sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

גישה של מניעת סיכונים הגישה של מניעת סיכונים לילד מיישמת את הגישה האקולוגית–התפתחותית בשדה של מניעת סיכונים לילד והעצמת תכונותיו הקשורות להסתגלות חיובית . גישה זו , שמקורה בחשיבה מניעתית בתחום בריאות הציבור , ( Albee , 1996 ) גורסת שיש לזהות גורמי סיכון העלולים להזיק להתפתחות הילד , וגם גורמי עוצמה או גורמים המגינים מפני סיכונים אלה . בהמשך יש להגן על הילד מפני גורמי הסיכון ולחזק את הגורמים המעצימים את הילד המתפתח ומגינים עליו . מעשרות שנות מחקר אנו יודעים למשל שילדים מן המעמד הסוציו–אקונומי הנמוך , ילדים ממשפחות שאינן מעודדות למידה וילדים ממשפחות שיש בהן פסיכו–פתולוגיה נמצאים בסיכון גבוה לנשור מבית הספר , או בסיכון לא להצליח בלימודים בהשוואה לילדים מן המעמד הבינוני . לסיכום , לפי הגישה האקולוגית–התפתחותית , חלוקה מוסכמת ומתואמת של תפקידים בין המערכת המשפחתית לזו החינוכית עשויה לתרום להתפתחות הילד ולקידומה . מכאן נגזרת ההשערה שתיאום בין המשפחה לבין המערכת החינוכית יוביל להישגים של הילדים ולהתפתחותם הרגשית והחברתית . ממצאים התומכים בגישה האקולוגית-התפתחותית הגישה האקולוגית–התפתחותית מושפעת ממחקרים קלסיים על הצלחה בבתי ספר בארצות הברית — מחקרים של ג'יימס קולמן , ( Coleman , 1987 ) כריסטופר ג'נקס ( Jencks , 2002 ) ועוד רבים שבאו בעקבותיהם . במחקריהם המקיפים מצאו גם קולמן וגם ג'נקס שלרקע המשפחתי ולמעמד הסוציו–אקונומי של המשפחות יש השפעה מרכזית על הצלחתם של ילדים במשימות בית הספר . ממצאי מחקרים אלו עוררו עם פרסומם דיונים חריפים בשאלת התרומה של בית הספר , של משפחת הילד ושל היחסים ביניהם — על ההישגים הלימודיים של הילדים ועל הצלחתם . השפעתו האפשרית של מעמד חברתי — הנמדד על–פי מצב כלכלי , תעסוקתי או השכלתי של המשפחה — על הישגי ילדים בבית הספר עלתה ממחקרים שנערכו בארצות רבות . ( Rothstein , 2004 ) במחקרים רבים שנסקרו בידי דירינג וטאנג ( 2010 Dearing & Tang , ) נמצא שהשכלה וסביבה ביתית המעודדת התפתחות ולמידה הן מתווכים מובהקים בין מאפייני המשפחה להישגי הילדים . נסיבות כאלה אמנם שכיחות יותר במשפחות במצב כלכלי–תעסוקתי מבוסס ובמיוחד במשפחות שבהן ההורים הם בעלי השכלה , אך הן קיימות , אם כי בשיעור נמוך יותר , גם במשפחות בעלות מאפיינים אחרים . חוקרים מנסים למצוא הסברים אפשריים להשפעה הגדולה של מעמד חברתי על הישגי ילדים ובודקים את יעילותן של דרכים שמערכות החינוך נוקטות כדי לצמצם את הפער בין המעמדות . דרכים אלה באות לידי ביטוי בשני אופנים : האחד הוא התערבויות אצל משפחות לפני שילדיהן נכנסים לבית הספר , במטרה שיגיעו אליו עם ידע וכישורים שווים לשל אחרים , כלומר בלתי תלויים ברקע החברתי שלהם . השני הוא נקיטת אמצעים לשיפור פעולות הגן ובית הספר , במטרה לצמצם את הפער שנוצר על ידי רקע הילד בגיל הרך , במיוחד אצל ילדים שלא היו להם הזדמנויות מתאימות להתפתח בצורה מיטבית . קולמן , שמחקריו חשפו את ההשפעה החזקה של הסביבה הביתית על הישגי ילדים , הציע לערב את המשפחה במאמצים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help