sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

. ( Assessment < Management החברה צריכה לקבוע דרכי פעולה על מנת להתמודד עם סיכונים . ככל שהמידע שיש ברשות החברה איכותי , כך קל לה לנהל את המשברים שהיא נקלעת אליהם אם לא זוהו במסגרת הסימנים המעידים או שלא טופלו נכון . מניעה - על מנת למנוע דליפות ולסכל פעולות שעלולות לפגוע בחברה , עליך לדעת מ"מה" ומ"מי . " בהנחה שגם מתחריך רוצים להשיג יתרון עסקי , הם יציבו אותך ואת האחרים במרכז המודיעין לעסקים שלהם . ככל שתדע יותר כך תוכל " להזיז את הכלים שלך על לוח השחמט" באופן מיטבי . רוב הכישלונות העסקיים הם תוצאת הפתעות אסטרטגיות בשוק שפועלת בו החברה : המידע שעליו התבססה התמונה היה דל ולכן בהערכה לא זוהה איום העומד לפתח החברה . רוב המידע התבסס על מידע אינטרנטי גלוי ועל מאגרי מידע מקוונים מקצועיים . החיסרון הבולט : לא נוצל " מודיעין אנוש , " שמקורותיו הבולטים הם עובדי החברה והלקוחות . האיום על החברה זוהה אך לא הובנו המשמעויות שלו . המנהלים הבינו את המשמעויות אך לא נקטו את המהלכים הדרושים להסרת האיום או להקטנת הנזק . תהליך של מודיעין לעסקים מחזק את תמונת השוק : כשהתמונה מבוססת על נתונים טקטיים - מחירי מתחרים , מידע על מוצרים , ניתוחים כלכליים וכל מידע הניתן למניפולציות תשיג החברה יתרון אופרטיבי . כשהתמונה מבוססת על " התראה מוקדמת" ועל נתונים ייחודיים וממקורות ראשוניים ואיכותיים תשיג החברה יתרון אסטרטגי . ככל שהמידע איכותי ועונה על הצרכים כך יש מרכיבים ברורים ב"פאזל" של תמונת השוק וכך נזקקים פחות להערכה ולהשערות בלתי מבוססות . הלקוח הוא היעד המרכזי שביעדי החברה , ומכאן שהוא יעד מרכזי גם במודיעין לעסקים כמרכיב חשוב באיסוף מידע ובהערכתו . כשם שאתה מחפש מידע על המתחרים , כמוך הלקוח עושה בנצ'מרקינג . הוא מקבל הצעות מחיר מספקים שונים , וגם ממך . הוא יודע להצביע על יתרונות וחסרונות של כל מוצר והוא מכיר הכי טוב את התהליכים בשוק המוצרים שהוא מחפש ; כן , גם את שלך . לקוח טוב " מתקן לך סטיות" מול מתחריך . הצבעת לקוח על יתרון או חיסרון של מתחרה שלך יכולה להביא אותך לידי החלטה משמעותית . הלקוח יצביע לפניך על שינויים בשוק - מבחינת טעמים וצריכה . הלקוח הוא אפוא אבן יסוד בבניית מערכת ההתראה המוקדמת שלך ( רוב החברות כשלו ב"הבנת" הלקוחות . ( את הלקוח שלך מכירים העובדים שלך , כל אחד בתחומו - השיווק , המכירות , שירות לקוחות ותיקונים , כספים וכד . ' כל אחד מהם מכיר את הלקוחות מהיבטים שונים . העובדים שלך הם אוספי המידע הטובים ביותר שלך . כל עובד הוא פלטפורמה לאיסוף מידע . חיבור של המידע מכל העובדים על כל הלקוחות יוצר תמונה של ה"ביקושים . " הצגת שאלות נכונות ללקוחות תיתן לך תמונה על מתחריך ועל מוצריהם . מכל האמור לעיל ברור לכל בעל מקצוע בתחום המודיעין , שאין הבדל גדול בין התחום העסקי לתחום הממלכתי . בשני התחומים המטרה דומה - המודיעין צריך לשרת את הקברניטים ואת היחידות . כמו בכל תהליך מודיעיני , גם בתחום העסקי יש צורך בהגדרת הצרכים , בבניית תכנית איסוף , בניתוח המידע ובגיבוש תמונת מודיעין , בהפצה וכד . ' השוני הוא שמודיעין תחרותי פועל בזירת העסקים שבה הוא מתחכך עם המתחרים , המוצרים , הטכנולוגיות ועוד . השינויים שהחלו בסוף המאה הקודמת בשוק העבודה , בעיקר בתחומי ההייטק , יצרו סיכונים אבל גם סיכויים בתחומי איסוף המידע ממקורות אנוש . העובדים העוברים מחברה אחת לאחרת לוקחים עמם מידע רב-ערך ומי שיאסוף וינצל אותו ייהנה מיתרון רב . היכן אפשר לאסוף את המידע ממקורות אנוש ? - כנסים , תערוכות , מפגשים מקצועיים וניצול מערכות קשרים של עובדי החברה ( Network ) הם הפלטפורמה לפיתוח הקשרים האישיים שיתנו את המידע המבוקש . חברות נמנעות בדרך כלל מלפגוש " ראש בראש" את מתחריהן . זו טעות רווחת , מכיוון שהחלפת המידע אינו " סכום אפס" - תן למתחרה שלך מידע שאינו מסכן אותך אבל שמעניין אותו , וקח ממנו את מה שלא מסכן אותו ושמעניין אותך . יתרה מזו , נניח שאתה מהנדס בחברה ואתה יוצא לכנס בחו"ל . ייתכן שיבוא לכנס מהנדס מתחרה שלמד אתך במוסד אקדמי - תכנן את הפגישה אתו , נצל יכולות של תחקור תמים , ויש לך אפשרות להשיג מידע נדרש . רוב המנהלים אינם מתלהבים להיכנס לתהליכים ארוכי טווח , והם היו רוצים את המידע ב"מיידי . " במבט לאחור ייתכן שחלק מן המידע המבוקש נמצא אצלם " בחצר , " אבל הם מוכנים להשקיע בקנייתו מחוץ לחברה במקום מהבית . איך זה צריך להיבנות ? - כבר נכתב קודם לכן שהצעד הראשון בתהליך המודיעיני הוא הגדרת הצורך . השלב הבא הוא בדיקה בתוך החברה מי יודע על נושאי הצי"ח , מה ידוע על נושאי הצי"ח ומה אפשר להפיק מכך . רק אחר כך יש מקום לסמן מקורות פוטנציאליים ( משניים , ראשוניים ) ולבנות תכנית איסוף ולהניע את כל המערכת . עד היום תחום המודיעין התחרותי אינו מוכר כנושא אקדמי בישראל ( אף שיש אוניברסיטאות בעולם שכך נוהגות . ( המקצוע אינו טעון רישוי כמו חוקרים פרטיים שעוסקים גם הם במידע , אם כי בשיטות אחרות ושונות ושלא עלפי הקוד האתי של עובדי המודיעין התחרותי . קוד כזה קיים כבר כמה שנים והוא עוצב על ידי ה , Professional ( SCIP ) of Competitive Intelligence Society- שהוא ארגון עולמי של העוסקים במקצוע . התמונה הנדרשת למנהל לצורך קבלת החלטות היא "פאזל" המורכב מפיסות מידע ממקורות שונים ובכלים שונים . מתודולוגיית מודיעין לעסקים דוגלת בין השאר בשימוש בכל כלי המודיעין החוקיים כדי לחזק את מרכיבי השרשרת " נתונים-משמעויות-מסקנות . " הפתרון הנכון נמצא ביישום המתודולוגיה בידי מי שאחראי להרכבת הפאזל בחברה העסקית , בנצלו את יתרונות כל הכלים שצוינו .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help