sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

פעולות התערבות לאחר תום תקופת ההתערבות . הטמעת ההתערבות בחיי היום–יום של הגן , בית הספר והמשפחה היא אתגר לכל מערכת המשתתפת בהתערבות מכל סוג שהוא . ממחקרים מתאמיים עולות עדויות , אמנם מעטות וחלקיות , המאששות את קיומו של קשר בין התערבות הורים לתוצאות חיוביות אצל הילדים . המחקרים החשובים ביותר היו אלה שבדקו את פעולות ההורים הקשורות לקריאה עם הילד : מאמר של ג'יינס ( 2003 Jeynes , ) מדווח על ניתוח–על ( meta-analysis ) של מחקרים שעסקו בקשר בין מעורבות הורים בגן הילדים — ( למשל השתתפות במפגשי הורים עם הגננת ) ופעולות בבית ( למשל , פעולות קריאה משותפת עם הילד ) — לבין הישגים בבית הספר היסודי . התוצאות הצביעו על גודל אפקט של 0 . 39 עבור הקשר בין מעורבות הורית ליכולת קריאה של הילד , וגודל אפקט של 0 . 30 עבור הקשר להישגים במתמטיקה . אף שממצאי המחקרים האלה חשובים ומעודדים , יש להתייחס בזהירות לתוצאותיהם ולאפשרות להפיק מהם מסקנות כוללניות , מפני שרובם בוצעו על ילדים ממוצא אפרו–אמריקני בארצות הברית , אין בהם הבחנה ברורה בין השפעת פעולות המעורבות בגן לבין אלה שבוצעו מאוחר יותר בבית הספר , וככל מחקר מתאמי , אין לדעת באופן חד–משמעי איזה משתנה משפיע על האחר . עם זאת , מחקרים אלה , יחד עם מחקרי ההתערבות שהזכרנו , מהווים בסיס אמפירי טוב להשערה שיש השפעה של מעורבות הורים מסוגים שונים במציאות היום–יומית של הגן , ושהשפעה זו קיימת גם אחרי שהילד עובר ללמוד בבית הספר . המשך המעורבות בבית הספר , ניתן לשער , עשוי לסייע להמשך השפעתה של מעורבות ההורים — שראשיתה בגן והמשכה בבית הספר — ואף להגברתה . מחקר על מעורבות משפחות בחברה הישראלית ותרבויותיה המחקר על מעורבות משפחות ישראליות במסגרות החינוך של ילדיהן התייחס יותר לנסיבות הקשורות למניעי ההורים להיות מעורבים ולהתייחסות המורים והמנהלים למעורבות הורים — ופחות להשפעה שיש למעורבות הזאת על הישגי הילדים . ממצאי מחקרים שנערכו בישראל מצביעים על כך שמעורבות הורים תלויה ביחסים שבינם לבין בית הספר . יחסים חיוביים חשובים כדי להתגבר על פערים שקיימים בין ארבעה גורמים הקשורים לניהול בית הספר או הגן : משרד החינוך , ההורים , סגל בית הספר ( מנהלים ומורים ) ותלמידים . פישר ופרידמן ( 2009 ) מציגים ממצאים המדגימים פערים בין גורמים אלה , למשל : הורים תופסים העברת ביקורת על תכנית הלימודים כמעורבות לגיטימית של הורים , אולם אנשי משרד החינוך וסגלים של בתי הספר סבורים שביקורת כזאת אינה בגדר מעורבות מקובלת . פרידמן ( 2010 ) בסקירה היסטורית של היחסים בין הורים לבין מערכת בית הספר מציין את החשדנות ההדדית הקיימת במערכת עכשיו , ואכן יש עדויות אמפיריות לקיומה של חשדנות כזאת . ( Addi-Raccah , 2008 ; Addi-Raccah & Arviv-Elyashiv , 2008 ) מחקרים אחדים ניסו למקד ולאפיין את דפוסי היחסים בין סגל בית הספר לבין הורים בהקשר של מעורבות הורים . המחקרים מצביעים על חשיבותם של יחסי הגומלין המתפתחים בין סגל בית הספר , ובמיוחד המנהל , לבין משפחות התלמידים , ובמיוחד ההורים , במהלך פיתוחם של יחסים תקינים בין ההורים לבית הספר . ( Goldring & Shapira , 1996 ) גולדרינג

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help