sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

ושפירא מדווחים על כך שבנושא של מעורבות הורים בבית הספר , מנהלים מסגלים לעצמם סגנונות עבודה שונים , על פי הרקע והמוטיבציה של ההורה . מחקר אחר שנערך בבתי ספר יסודיים בישראל ( Addi-Raccah & Ainhoren , 2009 ) מדווח על כך שכשנדמה שלהורים יש הרבה כוח יחסית למורים בניהול העניינים בבית הספר , מורים מפתחים עמדות שליליות כלפי מעורבות הורים בבתי ספר , אך כשההורים נתפסים כשותפים לניהול , עמדות המורים הן חיוביות . במילים אחרות : מורים יראו מעורבות הורים בבית הספר כחיובית רק אם ההורים ייראו להם כשותפים למשימה ולא כבעלי כוח המאיימים על תפקיד המורה . לבנדה ( Lavenda , 2009 ) חקרה מעורבות הורים של כ 5 , 000– תלמידים בחטיבות ביניים ובבתי ספר תיכוניים קהילתיים . ממחקרה עלה שככל שהמצב החברתי–כלכלי של המחוז שבו נמצא בית הספר היה גבוה יותר , כך הייתה מעורבות ההורים חלשה יותר . ממצא זה שונה מאלה של רוב המחקרים בעולם . את ההבדלים בין תוצאות מחקר זה לבין אחרים , של גולדרינג ושפירא למשל , ( 1993 ) אפשר לייחס לכמה גורמים , למשל לתפקיד הנבדק ( הורה או איש חינוך ) ולסוג בית הספר ( קהילתי או כללי . ( שאר ממצאי המחקר של לבנדה מאשרים מודלים קיימים של מעורבות הורים , במיוחד זה של וולקר ואחרים . ( Walker et al ., 2005 ) במדגם של לבנדה נמצא כי מעורבות ההורים גבוהה יותר ככל שהם חשים שיש להם המשאבים הדרושים להשקעה במעורבות , ככל שהם חשים רצויים בבית הספר , וככל שהם תופסים את התפקיד שלהם כמסייע לילדיהם במילוי משימותיהם בבית הספר . ממצאים אלו תואמים את אלה של רוזנבלט ופלד , ( Peled , 2002 Rosenblatt &) ולפיהם מעורבות ההורים הייתה גבוהה במיוחד כשהיה תואם בין ערכי ההורים לאלה של בית הספר . המחקרים שתוארו מצביעים על כך שקיימים סיכויים טובים להגברת מעורבות הורים בבתי ספר בחברה הישראלית אם הסגלים בבתי הספר ובגני הילדים ימצאו דרך לשתף את ההורים . אך הגברת מעורבות ההורים תלויה גם במאפיינים התרבותיים והקהילתיים של הורי הילדים . אדלר ( Adler , 1989 ) מתאר ריכוזיות של מדיניות חינוכית בשנים הראשונות למדינה ( בערך עד שנות ה70– של המאה הקודמת . ( לפי פרידמן ( 2010 ) שלטה באותה תקופה גישה של " דלת נעולה" כלפי הורים והונהגה מדיניות של " כור היתוך , " שהתבטאה בהתנערות מהבדלים תרבותיים ( כפי שמתארת רואר–סטריאר בסקירה שתקצירה מובא בנספח ב . ( ' לדברי חוקרים אלה התרחשו מאז אי–אלו שינויים : חל מעבר לגישה של ביזור סמכויות מסוים , נוצרה פתיחות כלפי הורים , והחלה הכרה בהבדלים תרבותיים . ואף על פי כן , החוקרים שנזכרו טוענים ששינויים אלה הם חלקיים ושבריריים . פרידמן אף חושש מחזרה למדיניות של חוסר התחשבות בהורים . תהליכי הביזור וההכרה האלה מקבילים להתקדמות מסוימת שחלה בהישגים לימודיים בקרב כמה קבוצות אתניות . במיוחד נרשמה עלייה בהישגים אצל תלמידים שמשפחותיהם הגיעו מארצות צפון–אפריקה והמזרח התיכון בשנות ה50– וה , 60– ובקרב תלמידים ערבים . במגזר הערבי חלה עלייה בשיעורי הכניסה לבתי ספר תיכוניים , בזכאות לתעודת בגרות ובקבלה לאוניברסיטאות ומכללות . ( Mar'i , 1989 ; Adler , 1989 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help