sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

כאמור על רקע מהפכת התקשורת הבין-לאומית , בעיקר עם הופעתן של תחנות הטלוויזיה הלווייניות וההתפתחות העצומה שהתחוללה ברשת האינטרנט . ארגוני הטרור השכילו לנצל את המהפכה התקשורתית בצורה מרשימה . שני ארגוני הטרור המובילים בתחום זה הם חיזבאללה וחמאס . אלה הקימו לעצמם " אימפריות תקשורתיות" לכל דבר , הכוללות ערוצי טלוויזיה לווייניים , עיתונים , תחנות רדיו ואתרי אינטרנט במגוון שפות . המסר של ארגוני הטרור בכלי התקשורת שלהם אחיד , ברור וממוקד , ואילו ישראל ומדינות המערב מדברות בכמה קולות - פועל יוצא מאופיין הדמוקרטי ומריבוי העמדות והדעות שבתוכן . המודיעין במלחמה על התודעה חוקרים העוסקים בנושא הטרור תמימי דעים באשר לחשיבות העליונה של המודיעין במלחמה בטרור . המודיעין מספק מידע חיוני אסטרטגי , בסיסי / תשתיתי וטקטי , למקבלי החלטות ולכוחות הנלחמים בטרור . מידע זה חיוני לגיבוש המדיניות בלחימה בטרור וכן לניהול המלחמה הן מההיבט ההגנתי ( מודיעין סיכולי , התרעה על פיגועים מתוכננים ) והן מההיבט ההתקפי ( מודיעין למבצעים צבאיים נגד ארגוני הטרור ) . סיוע המודיעין למלחמה על התודעה לא היה בעבר מרכיב משמעותי במשימותיו ה"קלסיות" של המודיעין במלחמה בטרור , אולם חשיבותו הולכת וגדלה ככל שגדל משקלה של המלחמה התודעתית במסגרת ההתמודדות עם הטרור . שירותי המודיעין בישראל , ובמדינות המערב , חייבים להסתגל לאתגרים המתחייבים מהמאפיינים המיוחדים של העימות המוגבל והמהפכה התקשורתית ולשפר באופן משמעותי את איכות הסיוע שהם מעניקים למלחמה על התודעה . זאת גם אם הדבר מהווה פגיעה במונופול על המידע המודיעיני שהיה בידם בעבר ואף מעלה כמה דילמות עקרוניות שעליהן ננסה לעמוד בהמשך . מדוע בעצם חייב המודיעין לקבל עליו משימה זאת שאינה עולה בקנה אחד עם תפקידיו ה"קלסיים ? " בראש ובראשונה , לדעתי , בשל היכולות והיתרונות היחסיים שיש למודיעין על פני גופים אחרים . היכולת המרכזית היא המידע המודיעיני הבלעדי על ארגוני הטרור , דרך התנהלותם והמדינות התומכות בהם . מידע זה , חשאי ברובו , משמש בראש ובראשונה לצרכים המבצעיים של הלחימה בטרור . אולם בהחלט ניתן להשתמש בו , בצורה מבוקרת ומושכלת , גם לצרכים מדיניים ולצורכי המלחמה על התודעה . ההכרה בכך בקרב אנשי מודיעין בכירים הלכה וגברה בשנים האחרונות , ככל שהתעצמה מערכת הטרור הפלסטינית נגד ישראל " ) האינתיפאדה השנייה . ( " אמ"ן ושב"כ , הממלאים תפקיד מרכזי בלחימה בטרור , החלו לראות תחום זה כחלק בלתי נפרד מהמטלות שלהם , ואף הקימו גופים ייעודיים לשם כך ( ראה להלן . ( מה צריכות להיות משימותיו ומהם תחומי פעילותו של המודיעין בסיוע למלחמה על התודעה ? ברצוני לציין שלושה תחומים מרכזיים : . 1 מעקב אחר המאמץ שמשקיעים ארגוני הטרור בכל הנוגע למלחמה על התודעה וטיפול בתחום זה בכלים איסופיים , מחקריים ומבצעיים , כנושא לגיטימי לכל דבר במסגרת הצי"ח ( ציון ידיעות חיוניות של המודיעין ) ובמסגרת המטלות של המודיעין . כך למשל " האימפריה התקשורתית" שבנו לעצמם ארגוני הטרור ( טלוויזיה , אינטרנט , עיתונות ) מחייבת לימוד ומעקב הן לצורכי המלחמה על התודעה , והן משום שהארגונים משתמשים בה גם לצרכים לוגיסטיים ומבצעיים ( מימון , קשר בין פעילים , העברת ידע טכני . ( לימוד תוכני הפרסומים בכלי התקשורת השונים , הבנה עמוקה של המסרים השונים והכרת התרבות והאידאולוגיה שלהם - כל אלה יסייעו בהבנת " נקודות התורפה" של מאמץ התודעתי של ארגוני הטרור ובמתן מענה הולם במסגרת המלחמה על התודעה . . 2 " הלבנה" של מידע מודיעיני מסווג , בצורה מסודרת ומבוקרת , כדי להעמידו לרשות הגופים העוסקים במלחמה על התודעה בארץ ובחו"ל . מדובר בראש ובראשונה בנתונים על פעילות הטרור , התשתיות הצבאיות של הטרור , כספי הטרור , ההסתה והתעמולה נגד ישראל והסיוע שמקבלים ארגוני הטרור מהמדינות התומכת בהם ( חשיבות מיוחדת נודעת ל"הפללת" המדינות התומכות בטרור ולחשיפת הקשר שבינן לארגונים . ( גם לחומר הוויזואלי חשיבות רבה במלחמה ההסברתית שחזיתה בערוצי הטלוויזיה . אמנם שירותי המודיעין אינם הגופים היחידים שיש להם חומרי הגלם החיוניים להסברה , אולם בידיהם היכולות שבלעדיהן לא ניתן יהיה לנהל מלחמה אפקטיבית על התודעה ( המעקב השיטתי והמקיף אחר התקשורת הערבית ; תצלומי אוויר ותצלומי מזל"טים ; חקירה של עצורים ; מסמכי שלל . ( . 3 מאמץ איסופי ייעודי לצורכי מדיניות והסברה . צורכי דיון מפורט במקומו של המודיעין בלחימה בטרור ראו : בועז גנור , מבוך המלחמה בטרור , כלים לקבלת החלטות , מפעלות המרכז הבינתחומי הרצליה , נובמבר , 2003 ע"ע 67-53

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help