sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ג . הגדרות ומוקדי התייחסות בנושא הקשר בין משפחות למערכת החינוך הוועדה התייחסה להגדרות המושגים המרכזיים כפי שהם מופיעים במחקר ובשדה , והתמקדה : א . ב משפחה בכלל ובהורים בפרט כגורם העיקרי המנהל קשר עם בית הספר . ב . ב גיל הילדים : 8-3 ( גן-ג . ( ' בחירת הוועדה להתייחס לא רק להורים אלא למשפחה כמכלול נבעה מן הנימוקים הבאים : א . בשנים האחרונות חלו שינויים מפליגים במבנה המשפחה ובהרכבה . ב . בקרב קבוצות שונות בחברה בישראל , במיוחד בקרב עולים חדשים , נמצא כי האחים הבוגרים של המשפחה או דור הסבים והסבתות הם המנהלים את עיקר הקשר עם מערכת החינוך . לפיכך , מתוך ההכרה בחשיבות הקשר עם כלל בני המשפחה , בחרה הוועדה להתייחס בעבודתה לבני משפחה שונים — אלה שאיתם מתנהלים הקשרים בין מערכת החינוך למשפחה . אך מכיוון שברוב האוכלוסייה , עיקר הקשר עם מערכת החינוך מתנהל בכל זאת עם ההורים , הוועדה רואה בהם גורם מרכזי בקשר שבין מערכת החינוך למשפחה . הגדרות ומושגים מרכזיים כבר מעיון ראשוני במאמרים מדעיים וממפגשים עם אנשי מקצוע , הסתבר כי קיים שימוש במונחים שונים לתיאור יחסי משפחה-מסגרת חינוך : קשר , מעורבות , מעורבות לעומת התערבות , שותפות , שיתוף , שילוב , השתתפות , העצמה ועוד . תהא ההגדרה אשר תהא , הספרות מתייחסת לפחות לשני ממדים ספציפיים : א ) מוקד הפעילות של המשפחה : בבית או במסגרת החינוכית ? בפעילות ההורים במוקד הביתי מקובל לדבר על מעורבותם בביצוע מטלות בית–ספריות ( בידי הילד : ( עידוד ותמיכה רגשית לילדים במה שקורה להם במסגרת החינוך , יצירת סביבה תומכת גם במצבי כישלון , פיקוח על הכנת שיעורי בית , עידוד ותמיכה בפעילויות לימודיות שונות . בפעילות ההורים במוקד המסגרת החינוכית מקובל לדבר על השתתפות ההורים בפעילויות הגן ובית הספר : התנדבות לפעולות שונות בגן ובבית הספר , סיוע בכיתות , קבלת החלטות משותפות , גיוס משאבים , סיוע טכני וכיו"ב . יש לציין שלפי המחקרים המשתמשים בשאלון המעורבות המשפחתית , ( ment Questionnaire , Fantuzzo , J ., McWayne , C ., Perry , M . A . & Childs , S ., 2004 Family Involve- ) שני הממדים הבולטים ביותר של התערבות הורית או משפחתית ( דהיינו , פעולות בבית עם הילד לעומת פעולות במסגרת הגן או בית הספר ) קשורים זה לזה . הורים העוזרים לילדיהם בבית נוטים להיות ההורים הפעילים גם בגן ובבית הספר . מצב זה מקשה על הבחנה ברורה בין הסוגים השונים של המעורבות ההורית , מבחינת הקשר בינם ובין הישגי הילדים או הסתגלותם . במחקרים שונים אמנם נמצאו הבדלים בין סוגי המעורבות השונים מבחינת היכולת לנבא תוצאות אצל ילדים , אך ממצאים אלה אינם עקביים יותר ממחקרים על קבוצות אתניות שונות . ( Ginsburg-Block , Manz & McWayne , 2010 ) המסקנה המתבקשת מתוצאות 3 בכל מקום שבו נכתב מסגרת חינוך הכוונה היא לגן ולביה"ס .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help