sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

ההסברה תובעים לא אחת מידע מודיעיני , כולל חומר ויזואלי , שאינו בנמצא ( או מידע מודיעיני שלא ניתן להשתמש בו בשל מגבלות ביטחון . ( מתוך הבנת החשיבות של המלחמה על התודעה , שומה על המודיעין לקיים מאמץ איסופי ייעודי לצורך זה , כפי שמתקיים לשם קידום יעדים מבצעיים במסגרת המלחמה בטרור . כך למשל , ראוי לעשות מאמץ איסופי ייעודי לשם הוכחת הפרות החלטת מועצת הביטחון 1701 על ידי חיזבאללה בלבנון . או למשל , ראוי " לשחרר" מידע מודיעיני הנוגע להתעצמות חמאס ברצועת עזה . זאת על מנת להמחיש את הסיכונים הנשקפים לישראל ולהכשיר את הקרקע מבחינה מדינית-הסברתית לפעילות מבצעית אפשרית של צה"ל . המודיעין , מעצם טבעו , יכול לסייע בפעילות התקפית יזומה של כוחות הביטחון נגד התשתיות התקשורתיות של ארגוני הטרור . חשיבות ערוץ טלוויזיה המשמש ארגון טרור אינה פחותה מזו של בסיס מבצעי , בסיס אימונים או מתקן לוגיסטי . כך , ערוץ הטלוויזיה " אל-מנאר" של חיזבאללה הוא יעד לגיטימי לתקיפה בהיותו חלק בלתי נפרד מהמערכת התומכת בטרור של הארגון , כפי שהדבר בא לידי ביטוי במלחמת לבנון השנייה . כתבי הערוץ , המוצבים ב"שטחים" או אף בישראל , הם יעד לגיטימי למעצר או לגירוש . ה"לקוחות" של המידע המודיעיני לצורכי המלחמה על התודעה אינם בהכרח ה"לקוחות" הקלסיים של שירותי המודיעין . לפיכך המודיעין חייב להיערך ליצירת ערוצי תקשורת מתאימים שיזרום בהם מידע באופן סדיר , ישיר או עקיף , למגוון הגורמים הנוטלים חלק במלחמה התודעתית : משרד החוץ באמצעות השגרירויות בחו"ל ( השגרירים בחו"ל הם " חיילים" בשדה הקרב התודעתי ;( דובר צה"ל ; התקשורת הישראלית והזרה ; מוסדות מחקר ומידע , ארגונים יהודיים ולא יהודיים בחו"ל המסייעים בהסברה ועוד . המודיעין חייב גם לקיים יחסי גומלין הדוקים עם גופים העוסקים במלחמה על התודעה ולסייע להם במתן המענה הנדרש . לא כל הגופים הללו שייכים למערכת הממשלתית הביטחונית-מדינית , ועל המודיעין לנהוג פתיחות כדי לקיים קשרים בתחום המלחמה על התודעה גם עם גופים חוץממסדיים ( בשנים האחרונות עשו אמ"ן ושב"כ צעדים משמעותיים בכיוון זה . ( שינוי החשיבה מטבע הדברים מעורבות המודיעין בתחום המלחמה על התודעה מעוררת סדרת קשיים ובעיות , שהיו בשנים האחרונות נושא להתלבטויות בקרב אנשי מודיעין בכירים . הניסיון הנצבר הוכיח שהחששות היו מוגזמים וכי ניתן 2 למצוא פתרונות הולמים לקשיים הללו . להלן עיקרם : . 1 שמירה על ביטחון מקורות וביטחון מידע : המאמץ ה"קלסי" של שירותי המודיעין , שכולנו התחנכנו על ברכיו , מכוון להסתיר את המידע המודיעיני מפני האויבים , על מנת לשמור על ביטחון המקורות , שהם הנכס העיקרי של כל שירות מודיעין . המודיעין גם נרתע מחשיפת אנשיו ומיצירת קשר בינם לבין הגופים העוסקים בהסברה . ההבנה כי שירותי המודיעין מחויבים " להלבין" מידע שבידם ולהעמידו לרשות הכלל במסגרת המלחמה על התודעה מחייבת שינוי קונצפטואלי ובצדו היערכות ממוסדת לטיפול בנושא . השינוי הקונצפטואלי כבר התחולל לדעתי בחלקו , ותהליך ממוסד של " שחרור" נתון בשלבי התגבשות . ניסיון השנים האחרונות המחיש שניתן לעשות זאת ללא תקלות ונזקים . . 2 באוגוסט 2002 הוקם בשב"כ מדור תקשורת , והוא הגורם הבלבדי האחראי לניהול ותיאום של קשרי שב"כ עם אמצעי התקשורת בארץ ובחו"ל . המדור ממונה על הפצת מידע לתקשורת על אודות סיכולים וחשיפת פרשות של השירות , הכנת מסמכי הסברה במגוון נושאים ( סיכומים עתיים של נתוני טרור , מחבלים מתאבדים , נשים וילדים בטרור וכיו"ב , ( ייזום שיחות רקע ותדרוכים לכתבים ישראליים וזרים , ייזום כתבות עומק וייזום ראיונות של נחקרים . המדור נותן מענה לפניות כתבים ולפניות גורמי אקדמיה לקבלת נתונים . . 3 מניעת פוליטיזציה של המודיעין : קשרי העבודה בין המודיעין לבין הקברניטים , בכירי הדרג הפוליטי , מוגבלים מעצם מהותם לפרשנות משותפת של המציאות , אך לא לעיצובה בכיוונים שיש בהם פוטנציאל להיגרר למחלוקות פוליטיות . קהילת המודיעין הישראלית נכוותה בעבר מ"ריקושטים" שהועפו לעברה בשל מעורבותה בסכסוך הישראלי-פלסטיני , שסביבו קיימים חילוקי דעות פוליטיים בציבור הישראלי . על רקע הפוטנציאל של היגררות למחלוקות פוליטיות , המודיעין חייב להקפיד שהסיוע שהוא מגיש בתחום המלחמה על התודעה ייועד לקידום יעדים ממלכתיים שיש בהם הסכמה נרחבת ; להישמר שלא לשמש אמצעי לקידום סדר יום פוליטי ואינטרסים של פוליטיקאים ; להקפיד שהסיוע יתמקד בתחום העמדת נתונים אמינים לרשות המלחמה על התודעה ולא להיגרר לשימוש מניפולטיבי במידע מודיעיני . . 4 מניעת פגיעה באובייקטיביות של קציני המודיעין : העיסוק בהסברה ובהיבטים נוספים של המלחמה על התודעה עלול להסיט אותם ממרכז עיסוקם וליצור אצלם הטיה ( bias ) תפיסתית . הם עשויים " להתאהב" ברעיונות וביכולות לעיצוב המציאות ובכך ייפגעו השיקולים המקצועיים שלהם ומחויבותם לספק מידע מדויק ואמין למקבלי ההחלטות ולמבצעי המדיניות . סיכון פוטנציאלי זה ניתן לפתור ביצירת מנגנונים וערוצים ייעודים נפרדים לעיסוק במלחמה על התודעה , הניזונים מהאיסוף והמחקר אך אינם שייכים להם . שירותי המודיעין עדיין רחוקים ממיצוי הפוטנציאל שבידם ובמרכזו המידע המודיעיני , שהוא " כלי נשק" חיוני במלחמה על התודעה . שירותי המודיעין חייבים להגדיל את כמותו ולשפר את איכותו של המידע המודיעיני שהם "משחררים" ארגוני הטרור השכילו לנצל את המהפכה התקשורתית בצורה מרשימה . שני ארגוני הטרור המובילים בתחום זה הם חיזבאללה וחמאס . אלה הקימו לעצמם " אימפריות תקשורתיות" לכל דבר , הכוללות ערוצי טלוויזיה לווייניים , עיתונים , תחנות רדיו ואתרי אינטרנט במגוון שפות 2 דיון בבעיות הללו בא במאמרו של רס"ן עופר : " משימת המודיעין להפללה , שלב חדש במשימות הארגון המודיעיני בסביבה בין-לאומית משתנה , " בתוך : מבט מל"מ , גיליון , 42 ספטמבר . 2005

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help