sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

כיצד היריב קורא אותך ואת תגובתך האפשרית למהלך שלו . כשלים בתחום זה מקורם דומה לכשלי מודיעין של הבדלי תפיסה : ההבנה והתפיסה השונות של דרך חשיבתו ומרכיבי שיקוליו של הצד האחר , פרצפציה ( perception ) ומיספרצפציה בלעז . רק הגורם האנושי יכול אולי להתמודד עם המאמץ להבין את הצד שכנגד . רק האדם , ולא כל מכונה ובוודאי לא מי שמנסה לחשוב בנוסח " כיצד אני הייתי נוהג " ? או "מה היה מרתיע אותי . " ? בקרבות עם חיזבאללה בלבנון התגלה בכל עוצמתו הליקוי האנושי בכל הנוגע למודיעין והרתעה - שניהם הוצגו ככושלים . לא הייתה לכך כל הצדקה במציאות ! אשר למודיעין , היה מידע מפורט ממקורות אמינים ביותר שתפקידם היה לדעת מה קורה בדרום לבנון ומהן כוונותיו של נצראללה . ראה לדוגמה כתבתו המפורטת של רון לשם מ1- בפברואר , 2002 המדהימה בפרטיה ובהדגשיה על נצראללה וכוונותיו ועל ההכנות בשטח . הכול מונח כעל כף היד בתחום המודיעיני והמבצעי . אם כן , מדוע שוב מואשם המודיעין בכישלון ? זהו מקרה קלסי של מגבלת המערכת המדינית - מה היא עושה עם מידע מודיעיני ומה היא עושה עם הערכת המודיעין ? הנטייה היא להאשים את המודיעין , גם אם החליט הדרג המדיני מה שהחליט או נמנע מהחלטה , או הדרג הצבאי הבכיר שקיבל את המידע לא עשה בו דבר , או ששיקוליו ובעיות השעה דחו תהליך של חשיבה והסקת מסקנות . העיקר שמאשימים את המודיעין ! בימים אלה , הטענה שאיבדנו את כושר ההרתעה שלנו היא כמעט ספורט לאומי או ביטוי למבוכה רבה , תוצאת איהבנתו של מושג בסיסי וחיוני כמו יכולת ההרתעה . אתה בונה , יוצר ונותן ביטוי ליכולת הרתעה - מניעת היריב מפעולה - כאשר מרכיבי האינטרסים של היריב , עוצמתו הצבאית , הכלכלית והאנושית דומים לשלך . לדוגמה , ערך החיים ומה יפסיד היריב אם לא יירתע . ביסודו של דבר , יכולת הרתעה צבאית נבחנת לפי מערכת שיקוליו ויכולתו של היריב , פגיעותו ורגישותו להפסד או לנזק . בבחינת יכולת זו בין מדינות , יש יכולת " מדידה , " יש איזון מסוים המשפיע על יכולת ההרתעה . המקרה הקלסי הוא אירועי ספטמבר . 1970 אמנם זה כבר היה השלב הראשון של הרתעה אקטיבית - לחצנו על ירדן עד שהעדיפה לפעול נגד הפעילות הפלסטינית נגדנו מבקעת הירדן , בידעה שהשלב הבא יהיה פעולה צבאית ישירה שלנו לסילוק המפגע הפלסטיני . לעומת זאת , בדרום לבנון פעל כוח טרוריסטי צבאי למחצה . כנגדו לא פועל שום גורם הרתעה הפועל ביחסים בין מדינות . לפיכך , גם אם הפעולה הצבאית הייתה עצומה , ואכן כך הייתה והכאיבה לחיזבאללה כפי שגם הוא מודה , הרי היא מקנה יכולת הרתעה מוגבלת שכן שיקולי הפעולה של חיזבאללה שונים לחלוטין משיקולי רווח והפסד של מדינה . ולכן מושג ההרתעה בפועל אינו קיים כלפיו . טעות קשה היא לקבוע שאם לא הרתענו גורם טרור כזה הרי נפגעה יכולת ההרתעה האסטרטגית שלנו , שלשמה נבנתה עוצמתנו הצבאית כיכולת של צבא הגנה . גם כאן יש חשיבות מכרעת לגורם האנושי בהבנת היריב , בהבנת רגישותו לנזקים מדיניים וכלכלים ולערך חיי אדם . אצל גורם כמו חיזבאללה , ככל שסבלו גדול יותר כך נשמתו טהורה יותר . רק יכולת אנושית אולי תציג הערכת מודיעין נכונה ותבנה הרתעה יעילה . ראינו אפוא עד כמה גדול ואולי מכריע הוא הגורם האנושי בשני מרכיביה של תפיסת הביטחון הלאומי - מודיעין טוב שייתן התרעה ובזמן , ויכולת הרתעה אפקטיבית למניעת מהלך התקפי של האויב . המרכיב השלישי הוא יכולת ההכרעה . יכולת ההכרעה ברור שגם ביכולת ההכרעה בשדה הקרב , הגורם האנושי ולא רק התחכום הטכנולוגי הוא המכריע . החייל בשדה , מפקדו הצועד לפניו ומפעילי מערכות הנשק הם המוליכים והם שיכריעו את תוצאות המערכה . תותח או טנק בלבד ואף המטוס החדיש ביותר כולל מערכות בלתי מאוישות , אינם תחליף לאדם שמפעיל אותם , היינו הלוחם ! היכולת האדירה שלנו , ביחס לגודלנו המספרי , לפתח טכנולוגיות ומערכות חכמות וכלים לפעולת הצבא גרמה להסטת מרכז הכובד מן האדם למכונה מבחינת ההשקעה בפיתוח ובהצטיידות . הדבר בא לידי ביטוי , פעמים טרגי ואכזרי , במערכה האחרונה בלבנון . מערכת המחשוב - הידועה כצבא היבשה הדיגיטלי גם אם טרם הושלמה - נהפכה לכלי לחימה בשלט רחק . הייתה לנו הישענות מוגזמת ומופרזת על המכונה כתחליף לאדם - ללוחם ולמפקדיו . קבלת החלטות כשלי מודיעין או הביטוי הרווח " המודיעין נכשל" - תווית שכה פופולארי " להדביק" לו , בלי לדעת ולעתים מבלי יכולת לבדוק את אמיתות הדברים ונכונותם - מקורם גם בגורם אנושי אחר שהוא הדרג המדיני ( מעל ומעבר לשלב המוקדם של קבלת ההחלטות בצה"ל , האחראי כאמור להערכה הלאומית . ( מלבד שאלת קיומו של מנגנון מתאים ליד הדרג המדיני , אסור להתעלם מבעיה אנושית : קבלת החלטות איננה רק עניין של כושר מנהיגות ויכולת ליטול אחריות . בעידן המודרני במדינה דמוקרטית , היקף הציפיות והדרישות של האזרח מגורמי הממשל מגיע לעתים אל מעבר לגבול היכולת להיענות . פרופ' ג'ין קילפטריק , לימים שגרירת ארצות-הברית באו"ם , טבעה את המושג הנפוץ בדמוקרטיות המתקדמות : תאוריית גרירת הרגליים של הממשל . through the theory of muddling - כלומר , ממשלה שנבחרת לתקופה מוגדרת נוטה לדחות את הטיפול בנושאים כבדים וארוכי טווח לשלב הבא , אם תיבחר שוב . זו אולי אחת הסיבות למה שמוגדר כשל מודיעיני . לעתים קרובות מסתבר שהמידע היה ואף נמסר לקובעי המדיניות . כאשר גורם ההערכה הלאומית או כל גורם מודיעיני מקהילת המודיעין מביא מידע המחייב החלטה , לא תמיד יהיה מי שיקלוט אותו , יעכל אותו ויחליט , או כפי שקרה - ימהר להחליט ללא עבודת מטה מסייע , כי ניתן לכאורה לסמוך על הדרג המבצע ועל המלצותיו . ומילה לסיום גם ניסיון העבר ומכשלותיו וגם ועדות החקירה והעצה הטובה חזרו וקבעו שנדרש פלורליזם במודיעין , ולא זו בלבד אלא גם מנגנון לאומי בדמות המועצה לביטחון לאומי . זהו כלי עזר לקבלת החלטות , ליוזמות בתחומי המדיניות והביטחון ולהכשרתן לתהליך קבלת ההחלטה הדרושה . זהו מכשיר חיוני בתנאי ממשל דמוקרטי ובייחוד נוכח היקף הבעיות שמדינת ישראל מתמודדת עמן . רק גורמי אנוש מנעו את ההפעלה התקינה של מערכת לאומית כזו . אין מנוס מלקבוע אותה בחוק ואין להותיר זאת לנוחיותו של מנהיג כזה או אחר . אין תחליף לגורם האנושי !

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help