sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

לאחר סקירת הידע המחקרי ועיבודו בדיוני הוועדה , קבלת סקירות ספרות מדעיות וכתיבת פרקי המסמך , מצאה הוועדה תימוכין להשערותיה המוקדמות בדבר השפעת הקשר של המשפחה עם מערכת החינוך בשלושה תחומים מרכזיים : הישגים לימודיים , הסתגלות רגשית וחברתית של הילד למערכת החינוך , והשפעה לטווח ארוך על מעורבות הורים במערכות החינוך שבהן יתחנך הילד בהמשך דרכו . הממצאים בשלושת התחומים האלה הם עקביים במידה שמאפשרת לוועדה לבסס עליהם מסקנות והמלצות למדיניות ממשלתית בנושא הקשרים בין המשפחה למערכת החינוך . סוגיות שהוועדה דנה בהן סוגיות רבות לדיון הונחו על שולחנה של הוועדה . נושא החקר שהוגדר לה כה רחב ומורכב , שמבחינת זמן , היקף ומנדט , היה זה מעבר ליכולותיה לעסוק בכל היבטיו . על כן החליטה הוועדה להתמקד בעיקר באלה הנוגעים לקידום הקשר שבין המשפחה למערכת החינוך בגיל הרך . חמש הסוגיות המרכזיות שבהן דנה הוועדה הן : מהי שותפות חיובית ומקדמת של המשפחה במסגרת החינוכית ומה ערכה להתפתחות הילד והצלחתו במערכת החינוך ? הוועדה מצאה לנכון לנסות ולהגדיר על סמך ידע מבוססראיות , מהי שותפות העשויה לקדם את התפתחותו של הילד הצעיר , מה נחיצותה ומה תרומתה לכל השותפים — הילד , המשפחה , מערכת החינוך והקהילה . הוועדה ביקשה ללמוד מהידע והניסיון הקיימים בארצות אחרות על השבחת הקשרים האלה ועל ההשפעה המצטברת שיש להם על התפתחות הילד והצלחתו . סוגיה זו מקבלת משנה תוקף כאשר אנו מתבוננים בהשלכות התרבותיות , הכלכליות והסוציו–פוליטיות שיש לנושא זה בחברה הטרוגנית ומקוטבת כמדינת ישראל . לפיכך הוגדרה גם סוגיית השונות הרב–תרבותית והשפעתה על קשרי משפחה-מסגרת חינוך נושא חשוב בעבודת הוועדה . תואם ציפיות : במפגשיה עם בכירי מערכת החינוך , הורים ונציגי ארגונים שונים שהופיעו בפניה נוכחה הוועדה לדעת כי קיים חסר בהבנת הציפיות , העצמיות וההדדיות , של כל אחד מן הגורמים האלה : מה ידוע על ציפיותיו מעצמו ומן הגורמים האחרים ? הוועדה העריכה כי ללא הבהרת הציפיות ההדדיות וקביעת הסכמות בין המשפחה למערכת החינוך , יהיה קשה מאוד להגיע לתיאום ולשיתוף פעולה שיועיל לילד ויסייע לכל המערכות לפעול בצורה מיטבית . הוועדה בחרה להבהיר סוגיה זו על ידי בדיקת הספרות המקצועית שעסקה בציפיות , בעמדות הפנימיות ובאסטרטגיות המפעילות הן את המשפחה והן את מערכת החינוך . הכשרת אנשי חינוך לעבודה עם משפחות : סגלי החינוך בדרגים ובמקצועות השונים הם אלה שנפגשים בשגרת עבודתם עם המשפחות . ניכר כי הנושא שבו אנו עוסקים אינו תופס כיום מקום מרכזי בתהליך הכשרתם של סגלי החינוך לעבודתם , למרות חשיבותו הרבה וההידרשות התכופה לו בעבודתם של כל מחנך , יועץ , מנהל ומפקח . גם בהשתלמויות שעוברים אנשי החינוך תוך כדי עבודתם מוקדש למעורבות המשפחה מקום קטן ואף שולי . פער זה בין מרכזיות העבודה עם המשפחה לבין מיעוט ההכשרה הניתנת לסגלי החינוך בנושא

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help