sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המחקרים כרגע היא שיש צורך ביותר ידע מחקרי על ההשפעות של סוגים ספציפיים שונים של מעורבות משפחתית . עם זאת אפשר לשער על בסיס המידע המחקרי הקיים שמעורבות הורים מכל סוג קשורה לסוגי מעורבות אחרים אצל ההורה , וגם להישגי ילדיו . ב ) מידת השיתוף של המשפחה בפעולות של בית הספר ובמדיניותו : באיזו מידה המשפחה שותפה גם בתכנון הפעולות ובהתוויית המדיניות של מסגרות החינוך ? קיימים מודלים רבים המשתמשים במושגים שונים לתיאור פרופילים של שותפות הורים . הוועדה ערה לכך שהמודלים השונים מתייחסים בעיקר לבית הספר ולא לגן הילדים , אך היא מצאה כי לרוב הם מתאימים גם למערכת של גני הילדים , ועל כן מציעה להחיל אותם גם על מסגרת גן הילדים , אף על פי שברורים לה ההבדלים הקיימים בין מערכות אלו . להלן דוגמאות אחדות מהספרות המחקרית : אפשטיין , ( Epstein , 1992 , 2002 ) שלמושגים שטבעה הייתה השפעה רבה על מדידת מעורבות משפחות בנעשה במסגרת החינוך , הציעה מעין סולם של השתתפות הורים בפעולות המערכת החינוכית : א . מחויבות בסיסית של משפחות לספק סביבת גידול נאותה לילדיהן ולתמוך בילדיהן כתלמידים . ב . מחויבות בית הספר לתקשורת עם ההורים , בניית מודלים לדיווח , תקשורת ומעבר מידע על תכניות בית הספר ועל מצבם של הילדים — מבית הספר לבית ומהבית לבית הספר . ג . יצירת הזדמנויות להתנדבות הורים , ארגון ההתנדבות וסיוע להורים המתנדבים בבית הספר . ד . מעורבות הורים בביצוע מטלות הלמידה בבית . בית הספר מציע מידע ורעיונות למשפחה כיצד לסייע לתלמידים בבית בשיעורי הבית ובמטלות אחרות של המסגרת החינוכית . ה . עידוד הורים לקחת חלק בתהליכי קבלת החלטות במסגרת החינוך . מרכיב זה כולל גם פיתוח מנהיגות הורים וייצוג הורים . ו . רתימת הורים לשיתופי פעולה קהילתיים וכן זיהוי ושילוב של משאבים ושירותים בקהילה כדי לקדם תכניות בגן ובבית הספר . התפיסה המיוצגת במודל של אפשטיין מעמידה במרכז את הרעיון שהמסגרת החינוכית ובעיקר המורים והגננות הם האחראים לעירוב ההורים בתהליך החינוכי . המסגרות הרעיוניות האלה של אפשטיין , שאומצו בידי ריינולדס ושלייפר , ( Reynolds and Shlafer , 2010 ) מציינות את השתתפות ההורים בפעולות בית הספר , בבית ( במשימות הקשורות ללמידה של הילד , ( בקשר של ההורה עם בית הספר בעניין התקדמות הילד , ובמעורבות של ההורה בפעולות קהילתיות הקשורות לחינוך הילדים בכלל . כאמור , בכל אחד מסוגי הקשר האלה קיים גם ממד של שוויון או אי–שוויון בין המשפחה למסגרת החינוך מבחינת תכנון הפעולות וקבלת ההחלטות . סמרקר , כהן–פוגל ולי ( Cohen-Vogel and Lee , 2010 Smrekar , ) מגדירים שני סוגי התנהלות בקשר בין המשפחה למסגרת החינוכית : א . כאשר מסגרת החינוך היא היוזמת והמובילה . Cooptation and Management — ב . כאשר יש הדדיות יחסית בין שני הגורמים . Engagement and Coalition — אפיונים אלה קיימים גם במודלים אחרים הנזכרים בספרות , מודלים שנתאר בקיצור להלן : המודל של נוי ( 1984 ) מתאר את מעורבות ההורים כנקודות על ציר , כך : א . הורים שהם משקיפים פסיביים . ב . הורים שהם ספקי שירותים שאינם קשורים ישירות לתהליך החינוכי . ג . הורים הנוטלים חלק ממשי בתהליך , כולל בקבלת החלטות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help