sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מחשבות על מלחמת הרקטות לבנון , קיץ 2006 * טל ענבר תוצאות מלחמת לבנון השנייה לא היו מחויבות המציאות . השינוי בתפיסות ההפעלה של צה"ל והמחשבה שתושג הכרעה מן האוויר בלבד , כמו גם חוסר רצונו של הרמטכ"ל והדרג המדיני לבצע תמרון , הביאו לידי כך שלא הושגה הכרעה ולא הושג ניצחון בסיבוב זה " מלחמת לבנון השנייה" פרצה ב12- יולי 2006 עקב פעולת חיזבאללה שבה חצו לוחמיו את גבולה של ישראל ותקפו סיור של צה"ל - הרגו שמונה חיילים וחטפו שניים , וירו קטיושות על יישובי גבול הצפון . המלחמה ארכה 34 יום ונהרגו בה 39 אזרחים ו119- חיילים . מאות אנשי חיזבאללה נהרגו - המספר המדויק לא פורסם . קרוב למיליון אזרחי ישראל ישבו במקלטים בגלל ירי הרקטות של חיזבאללה . בסך הכול נורו כ 4 , 200- רקטות לסוגיהן על ישראל . בגיליון מבט מל"מ 47 צוינו סוגי הרקטות העיקריים שהפעיל חיזבאללה . מאמר זה יציג כמה נקודות הראויות לציון בנוגע לצורת הלחימה ברקטות , שלא באו לידי ביטוי בפעולתו של צה"ל בלחימה בלבנון . אין במאמר קצר זה כדי לסכם במלואם את אירועי המלחמה בלבנון בקיץ 2006 על כלל היבטיה . עיסוקו של המאמר בתחום אחד - לוחמת הרקטות שהפעיל חיזבאללה כנגד ישראל , וחוסר ההלימה בין המהלכים הצבאיים של ישראל לבין המטרות שהציגה הממשלה , לאמור - הפסקת ירי הרקטות על ישראל או צמצומן באופן ניכר . במזרח התיכון נתפסים טילי הקרקעקרקע שיש בידי מדינות ערב כנשק מאזן המהווה תשובה מסוימת לעליונות המוחלטת של חיל האוויר הישראלי על פני חילות האוויר הערביים ( וזו הסיבה העיקרית להצטיידות מצרים של סאדאת וסוריה של אסד האב בטק"ק . ( ארגון חיזבאללה הצטייד במערך מגוון של רקטות לטווחים שונים ( יש להבדיל בין רקטה - שאינה מונחית ודיוקה נמוך , לבין טיל המצויד באמצעי הנחיה שונים , ( ובמהלך קיץ 2006 ירה קרוב ל 4 , 200- רקטות ממגוון סוגים אל מטרות בישראל . ירי הרקטות בידי חיזבאללה נתפס ( גם בקרב הקברניטים בישראל ) כאיום אסטרטגי איראני באמצעות שלוחיו - סוריה וחיזבאללה - שאין לו מענה שלם . מערך הרק"ק איים על רבע מאוכלוסיית ישראל ושיבש את החיים במדינה לכל תקופת המלחמה , יצר פליטים מאזור הצפון וגרם לאווירת נכאים במדינה כולה . ישראל הפגינה יכולת כה מרשימה של פגיעה ברק"ק לטווח בינוני וארוך , עד שרוב משגרי הרקטות נהפכו לחדפעמיים . עם זאת לא נוטרל מערך הרק"ק לטווח קצר עד תום הלחימה ולא ניכרה ירידה בירי ( עקב חוסר מהלך קרקעי לתפיסת אזורי השיגור . ( פגיעות הרק"ק של חיזבאללה גרמו למספר נפגעים לא גדול במיוחד , ועיקר נזקן היה שיתוק כלכלי של צפון הארץ , דימוי של חולשה בתקשורת ( פליטים ) ונזק לרכוש וליערות . הדיון במענה טכנולוגי לבעיית הרק"ק קצר הטווח התלהט בגלל אירועי המלחמה , במקום שייערך דיון נוקב באי-הפעלת כוחות קרקעיים לכיבוש אזורי השיגור . חיזבאללה הוא כוח צבאי המונחה והממומן בידי איראן . אחרי נסיגת ישראל מלבנון בשנת , 2000 שנתפסה בעיני חיזבאללה כניצחון ההתנגדות המזוינת , עבר הארגון לאופן פעולה שכלל גם שילוב בפוליטיקה הלבנונית הפנימית . זאת במימון ובתמיכה איראניים , מתוך מחשבה שהאיום שמטיל הארגון על ערי הצפון ירתיע את ישראל ( ואת ארצות-הברית ) מתקיפת המתקנים הגרעיניים של איראן . ארגון חיזבאללה מציג שילוב מעניין של מרכיבים - צבא סדיר , גרילה וטרור : מדובר בארגון צבאי קלסי עם מוצבי פיקוד ושליטה , מערכות תקשורת מתקדמות , מחסני אמל"ח וטילים בכמויות שאינן מביישות " מדינה , " תשתית קבועה ויחידות אזוריות של לוחמים מאומנים היטב . מנגד , מדובר בארגון חשאי , ששרידות והפגנת נוכחות חשובות לו לפעמים יותר מהישגים בשדה הקרב . הארגון פועל מתוך לבנון , אך כוחותיו הלוחמים אינם חלק מלבנון הרשמית . חיזבאללה הוא ארגון שיש לו מבנה צבאי , לוגיקה של טרור ואופן פעולה של ארגון גרילה . מלחמה בין מדינה ( ישראל ) לבין ארגון סמי-צבאי הפועל מתוך מדינה בעלת גבול משותף באופן פעולה שאינו צבאי , היא מיוחדת במינה ומציבה אתגרים גדולים להבנת המציאות ולהפקת לקחים מעימות מזוין מיוחד במינו . המלחמה מול חיזבאללה בקיץ 2006 הייתה דואלית באופייה - חיזבאללה ניהל את הלחימה מביירות באמצעות מפקדות אזוריות בדרום לבנון , בהפעילו יחידות קרקעיות בטקטיקה של גרילה ( למשל לוחמת נ"ט . ( כיוון שיכולת שרידותו מול צה"ל ויכולתו להמשיך לשגר רק"ק על ישראל נתפסו בעיניו כניצחון , הוא אפשר גם אפשר היה להפחית את ירי הקטיושות באופן ניכר באמצעות השתלטות קרקעית על דרום לבנון תוצאות המלחמה לא נבעו מחוסר יכולת אלא מהחלטות שגויות של הדרג העליון - הצבאי והמדיני כאחד * חוקר בכיר , מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help