sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

לשיטתם , במשך שנים השחית המערב את החברה הסעודית באמצעות סרטים , תכניות טלוויזיה , אירועי ספורט , ספרי לימוד ומוסלמים שהתמערבו , וזאת מתוך מטרה להחליש אותה ולהביאה לידי כניעה בבוא היום ללא קרב ולהתנצרות . אנשי הדת האלה ראו בהזמנת הכוחות האמריקניים לסעודיה הוכחה ניצחת לכך ש'המתקפה התרבותית' של המערב משיגה את מטרותיה . אחד הרעיונות שהושמעו בסעודיה בשולי הוויכוח שהציתה תנועת האופוזיציה היה רעיון שהחל להתגבש בחוגים ערבייםמוסלמיים כבר בשנות ה , 80- ולפיו על המוסלמים לערוך ' מתקפת-נגד תרבותית' כלפי המערב . הרעיון היה פשוט : כשם שהמערב חודר לאדמות האסלאם כדי להחלישו , כך עולם האסלאם יכול לחדור למערב באמצעות מהגרים מוסלמים ולהחליש אותו . אין תשובה ברורה על השאלה מה היה תפקידו של בןלאדן בתנועה . ברור שהיה לו תפקיד כלשהו , מכיוון שבסתיו - 1991 כשהתנועה הייתה בשיאה - גירש אותו המשטר לסודאן . זה היה צעד נדיר יחסית ; את רוב חברי תנועת האופוזיציה הצליח המשטר לדכא או לרצות . כיצד פעל בן-לאדן בסודאן ? הוא עדיין היה מזוהה כאיש אופוזיציה סעודי רדיקלי ביותר שמטרתו העיקרית להפיל את בית סעוד . ב1996- גורש מסודאן בלחץ סעודיה , ונסע לחסות תחת משטר הטליבאן באפגניסטן . כאן חל המפנה , ובן-לאדן נהפך ממנהיג הפועל בהקשר סעודי בלעדי למנהיג של ג'יהאד גלובלי . ב23- בפברואר 1998 כונן בן-לאדן באפגניסטן את " החזית האסלאמית העולמית לג'יהאד נגד היהודים ונגד הצלבנים . " כעבור חצי שנה תקפה " אל-קאעידה" בו-זמנית את השגרירויות האמריקניות בניירובי ובדאר אל-סלאם . הצהרת היסוד של החזית האסלאמית העולמית טענה שאמריקה כובשת ומשעבדת את האדמה הקדושה ביותר למוסלמים ( האדמה הסעודית ) וכי בכוונתה לכבוש ולשעבד ארצות מוסלמיות נוספות . ההצהרה הסתיימה בפסק הלכה ולפיו מוטלת חובה אישית על כל מוסלמי להרוג את האמריקנים ובעלי בריתם בכל מקום ובכל הזדמנות . הסינתזה שיצר בן-לאדן ברורה : מתנועת האופוזיציה שהתעוררה בסעודיה בראשית שנות ה90- הוא שאב את הרעיון שהאסון הנורא ביותר של המוסלמים אינו אלא הנוכחות הצבאית האמריקנית על אדמת סעודיה וכי יש לפעול נגדה . מעבדאללה עזאם הוא שאב את הרעיון שמוסלמים צריכים לפעול באלימות כיחידים , כדי לתרום לסילוק הכופרים . כיצד גרמה הסינתזה הזאת כעבור שלוש שנים למתקפת הטרור של ה11- בספטמבר ? בן-לאדן הוסיף לה נדבך מכריע : הוא שכלל את הרעיון של ' מתקפת-הנגד התרבותית' וקבע שיש להשתמש במהגרים המוסלמים כדי לפגוע במערב מבפנים ובכך העניק לרעיון ביטוי אלים . בנאום המוקלט שלו , שהופץ לאחר המתקפה על מגדלי התאומים , התגאה בן-לאדן בעובדה שהטרוריסטים השתמשו במטוסי האויב ולמדו בבתי הספר שלו . זה הרי היה הרעיון הבסיסי של הוגי ' מתקפת-הנגד התרבותית : ' אתם , אנשי המערב , חודרים לאדמה שלנו ופוגעים בנו מבפנים - ואנחנו נעשה לכם אותו דבר . האם המטרה העיקרית של בן-לאדן נשארה לסלק את האמריקנים מאדמת סעודיה ? לא , וזו נקודה מעניינת . באותו נאום ' ניצחון' מוקלט לאחר ה11- בספטמבר בן-לאדן אינו מזכיר כלל את הסוגיה הזאת , שבמשך עשור תמים הייתה המניע העיקרי לפעילותו . הוא מתמקד באפגניסטן ובפלסטין , כפי שעשה עזאם 15 שנה קודם לכן . ההתמקדות הזאת מבטאת את הריחוק שלו מהזירה הסעודית ואת המאמץ להציג את עצמו כמנהיג כלל-אסלאמי . לכן רבים מתפתים לתאר את בן-לאדן כ'תופעה פוסט-מודרנית' וכיוצא באלה ביטויים מטשטשים . אבל לשיטת הפעולה הייחודית של " אל-קאעידה" יש שורשים ברורים , ואי אפשר להבין אותה בלי להבין את הרעיונות שהוטמעו בסעודיה . במה טמונה אפוא חשיבותו הרעיונית של בן-לאדן ? שיטת הפעולה שלו רואה במוסלמים שחיים במערב סוכנים רדומים שמחכים לשעת כושר כדי לתקוף את החברות המערביות מבפנים באמצעים אלימים . כדי ליישם שיטה זו אין צורך בהנחיית הנהגת " אל-קאעידה : " די בכך שקבוצה של כמה צעירים שמקבלים את האידאולוגיה הזאת תתארגן במסגד מקומי . מבחינה זו בן-לאדן האידאולוג חשוב יותר מבןלאדן איש הארגון . אמנם רק קומץ ממיליוני המוסלמים במערב הולכים בדרך שהתווה בן-לאדן , אבל כדי להפוך את הטרור המוסלמי לאיום מתמיד וכדי ללכוד את שני הצדדים במעגל קסמים של חשדנות ושל שנאה , די שהקומץ הזה קיים . במתקפות של " אל-קאעידה" בארצותהברית , בספרד ובבריטניה היו מעורבים כמה עשרות פעילים , אבל הם אילצו את מדינות המערב לחשוב מחדש על מוסכמות ישנות שמגדירות אותן . בגלל בן-לאדן הדמוקרטיות הליברליות נעשות סובלניות פחות , רב-תרבותיות פחות . זה מחליש אותן , וזה הרי מה שביקשה להשיג " אל-קאעידה" מלכתחילה .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help