פעולה עם ועדי ההורים , ואלה מתקשים לייצג את ציבור ההורים בפני מערכת החינוך . מצב זה מעמיק לעתים את הקונפליקטים בין ההורים לבין אנשי החינוך במקום לשפר ולהעמיק את שיתוף הפעולה בין הצדדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help