sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

את הפערים בין הישגים של ילדים שנולדו להורים עם השכלה גבוהה לבין אלה של ילדים שנולדו להורים עם השכלה נמוכה ( Dearing , Krieder , Simpkins & Weiss , 2006 ) ממצא זה תקף גם עבור ילדים מרקעים תרבותיים שונים , אבל רק כאשר המסגרת החינוכית נוקטת צעדים מיוחדים כדי לערב הורים מתרבויות שונות כדי לסייע לילדים . ( Bingham , 2010 Okagaki &) השפעה על ההסתגלות החברתית של הילד : בעניין השפעתן של תכניות מעורבות על ההסתגלות החברתית של הילד , קיימות לגיל הגן ולגיל בית הספר תכניות מניעה המבוססות על ההנחה כי הן חייבות לאגד לפעולה משותפת סגלי חינוך , הורים וילדים . הפעולות כוללות התייחסות לשלב ההתפתחותי של הילד ולהתנהגויות שיש לעודד , למשל ריכוז בלימודים והימנעות מתוקפנות . שיתוף פעולה של הורים ומורים הוא חיוני כדי לעודד ולהעצים את ההורים , המורים והילדים בהתמודדות עם בעיותיהם . תכניות אלה , אם הוחל בהן בגיל הרך , עשויות להשפיע גם על הישגים בבית הספר התיכון : קונל , דישיון וקבאנו ( Connell , Dishion Yasui & Kavanagh , 2007 ) דיווחו על שיעור גבוה פי שניים של הגעה לבית הספר ועל ממוצע ציונים גבוה ב 30 % – אצל ילדים שהשתתפו בצעירותם בתכנית המשלבת פעולות לילד , למורה ולהורה . תכנית דומה המיועדת לגיל הרך והוכיחה את עצמה בכמה מחקרים נקראת Incredible Years ( ראו . ( Webster-Stratton & Reid , 2010 התכנית מכוונת ללמד הורים וגננות כיצד לקדם התנהגות פרו–חברתית ולהפחית בעיות התנהגות בקרב הילדים . סוג הממצאים : מתאם או ראיה לסיבתיות — רוב המחקרים בעניין הקשר בין מעורבות המשפחה במערכת החינוך לבין התוצאות אצל הילד מבוססים על מתאמים בין שני המשתנים האלה . עם זאת חשוב לציין שבוצעו גם מערכי מחקר המאפשרים להצביע על סיבתיות . ממצאי מחקרים אלו מאששים לרוב את ההשערה שמעורבות ההורה היא גורם המשפיע על ההתפתחות השכלית והחברתית של הילד . תוצאות דומות התקבלו גם במחקרים על התערבות במסגרת גני ילדים ( Bates , 2005 ) ועל פעולות כאלה במסגרת בית הספר . ( Cox , 2005 ) השפעה לטווח ארוך על מעורבות הורים : דירינג וחוב' ( Weiss , 2006 Dearing , Krieder , Simpkins &) מצאו קשר חיובי בין מעורבות ההורה כשילדו נמצא בבית ספר יסודי לבין מעורבותו בגיל מבוגר יותר : הורים שהיו מעורבים כשילדם היה בבית הספר היסודי היו מעורבים גם בהמשך . זאת ועוד , מחקרם , שבוצע בארה"ב על ילדים ממשפחות במעמד חברתי–כלכלי נמוך , העלה כי לילדים שהוריהם היו מעורבים בפעולות ילדיהם בבית הספר היסודי יש הישגים טובים יותר גם בהמשך לימודיהם , אחרי סיום בית הספר היסודי . ממצאים אלה תומכים בהחלטת הוועדה להתמקד בהגדלת מעורבות המשפחה בגיל הרך . גורמים המשפיעים על מידת מעורבותם של הורים : המוטיבציה של הורים להיות מעורבים במסגרת החינוכית מושפעת מאוד מהזדמנויות למעורבות שיוצרת מערכת החינוך ומהנורמות החברתיות הנוהגות במסגרת זו בכל הנוגע למעורבות Hoover-Dempsey , Whitaker & Ice , )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help