sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

הרשות השנייה : ( " על רקע צפייה יורדת בערוצי הטלוויזיה המסורתיים ועל רקע מצב שבו אפילו בזמן פיגועים קשים כל שלושת הערוצים המרכזיים יחדיו אינם מצליחים ללכוד את תשומת לבו של הצופה , דבר אחד חשוב וזהו השימור של הצמידות של יום הזיכרון ליום העצמאות . מי שקבע זאת ראה יפה את הנולד . אין לכך אח ורע בשום תרבות מערבית ... אני שמח שהמחוקק כפה על כל הערוצים המשדרים איסור שידור פרסומת ביום הזה . בכך הוא נטל את העוקץ מהצורך בחיפוש אחר הרייטינג בחומרים המשודרים , ואפשר לערוצים השונים חופש בחירה בחומר שהם משדרים . אלמלא החקיקה , אני משוכנע שהפרסומת לא הייתה מתבטלת מאליה במהלך יום השידורים ... אף כי כמעט שאין פרות קדושות , יש יוצאים מן הכלל , למשל אי-צילום הלוויות על-פי בקשת המשפחות . מי חשב פעם על מצלמות ומיקרופונים שייכנסו לבתי הקברות ולבתי המשפחות האבלות בזמן אמת . " ? איתי לנדסברג ( עורך ' מבט שני , ' ערוץ : ( 1 " אי אפשר להפריד בין הנופלים לבין נסיבות נפילתם . אנחנו כציבור מחויבים לעסוק במה שאנחנו זוכרים . אי אפשר להתעלם מכך . בכלל זה גם האם הקרב המסוים הזה היה בכלל נחוץ . המשפחות זוכרות גם את האלמנט הזה . זיכרון איננו אתוס . זהו דבר מורכב שכולל גם את נסיבות המוות . הנסיבות אינן משנות את סיפור האתוס הכללי . הכול מצטרף לתמונה אחת . זוהי המצבה . " ד"ר עליזה לביא ( אונ' בר-אילן וערוץ : ( 10 " התבנית אמנם זהה , אולם התוכן - המילוי - שונה ... בסרטים , בטלוויזיה ובסיפורים המוקרנים אנשים מחפשים את המקום האישי-הפרטי . אני רואה פחות מקום לצורך בסיפורי ' מורשת קרב . ' החומרים שמרכיבים את יום הזיכרון אינם עוד מקשה אחת . זאת אף שהמבנה הכללי שלהם נשאר בסופו של דבר זהה . מבחינת העובדות , קיים הבדל בין התכנים בבתי ספר שונים ; אפילו בשירים ובטקסטים שנבחרים להיות מושמעים . יש הרבה כעס וביקורת ציבורית . גם פוליטית . זה יבוא לידי ביטוי בכל הסרטים . גם באלו הפרטיים והאישיים שמצולמים על ידי המשפחות . אנשים מחפשים את המקום האישי-הפרטי בסרטי הטלוויזיה המוקרנים ובסיפורים . על כן אני רואה פחות מקום לסיפורי ' מורשת קרב . "' דובדבני : " הטענה היא כי הזיכרון הוא אלמנט בעל ביטוי קונקרטי . אנדרטאות למשל . הסרטים הם אלו שמכוונים את המיתוס . כשהם נשברים - נוצרים חדשים . בקולנוע הישראלי הסרטים מייצרים את האתוס . דווקא הפולחן , זה של ' המוות הראוי , ' ' המוות הנכון' או ' המוות ההרואי , ' הוא זה שעבורו בונים אנדרטאות . " אשר לדרך העלאת הזיכרון , תמכה טלי ליפקין-שחק בהזכרת הפרטים , " כי דווקא אותם , את הפרטים , הזמן משכיח ומאבד . את מי מעניינים עוד סיפורי גבורה ?? אלה חומרים שאינם מדברים כבר לדור הנוכחי . אולי דרך ה'עדות' שנוקט ' יד ושם' בטיפול בזיכרון השואה דווקא , דרך הסיפור האישי , אולי זהו הפתרון ולא הגלוריפיקציה של הסיפור . " ??????????????????????? ?? ?????????????????? הפוליטיקה , הן זו המצומצמת והבנאלית והן זו הרחבה יותר , לקחה אף היא חלק בדיון הכולל . " פוליטיקה" אינה נבחנת מהזווית של הכנסת והממשלה בלבד , אלא היא גם זווית התגובה הציבורית והאישית למוות , לשכול ולטיפול התקשורתי-ציבורי בהם . דניאל בן-סימון ( עיתונאי ' הארץ ( ' הוביל בטיעוניו את ההיבט הפוליטי . לדעתו התקשורת מייצגת את הלך הרוח הציבורי " וזה טוב , כי דווקא בגלל זה על כל מוות תהיה ועדת חקירה . ואין חברה בריאה יותר מזו . " אבי בניהו העלה תהיות דווקא מתחומים אחרים לחלוטין : " לאחרונה החלה התקשורת לעסוק במה שנקרא ' החצר האחורית של השכול , ' בהתאבדויות ובתאונות . גם זה לא תמיד היה ... נושא שעדיין לא עוסקים בו , אלה הם מנהגי האבלות של מי שבחרו ללכת עמנו בדרך הקשה : ההרוגים הדרוזים , הנוצרים והערבים , שעדיין אין התייחסות למנהגיהם ורצונותיהם . " בן-סימון העלה את סוגיית תפיסת " המוות הראוי : " " יתכן שהזיכרון אינו מה שהיה . ייתכן שהמוות היום פחות הרואי מפעם . אני משער שהיום הורים לא ישלימו עם מות בניהם ויגרמו לכך שכל שלטון ישלם בכיסאו הפוליטי בעד טעויותיו ... כשהמוות מצטייר כלא מוצדק , הוא יפיל כל ממשלה . " דניאל בן-סימון ( כמו אחרים במהלך הערב , ( שדחף בדבריו לעבר הדיון הפוליטי העכשווי , העלה את שאלת " מדרוג המוות : " " האם יש לכרוך את מות חיילי צה"ל עם חללי הפיגועים ואחרים . " ? טלי ליפקין-שחק טוענת שיש מקום למדרוג הזה בכל הנוגע ליום הזיכרון לחללי צה"ל : " נופלי צה"ל שונים וראויים לשוני הזה משום שהם נפלו ומתו בשל חוק המדינה . הם לא הלכו מרצונם לבלות בדולפינריום למשל . " בן דרור ימיני דווקא בעד : " יש לי בעיה עם מדרוג המוות . צריך לדעתי לאחד את הכול . " תגובות הקהל היו נייר הלקמוס הטוב ביותר לדברים שנאמרו בארבע וחצי שעות הסימפוזיון , אם כי אחדות דעים לא הייתה שם . אולי דבריו של איתי לנדסברג - " בסופו של דבר תפקיד התקשורת הוא לאזן בין הפרטי לציבורי" - הם הפתרון הראוי , ואולי דווקא דבריה של יועצת ראש הממשלה למשפחות השכולות גב ? ורד סוויד , שישבה כל הערב בקהל והאזינה , עשויים לספק תשובה כלשהי : " עצם קיום הדיון הציבורי בנושאים הללו קריטי , חיוני וחשוב ביותר . " שמואל דובדבני : "בקולנוע הישראלי הסרטים מייצרים את האתוס"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help