sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

המודיעין של ארצו ; כיצד הקשר ביניהם , בנושא הסדרת יציאת יהודים ממרוקו עקב טביעת האנייה אגוז ב1961- על 44 מעפיליה , התפתח חיש מהר לקשר מודיעיני ממוסד בין שתי המדינות ולתפארתן . שגב מתאר בספרו את המאמצים הבלתי נלאים שלא פסקו לאורך השנים עד אשר עצמותיהם של 22 מ44- היהודים שטבעו בספינה אגוז הובאו לקבורה בישראל 31 שנה מאוחר יותר . במחצית השנייה של הספר מתאר שמואל שגב , באמינות רבה , את הסבת הקשרים ההדוקים של ישראל עם מרוקו , החל בראשית שנות ה , 60- מן הטיפול בנושא היהודים אל תחום שיתוף הפעולה המודיעיני ההדוק בין שירותי שתי המדינות . קשרים הדוקים אלה שרדו גם בפרשת בן-ברקה , שעליה מפתח המחבר גרסה משל עצמו ( עמ' . ( 151 עם שובו של אחמד דלימי ב1969- ממשפטו בפריס שבו זוכה מחוסר הוכחות , חודשה ביתר שאת הברית בין שני ארגוני המודיעין והיא הגיעה לשיאים חדשים , רובם מסווגים עד עצם היום הזה . תיאורי היחסים הללו בספר , גם אם על קצה המזלג , מרתקים מאוד . המרכיב השלישי של " הקשר המרוקני" הוא כמובן הפרק המופלא על המדינאות שהניבה את המגעים בין ישראל למצרים על אדמת מרוקו , בעידודו הנמרץ של המלך חסן השני - הוא היה האדריכל שבנה ואפשר אותם . לכל אורך הספר מתאר המחבר את עשרות הפגישות שקיימו גורמים ישראליים לדורותיהם עם המלך חסן השני . מרכזיות פעילותו של ראש המוסד יצחק חופי " ) חקה ( " נחשפת בפומבי בספר זה , אולי לראשונה , כמי שיזם וסלל את הדרך לביקוריו של משה דיין ולפגישותיו עם סגן ראש ממשלת מצרים חסן תוהאמי , פגישות שהוליכו להסכם השלום הראשון של ישראל עם מדינה ערבית . בקריאה עשוי הקורא לחוש שהוא עצמו לוקח חלק במגעים ובפגישות אלה . להשלמת התמונה של " הקשר המרוקני" יצוין כי הנציג המרוקני טלאל רופראני , ששוגר ארצה לעמוד בראש הנציגות המרוקנית בישראל בשלהי 1994 בידי ראש המודיעין המרוקני הגנרל קאדירי , תרם תרומה מהותית ליחסי שתי המדינות בכל חמש שנות כהונתו . בית מגוריו בסביון נקרא בעברית " בית מרוקו , " ואין אלא לקוות שבניין נציגות מרוקו ברחוב הירקון בתל אביב ישוב ויפתח את שעריו בקרוב . ספרו של שמואל שגב תורם תרומה גדולה להבנת הקשרים המיוחדים שבין שתי המדינות . אל תחמיצו את ההזדמנות שניתנת לכם להציץ בעד החרכים אל נבכי " הקשר המרוקני . " "התחדשות הלשון הערבית בשליחות הרעיון הלאומי במצרים" מאת ד"ר שלומית שרייבום-שבטיאל , הוצאת הספרים מאגנס יוסי אבוהב ספרה של שלומית שרייבוםשבטיאל מביא סקירה מקיפה ומעמיקה על תהליך התחדשות הלשון הערבית הצחה , הכתובה - אל-לע'ה אל-פצחא - למן המאה ה , 19- ועל מקומה בעיצוב הרעיון הלאומי במצרים . בחלקו הראשון הספר עוסק במקומה המרכזי של הלשון הערבית בהתגבשות הרעיון הלאומי במצרים . שרייבוםשבטיאל מדגישה את תפקיד הלשון כמניע מרכזי בתהליך התגבשותו של רעיון הלאומיות הערבית בעת החדשה . הספר פותח בציטוט מנאומו של גמאל עבד אל-נאצר לפני עצרת האומות המאוחדות ב : 1960- " אנחנו מאמינים באומה ערבית אחת . מאז ומתמיד הייתה לאומה הערבית אחדות הלשון . ואחדות הלשון היא אחדות המחשבה . " ואולם אף שהלשון הערבית שימשה היסוד המכונן של תחושת האחדות הערבית , אין היא עשויה מקשה אחת . לצד הלשון הערבית הצחה משמשת זו המדוברת - אל-לע'ה אל-עאמיה . תקופה ארוכה של שלטונות זרים מחד גיסא ורצון לשמור על טהרת הלשון הערבית הצחה מאידך גיסא הביאו לידי התאבנותה . לשון זו , שקנתה לה מעמד של קדושה מכוח קדושת הקוראן שכתוב בה , הלכה והתאבנה במרוצת הדורות דווקא מכוח הרצון לשמור על טהרתה . עד המאה ה19- היא נותרה במידה רבה נחלתם הבלעדית של חכמי הלשון והדת בעוד נמשכת התפתחותה הטבעית של הלשון המדוברת . היא הותאמה לצורכי הזמן , וגם המפגש עם המערב מצא את ביטויו על נקלה בדמות העשרת אוצר המילים שלה והרחבת תחום שימושה . מצב עניינים זה של הלשון הערבית השתקף בדיון שהחל להתקיים במאה ה19- על עתידה הלאומי של מצרים . היו שדגלו בזהות מצרית ייחודית ששורשיה ההיסטוריים נעוצים בפרעונים . אלה קראו לפיתוח תרבות לאומית מקומית שתשקף זהות זו . הלשון המקומית - המדוברת - הייתה בבואת המציאות שנצטיירה בעיניהם . ואילו אחרים , ובראשם אנשי אל-אזהר , שאפו להרחיב את מעגל ההזדהות של מצרים ולחברו להוויה התרבותית הכלל-הערבית . הכלי הראוי בעיניהם להשגת מטרה זו היה החייאת הלשון הערבית הכתובה , לשון אבותיה של האומה הערבית ( חסן אל-בנא , מייסד תנועת " האחים המוסלמים" אף הרחיק לכת בשאיפתו להנחיל את הלשון הערבית לאנושות כולה , בבחינת ה"אספרנטו" העולמית . ( בין שני קטבים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help