sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

תקציר : סיכום ממצאים , מסקנות והמלצות רקע הוועדה הוקמה כדי לבדוק אם וכיצד ניתן לשפר את מצבם של התלמידים בחברה הישראלית , במיוחד בגיל הרך , ( 8-3 ) על ידי שיתוף ההורים בנעשה בגנים ובבתי הספר . חברי הוועדה שיערו כי ניתן לשפר את הישגיה של מערכת החינוך בגיל הרך על ידי חיזוק הקשר בין המשפחות למסגרות החינוך ושילוב המשפחות בנעשה בגני הילדים ובבתי הספר . משימת הוועדה הייתה אפוא לבדוק את סוגיית הקשרים בין משפחה למסגרת חינוך בגיל הרך ( גן-ג ( ' וזיקתם להתפתחות הילד ולהצלחתו במערכת החינוך . כבר בראשית עבודתה נוכחה הוועדה כי קיים שימוש במונחים שונים לתיאור יחסים בין משפחות למסגרות חינוך : קשר , מעורבות , מעורבות לעומת התערבות , שותפות , שיתוף , שילוב , השתתפות , העצמה ועוד . ריבוי המושגים הזה משקף למעשה את העמימות והחסר בהגדרות מקובלות המובנות לכול — לחוקרים , לסגלי חינוך ולמשפחות . הוועדה השתדלה להבהיר , למפות ולתאר היבטים שונים של מערכות היחסים בין המשפחה למערכת החינוך , במטרה להציע שפה שתהיה מקובלת ונהירה הן למקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות והן לסגלי מערכת החינוך ולמשפחות . החלטה נוספת שקיבלה הוועדה כבר בדיוניה הראשונים הייתה להתייחס לכלל המשפחה ולא רק להורים . בהחלטתה זו התבססה הוועדה על ממצאי מחקרים שנערכו בעשור האחרון והצביעו על חשיבותם של כלל בני המשפחה להתפתחות הילד . על כן מושם בכל פרקי המסמך דגש לא רק על תפקידם , חובותיהם וזכויותיהם של ההורים במערך היחסים עם מערכת החינוך , אלא גם על אלה של בני המשפחה בכלל . עבודת הוועדה התמקדה בשלושה צירים מרכזיים : א . איסוף ידע מחקרי שהולך ומצטבר בארץ ובעולם . ב . איסוף והמשגה של ידע מצטבר מהשדה . ג . שילוב הידע המעשי עם הידע התאורטי ושימוש בו לגיבוש מסקנות והמלצות , שהן ליבת המסמך הזה . ההנמקה העיונית לשיתוף משפחות במערכת החינוך מושתתת על שני אדנים : התאוריה האקולוגית והגישה של מניעת סיכונים . הבסיס התאורטי העיקרי לקשר בין שיתוף פעולה בין משפחה לבית ספר מצד אחד ובין הישגיו והסתגלותו של הילד מצד שני הוא הגישה האקולוגית–התפתחותית רבת–ההשפעה של ברונפנברנר . ( Bronfenbrenner 1979 , 1986 ) לפי גישה סביבתית ( אקולוגית ) זו , לסביבה שבה גדל הילד יש השפעה מכרעת על התפתחותו . יש לראות את הסביבה כמורכבת ממערכות הקשורות זו בזו ומשפיעות זו על זו . ככל שהמערכות שהילד נמצא במגע איתן פועלות בתיאום זו עם זו , כן ייטב להתפתחות הילד . חוסר תיאום או קונפליקט בין המערכות , גם אם כל מערכת לבדה מתנהלת היטב , עלולים לגרום לתוצאות שליליות מבחינת התפתחות הילד . מנגד , מערכות השותפות לגידול הילד וחינוכו ופועלות בתיאום זו עם זו עשויות להועיל לילד על ידי כך שהן מחזקות זו את זו . מסמך הוועדה לנושא קשרי משפחה-מערכת החינוך בגיל הרך ( גן-ג׳ )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help