sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

עמדותיהם בסוגיית הקשר בין משפחות למערכת החינוך , את הדילמות והצרכים של השדה שעליו הם מופקדים , ואת הצעותיהם לשינוי ושיפור . ואלה הנקודות המרכזיות שהעלו המוזמנים בישיבות הוועדה : המפגש בין מערכת החינוך למשפחה בגיל הרך נערך בדרך כלל על בסיס כמעט יום–יומי , במיוחד במערכת גני הילדים . בבית הספר ממשיכים להתקיים מפגשים על בסיס קבוע בין סגלי החינוך למשפחה , אך תדירותם יורדת . בצד מפגשי שגרה בין המשפחה לאנשי החינוך , קיימים כמה צמתים מרכזיים " רגישים" במיוחד , שבהם נפגשים הורים ואנשי חינוך , לדוגמה : המעבר לכיתה א , ' שיבוץ ילדים בעלי צרכים מיוחדים , שיבוץ ילדי עולים , השארת ילד שנה נוספת בגן או בכיתה בבית הספר , וכן מצבי קונפליקט ביחסים שבין גננת או מורה לבין תלמיד . עמדות מרכזיות , הנחות ותפיסות עבודה הכרה בחשיבות הקשר ובזכותם של ההורים להיות מעורבים במה שקורה לילדם : כל הדוברים מכירים בחשיבות הקשר ושיתוף הפעולה עם משפחות הילדים , כמו גם בזכותם של ההורים להיות מעורבים במה שקורה לילדם במערכת החינוך , בשגרת חיי הגן או בית הספר ובוודאי במצבים שבהם יש צורך לקבל החלטות העשויות להשפיע על מהלך התפתחותו וחייו של הילד במסגרת החינוכית . הדוברים השונים הדגישו כי מעורבות ההורים בגיל הרך היא בעלת אפיונים שונים מאלו שהם מכירים בגילאים בוגרים יותר . במיוחד , כך אמרו , בולטת מעורבותם האקטיבית של ההורים ככל שהילד צעיר יותר , אך היא נחלשת בכיתות הגבוהות יותר של בית הספר היסודי והתיכון . בין הדוברים קיימת שונות מסוימת בהבנתם את מקום ההורים ותפקידם . יש שרואים בהורים לקוחות של הגננת או המורה , יש הרואים בהם שותפים במשימת גידול הילד וחינוכו , ויש שרואים במחנכים גורם המשלים חסרים בתחומים שההורה אינו פועל . רוב הדוברים הדגישו כי הקשר שבין המשפחה ( במיוחד ההורים ) למסגרת החינוכית הוא אחד הנושאים המעסיקים אותם ביותר בתפקידם . מכיוון שבני–שיחנו מייצגים את בכירי המערכות השונות הן במשרד החינוך והן ברשויות המקומיות , מתנקזים אליהם רוב המקרים שלא נמצא להם פתרון ברמה הנקודתית של המוסד הספציפי . למרות ההכרה בחשיבות המעורבות והשותפות בין ההורים למערכת החינוך , רבים מהדוברים הביעו דאגה ותסכול מכך שמפגשים עם ההורים מתקיימים בעיקר במצבי קונפליקט או על רקע של בעיה , משבר וחוסר הסכמה . הם ציינו כי יש ריבוי של תלונות , חוסר שביעות רצון , עימותים ופנייה או איום בפנייה לבית המשפט כדי שיתערב , מצב הגורם למערכת החינוך תסכול רב . הדוברים ציינו כי במקרים רבים המניע ליצירת קשר הדדי בין ההורים למחנכים ולהפך הוא חשש ואף חרדה של אלו מאלו , והדבר מקשה על בניית תקשורת חיובית ואפקטיבית . כל הדוברים הביעו רצון להביא לשיפור הקשרים בין המשפחה למערכת החינוך , מתוך הכרה כי שיפור זה יאפשר לכל הצדדים — להורים , לסגלי החינוך ובמיוחד לילדים — יצירת אקלים רגשי המיטיב עם כולם ומסייע לילדים במשימות הלימודיות וההתפתחותיות שלהם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help