sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

???????????????????????? ??????????????????? ?????????????????????????????? מנחם בנטוב האם יום הזיכרון הוא עניין פרטי של המשפחות השכולות , או עניין לאומי ? האם יש מקום לחדש את התכנים המשודרים ביום הזיכרון , או לדבוק בקונסנסוס ? האם התקשורת נגררת בסיקור אירועי שכול , ואולי היא מנסה להפוך את השכול לעוד נקודות בסולם הרייטינג ? שאלות אלו ורבות נוספות הועלו ביום העיון השני בנושא משמעות יום הזיכרון בחברה , פרויקט של הלן קרא , במאית דוקומנטרית ואם שכולה , שעסק הפעם בתחום התקשורת והקולנוע הישראלי יום עיון בנושא " משמעות יום הזיכרון בחברה משתנה בתחום התקשורת והקולנוע" נערך השנה ב11- באפריל בסינמטק תל אביב , בחסות המל"מ וסינמטק תל אביב . זו השנה השנייה ברציפות שהלן קרא , אמו של סמ"ר אמיר קרא שנפל בלבנון ב , 1995- יוזמת ומארגנת יום עיון בנושא משמעות יום הזיכרון . הלן מדגישה כי מטרת ימי העיון לעורר דיון ציבורי ודילמות בתפיסה העכשווית את משמעות יום הזיכרון בחברה משתנה . בדברי הפתיחה אמרה הלן קרא : ... " קיימת נטייה לייחס את יום הזיכרון רק למשפחת השכול . אכן , לפני נפילתו של בני אמיר בלבנון , נהגתי לשבת מול המסך או להקשיב לרדיו ולהתרגש מהסיפורים ההרואיים שהובאו לצופים או המאזינים , עמדתי שתי דקות דומייה , וחשבתי לי אז שבכך אני משלמת את המס למשפחת השכול ולחברה הישראלית . אחרי שנהייתי לאם שכולה , הבנתי מהר מאוד שלי יש יום זיכרון אחר הנמשך 365 ימים בשנה . אם כן , עבור מי קיים יום הזיכרון ומה המשמעות של יום זה עבור החברה הישראלית . " ... ? הסימפוזיון התקיים בפאנלים בשלושה מושבים . כל מושב דן בקטגוריה תקשורתית אחרת : פאנל בתחום הטלוויזיה , ובראשו דוד ויצטום - עיתונאי ערוץ ; 1 פאנל בתחום הקולנוע , ובראשו שמואל דובדבני מהחוג לקולנוע באונ' תל אביב ; ופאנל בתחום הרדיו והעיתונות הכתובה , ובראשו אבי בניהו מפקד גלי צה"ל . אף שהתברר כי בנושאים רבים איההסכמה בקרב המשתתפים עולה על המשותף , נושא אחד היה בלי ספק לקונסנסוס כללי , והיטיבה לומר הלן קרא : " את נקודת השינוי בגישתה של התקשורת ניתן לסמן לאחר מלחמת יום הכיפורים . חלקים בתקשורת ראו עצמם אשמים בכך שהלכו עם הקו של השלטונות ולא שאלו את השאלות הקשות המתבקשות לאור האינפורמציה שהייתה בידיהם . אז החלה שחיטת ' הפרות הקדושות , ' והמיתוסים נופצו אחד אחרי השני מבלי למלא את אותו החלל שנוצר . במקביל , הפיכתה של התקשורת לרב-ערוצית ופלורליסטית , לצד ההתפתחות הטכנולוגית ובתוך כך התפתחות אמצעי תקשורת חדשים כמו האינטרנט - גרמו להיותה של התקשורת זמינה לכל אחד ובכל מקום בזמן אמת , וגם היא תרמה לשינוי בחברה הישראלית , שעברה שינויים מפליגים , והמרכזי שבהם הוא קידוש האינדיבידואליזם לעומת חשיבות הקולקטיב בעבר . גם הדגש המסחרי לא נפקד מהשיקולים בהעברת המסרים . המסר אמור להיות שיווקי ומזמין רייטינג . כל יום ו'הכוכב הנולד' שלו . רף הגירוי של הקהל בעקבות זאת גבה עד כדי כך שאם אינך פרובוקטיבי אינך קיים . " ... העיתונאי והפובליציסט ' ) מעריב ( ' בן דרור ימיני חיזק תפיסה זו והוסיף לה צד ערכי , באמרו שהוא מעדיף את הגישה השמרנית בכל הנוגע לאופי השידורים ומתכונתם : " מאז מלחמת יום הכיפורים נוצר השבר והחל השינוי בתחום . ניפוץ המיתוסים כבר נהפך ל'ניפוץ עצמי . ' המטוטלת הזאת מנפצת כבר יותר מדיי . הבעיה היא שעברנו מהר מאפס ביקורת לעודף ביקורת וניפוץ עצמי . ואין לי פתרון שיציג מהו האיזון הנכון . " שאלה ישנה נושנה חזרה ועלתה גם בסימפוזיון הזה : האם התקשורת רק מדווחת , או שהיא גם קובעת את האג'נדה המדווחת ? נושא זה העסיק חוקרים רבים בתחום הסוציולוגיה והתקשורת . האם התקשורת בארץ משפיעה ומייצרת את הלך הרוח החברתי בנושא שכול וזיכרון , ושמא היא מציבה מראה בלבד ? טלי ליפקין-שחק , עיתונאית , תקפה בחריפות את העיתונות הנגררת אחר הצורך " לרגש" את הקורא גם בעת זיכרון ושכול : " יש בזה גם צד קודר ואפל . לדחוף מיקרופון לאנשים פגועים במהלך הלוויות והאבל הראשוני , התחרות מי יצליח להוציא משם יותר - אלו מעשים שלא ייעשו . העניין הוא שזה יוצר נורמה גם בקרב הנפגעים עצמם , בקרב המשפחות , שחושבות שאם הן לא ישתפו פעולה עם התקשורת , עם המיקרופון שנדחף להן , הן פוגעות בזכר הנופל . " ???????????????????? ?????????????????????????? ??????????????????????? שמואל דובדבני עמד על השינויים בתחום הקולנוע : " כאשר מדברים על שינויים שחלו בקולנוע הישראלי בהתייחסות למלחמות ולמוות , די אם נשווה בין ' הוא הלך בשדות , ' שנוצר לפני כ40- שנה , ל'בופור' העכשווי . זהו ההבדל הקלסי בין תפיסת המוות ההרואי לזה שהוא חסר משמעות , אקראי ופתאומי . מוות שגיבוריו אינם חפצים בו כלל , אולם הוא רודף אחריהם . " עוזי פלד ( מקים ' טלעד' ובעבר מנכ"ל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help