sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

השורשים הסעודיים של " אל-קאעידה" ריאיון עם ד"ר אוריה שביט יותר משש שנים אחרי מתקפת הטרור של 11 בספטמבר , האם " אל-קאעידה" עדיין קיימת כארגון טרור גלובלי ? מתקפת הטרור של ה11- בספטמבר תוכננה והופעלה בידי אוסאמה בן-לאדן ושותפיו הבכירים ב"אל-קאעידה . " במתקפה הזאת הייתה היררכיה של פיקוד ושל מימון . היררכיה זו איננה קיימת עוד . אין היום קבוצות פעילי טרור במערב שמקבלות הנחיות ישירות מבן-לאדן . למעשה , אין שום הוכחה חותכת וחד-משמעית שאוסאמה בן-לאדן עדיין בחיים , ולכל הפחות אפשר לקבוע שכישלונו של בן-לאדן לספק הוכחה כזו מעיד על המצוקה שהוא נתון בה מאז חוסל משטר הטליבן באפגניסטן . עם זאת יש לזכור כי " אל-קאעידה" בהחלט קיימת כמסגרת גג אידאולוגית שמספקת השראה ותכנית פעולה לתאי טרור רדומים במערב . התאים האלה אינם זקוקים להוראות ישירות מבן-לאדן ; די בכך שיצייתו למשנתו ראיין : אפרים לפיד * מהי המשנה הזאת ? את חדשנותה אפשר לסכם בעיקרון הזה : יש לסלק את הכופרים באמצעים אלימים מהאדמות המוסלמיות ויש להשתמש במהגרים מוסלמים החיים במערב כדי להשיג מטרה זו . בן-לאדן אינו אידאולוג מקורי לגמרי . משנתו מתבססת על סינתזה בין שני מקורות השראה , שני מורי דרך : עבדאללה עזאם , מנהיג המוג'אהידון באפגניסטן בשנות ה , 80- והנהגת תנועת האופוזיציה שהתעוררה בסעודיה בראשית שנות ה. 90- עבדאללה עזאם היה פלסטיני שנמלט לירדן לאחר מלחמת ששת הימים . הוא הצטרף לאחים המוסלמים ורכש תואר ד"ר למשפט אסלאמי באוניברסיטת אל-אזהר . ב1981- קיבל משרה באוניברסיטת עבד אל-עזיז בג'דה . באותם ימים ניצבה סעודיה בחזית ההתנגדות האסלאמית לכיבוש הסובייטי של אפגניסטן , באופן רטורי בלבד . עזאם לא הסתפק בדיבורים ונסע לגבול פקיסטן-אפגניסטן כדי לארגן את ההתנגדות לסובייטים . אלפי מוסלמים מכל רחבי העולם הצטרפו אליו ובהם גם אוסאמה בן-לאדן . ההצטרפות של בן-לאדן עוררה הערצה משום שהוא ויתר על חיי נוחות כבן של מיליארדר בסעודיה ואף לא דרש תנאים מיוחדים . מה למד בן-לאדן מעזאם ? עזאם טען כי על כל מוסלמי מוטלת חובה אישית ( פרצ'עין ) להגן על אדמות מוסלמיות מפני פלישה של כופרים . בן לא צריך לבקש רשות מאביו ; אישה לא צריכה לבקש רשות מבעלה - על כולם להתגייס לג'יהאד בכופרים . אין להסתפק בפעולה של ממשלות או של צבאות ממוסדים . כל מוסלמי צריך להיות מוכן להקריב את חייו כדי לסלק כופרים שהשתלטו על אדמה מוסלמית . זה היה ציווי ייחודי . הציווי הזה הציע גם סדרי עדיפויות : באמצע שנות ה80- קבע עזאם שהמלחמה עם הסובייטים באפגניסטן ועם היהודים בפלסטין היא הדחופה ביותר , משום ששתי המדינות האלה משמשות ראשי החץ של הכופרים ; אלא שהמלחמה בסובייטים דחופה אף יותר מהמלחמה בישראלים , משום שאז היא הייתה בשיאה ומשום שבסיסה היה , שלא כשל ההתנגדות בפלסטין , אסלאמי לחלוטין . כיצד ראה עזאם את המהפכה האסלאמית העולמית ? כמו כל מנהיג של תנועה אסלאמית פוליטית גם עזאם ראה בעיני רוחו מהפכה אסלאמית עולמית . אבל דווקא זו הנקודה החשובה פחות במשנתו . החידוש היה בהטילו את האחריות ואת החובה לסלק את הכופרים מאדמת האסלאם על המוסלמי היחיד , והוא פעל באופן מעשי כדי ליישם רעיון זה . עזאם נהרג בהתנקשות לצד שני בניו בנובמבר . 1989 אבל מורשתו היא מורשת של ניצחון : הסובייטים סולקו מאפגניסטן לא מעט בזכות פעולות המוג'אהידון , ועזאם נטל חלק ניכר בארגון הפעולות האלה . כששב לסעודיה , הביא עמו בן-לאדן מורשת פשוטה ובהירה : כאשר מוסלמים מן השורה מתאחדים ומוכנים להקריב את חייהם , הם מצליחים לעשות את מה שממשלות מוסלמיות אינן מצליחות - להביס כופרים שפלשו לאדמת האסלאם . מה היה הרקע להתעוררותה של האופוזיציה הסעודית בראשית שנות ה ? 90- מה למד ממנה בןלאדן ? באוגוסט , 1990 עקב הפלישה העיראקית לכוויית , התעוררה בסעודיה תנועה רחבה של אנשי דת שהתנגדו להזמנת הכוחות האמריקניים לממלכה . בעיניהם מלחמת המפרץ הייתה מזימה מערבית שכל תכליתה ליצור את התנאים לכיבוש מחודש של העולם המוסלמי . מושג יסוד ששימש את תנועת האופוזיציה היה 'המתקפה התרבותית : ' * להרחבה בנושא ראו ; Uriya Shavit , "Al-Qaeda's Saudi Roots" , Middle East Quarterly , Fall 2006 , Vol . XIII , Nr . 4 , pp . 3-13 - ספרו של ד"ר שביט , מלחמות הדמוקרטיה : המערב והערבים מנפילת הקומוניזם ועד המלחמה בעיראק , יראה אור בשנה הקרובה בהוצאת מרכז דיין

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help