sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

מאז פרסום מאמרים אלה היינו עדים לעלייה נרחבת של ילדים ומשפחות מרוסיה ומאתיופיה , ובקבוצות אלה , כפי שמתארת רואר–סטריאר ( שם , ( יש הורים החוששים שילדיהם יאבדו את זהותם התרבותית המקורית בעת שהם משתלבים במסגרות החינוך הישראליות בפרט ובחברה הישראלית בכלל . קוזולין וונגר ( Kozulin & Venger , 1994 ) מדווחים כי במחקר שערכו על הסתגלות תרבותית בקרב הורים ממוצא רוסי התברר כי ההורים שנבדקו שאפו להצלחת ילדיהם בבתי הספר בחברה הישראלית , אך במקביל הם התאמצו מאוד לפתח אצל הילדים גם זהות תרבותית רוסית . לתמונה זו יש להוסיף מאבקים שמנהלות הקהילות שהזכרנו נגד אפליה , שלתחושתן קיימת עדיין באזורים ובבתי ספר מסוימים . בבתי ספר וגני ילדים בחינוך החרדי למשל מפלים עדיין , לפעמים , ילדים יהודים ממוצא מזרחי ; Davis , 2010 ) אטינגר , , ( 2010 וילדים ממוצא אתיופי . ( Kashti , 2010 a ; 2010 b ) תחושות הקיפוח של הורים ערבים בישראל צמחו על רקע אפליה בנושאים של תשתיות והכשרת מורים בחינוך הערבי , שהוא חינוך נפרד בהסכמת רוב החברה הערבית . ( Mar'i , 1989 ) על רקע זה ברור שהמאמצים שמנהל , מורה או גננת בבית ספר ישראלי צריכים להשקיע כדי להביא לשיתוף הורים — אינם קלים . אנו סבורים שסגל בית הספר חייב להתחשב לא רק בהרגשה של ניכור מבית הספר בגלל הבדלים תרבותיים , אלא גם בהרגשות של קיפוח בגלל אפליה או חשש מאפליה . מאמצים פעילים לשיתוף הורים בחיי הגן ובית הספר עשויים לא רק לגרום שיפור בהישגי הילדים בבית הספר , אלא גם להביא להעשרה של מסגרת החינוך עצמה . העשרה זו תתבטא בשני ממדים , כפי שמציעה רואר–סטריאר בסקירתה : תוספת לידע של הילדים והוריהם על התרבויות של הילדים הלומדים בסביבתם , ולגיטימציה לביטוי תרבותי של כל ילד בכיתה , מהלך שעשוי להעצים את הדימוי העצמי שלו . לסיכום , המחקר בחברה הישראלית אינו מציע ממצאים חד–משמעיים בעניין ההשפעה של שיתוף הורים על הישגי הילדים , אך מן המחקרים הרבים שנערכו בחו"ל ניתן להסיק שהשפעה כזו קיימת . יש לחקור אפוא את העניין באופן מפורט יותר בחברה הישראלית . המחקר שנעשה עד כה בישראל מצביע על הסיכויים להעצמת ההורים למעורבות בחיי המסגרת החינוכית חרף הקשיים והאתגרים האופייניים לחברת הגירה : קבוצות הורים המתקיימות זו בצד זו והן שונות זו מזו מבחינה תרבותית , כלכלית ואתית . ה . סיכום ידע מן השדה הוועדה התמקדה במערכת החינוך הציבורית , הנמצאת בפיקוח משרד החינוך . היא לא התייחסה למערכת הפרטית הקיימת בצד הציבורית , אך התייחסה למערכת החינוך המוכר שאיננו רשמי , הנפוץ במגזר החרדי . כדי להכיר את עבודתה של מערכת החינוך הציבורי נפגשה הוועדה עם בכירים במשרד החינוך , נציגים של מחלקות חינוך ברשויות המקומיות , ונציגה של הנהגת ארגון ההורים . מטרת מפגשים אלו הייתה להבין את תמונת המצב וללמוד מהידע והניסיון הקיים בשדה בנושא הקשרים שבין המשפחות למסגרות החינוך בגיל הרך . הוועדה ביקשה לשמוע מהנציגים שהוזמנו לדיון — מייצגי אגפים , מחלקות ושירותים שונים — את

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help