sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ה

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים נוסדה בשנת . 1959 חברים בה כיום 96 מדענים ומלומדים ישראלים מן המעלה הראשונה . חוק האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , תשכ"א , 1961– קובע כי מטרותיה ומשימותיה העיקריות הן לטפח ולקדם פעילות מדעית , לייעץ לממשלה בענייני מחקר ותכנון מדעי בעלי חשיבות לאומית , לקיים התקשרויות עם גופים מקבילים בחוץ לארץ , לייצג את המדע הישראלי בגופים ובאירועים מדעיים בינלאומיים ולהוציא לאור כתבים שיש בהם כדי לקדם את המדע . היזמה למחקר יישומי בחינוך הוקמה במטרה להעמיד לרשות מקבלי ההחלטות ידע מדעי עדכני ומבוקר העשוי לסייע להם במאמציהם לשפר את הישגי החינוך בישראל . נושאים שבהם עוסקת היזמה נובעים משאלות של מקבלי החלטות ונקבעים בעקבות התייעצויות עם בכירים במשרד החינוך ( משה"ח ) ועם בעלי עניין נוספים . היזמה פועלת בעיקר באמצעות ועדות תחום , ועדות נושא ומפגשים לימודיים . החוקרים המשתתפים בוועדות עושים את עבודתם בהתנדבות . את ועדת ההיגוי של היזמה ממנה נשיא האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים . היזמה הוקמה בשלהי שנת 2003 כמיזם משותף של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , משרד החינוך ויד הנדיב . יד הנדיב היא שהגתה את הקמת היזמה ואף מימנה את מרבית פעולותיה בשנים הראשונות . מראשית שנת 2010 פועלת היזמה בחסות מלאה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . בקיץ תש"ע ( 2010 ) הוסיפה הכנסת תיקון לחוק האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , והסדירה את אופן ההתקשרות בין משרדי ממשלה המבקשים ייעוץ ובין האקדמיה . היזמה היא המאגדת את פעולות הייעוץ שהאקדמיה נותנת בתחום החינוך לממשלה ולרשויות שונות . שלוש הנחות עבודה עמדו בבסיס הקמתה של היזמה : ידע מתפתח בתחומי מחקר שונים , מחקר המוח עד חקר ביצועים , עשוי לתרום למחקר ולעשייה בחינוך . בתחום החינוך ובתחומים אחרים יש בישראל יכולות מחקר שניתן לכוונן לשיפור ההישגים בחינוך . הצבה של שאלות מחקר הנגזרות מסדר היום של מקבלי ההחלטות עשויה לעודד חוקרי חינוך להרחיב את פעילותם ליצירת ידע מועיל למעשה החינוכי , תוך שיתוף פעולה עם חוקרים מתחומי ידע אחרים . השקעה של מאמץ במתן תשובות לשאלות אלה עשויה להניב פיתוח של תאוריות וכלי מחקר חדשים , לקידומם של מערכת החינוך , של החינוך ושל מחקר החינוך . מקבלי החלטות בתחום החינוך , ממורים עד הנהלת משרד החינוך , ירצו להפיק תועלת מידע מוסכם ומבוקר שיועמד לרשותם , ואף לתרום מניסיונם המקצועי להתפתחותו של ידע כזה . הבחירה בשאלות שבהן תעסוק היזמה מתייחסת לערך המוסף שלה ואינה מיועדת לספק את המרכיב המדעי לכל החלטה בחינוך . הערך המוסף של היזמה נובע מכך שהנושאים שבהם היא עוסקת נגזרים משאלות של מקבלי ההחלטות , מן הרב–תחומיות של ועדותיה , מיכולתה לכנס ידע קיים ולהגיע לתמימות דעים על השלכותיו האפשריות , מתהליכי השיפוט שהיא מפעילה על התוצרים , מהקפדתה בנושאים של ניגוד עניינים וממחויבותה לפרסם ברבים את ממצאיה . מלבד הערך של הדיון המשותף יש לתהליך גם תוצרים מוחשיים : דוחות מימי עיון ומסמכים של ועדות המומחים . הקמת היזמה למחקר יישומי בחינוך נשענה על דוגמאות מארצות הברית וממדינות באירופה , שבהן התגייסו אקדמיות לאומיות למדעים לשיתופי פעולה למען קידום מערכת החינוך , תוך שילוב של למידה ממחקר ומניסיון קודם . התברר כי במדינות אלה קיימת , בתנאים מסוימים , זיקה בין שיפור הישגיהם החינוכיים של התלמידים ובין שימוש שיטתי של מורים , מנהלים וקובעי מדיניות בידע ובראיות שמספק מחקר מדעי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help