sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

. ( 2010 מאמצים מתאימים של המסגרת החינוכית לערב הורים עשויים להצליח גם עם הורים מתרבויות שונות וגם עם הורים שלא הייתה להם מלכתחילה מוטיבציה להיות מעורבים . ( Mapp & Hong , 2010 ) השפעה ספציפית של מעורבות הורים בגיל הרך : עדות חזקה להשפעת מעורבות הורים בגיל הרך אפשר למצוא במחקר ניסויי מקיף שנערך בעיר שיקגו בארה"ב . המחקר בדק את השפעתם החיובית של מרכזים להורים וילדים ששירתו משפחות בעלות הכנסה נמוכה מאוד על התפתחות הילד והישגיו . ( Reynolds , 2000 ) המרכזים עבדו בתיאום עם גני ילדים ובתי ספר . במסגרת התכנית שהופעלה במרכזים ניתנו שירותים כוללניים של הושטת יד מסייעת להורים ( ביקורי בית למשפחות , הסעות לפעילות , שירותי שמרטפות וכדומה , ( משאבים שמורים העניקו במיוחד להורים ( סיוע חומרי ופסיכולוגי למשל , ( ושירותי בריאות . המרכזים שירתו ילדים בני , 9-3 הגילאים העומדים במוקד עניינה של הוועדה . המחקר השווה בין ילדים במרכזים כאלה לבין ילדים שהשתתפו בתכניות התערבות אחרות , שלא כללו מעורבות הורים . מעקב צמוד נערך אחר הילדים שהשתתפו בפעילות המרכזים האלה . התוצאות — פרי מעקב–אורך בן 15 שנה — הראו שילדים שהשתתפו בתכנית היו מוכנים יותר לכיתה א , ' חזרו פחות על כיתה בלימודיהם , נטו יותר להיות ברמה של הכיתה בהישגי קריאה , והסתבכו פחות בפלילים . זאת ועוד : ככל שמעורבות ההורה הייתה גדולה יותר וממושכת יותר ( נמשכה שנים , ( הישגי הילדים בכל התחומים היו גבוהים יותר . מסקנת החוקרים היא שעל כל דולר שהושקע בתכנית , החברה הרוויחה שבעה ! . ( Reynolds & Shlafer , 2010 Reynolds , Temple , Robertson & Mann , 2001 ;) תוצאות המחקר ממחישות את עוצמת השפעתה הפוטנציאלית של מעורבות הורים בגיל הרך על הישגים קוגניטיביים וחברתיים של ילדים בטווח הארוך . לסיכום , מן המחקרים עולה שלמעורבות של משפחת הילד במסגרת החינוכית שלו יש פוטנציאל רב לתרום להתפתחותו ולהצלחתו כתלמיד . הממצאים הם עקביים במידה שמאפשרת לוועדה לבסס עליהם המלצות למדיניות למערכות הגנים ובתי הספר : עידוד המשפחות , ובמיוחד ההורים , לפתח עבור הילד סביבה ביתית שמותאמת לפעילות הלימודית והחברתית המתקיימת בבית הספר עשוי לעזור לילד בהתמודדותו עם דרישות הגן או בית הספר . אחד הנתיבים לפיתוח סביבה כזאת הוא עירוב ההורה בפעולות הגן ובית הספר , מהלך שיגדיל את משאביו החברתיים , ( Gamoran , 1996 ) בכלל זה כלים שיסייעו לילד שלו בביצוען של משימות בית הספר . מחקרים על התערבות מסוג זה מדווחים על הצלחה מובהקת בעירוב ההורים ובהשפעה חיובית על הישגי הילד בבית הספר . ( Reynolds & Shlafer , 2010 ) האם אפשר להכליל מחקרי התערבות ולהחילם גם על השגרה היום–יומית בגן ? המסקנה ממחקרי התערבות היא שככל שממשיכים את הפעולה שהוערכה כמוצלחת בהתערבות ומשלבים את פעולות ההתערבות ( לענייננו , הגברת מעורבות הורים ) בחיי היום–יום של הגן או בית הספר , התוצאות החיוביות שהניבה התערבות בגיל הגן ימשיכו להתקיים גם בשנות הלימודים היותר מאוחרות ( ראו סקר מאת גינסבורג–בלוק , מנץ ומק'וויין . ([ Manz & McWayne , 2010 Ginsburg-Block , ] בכל סוגי ההתערבות בחינוך יש מעט ידע על הקיימות של

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help