sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

9 ) באפריל ( 2005 ולפיה עקב קמפ דייויד התיר אש"ף לחמאס לחדש את ביצוע הפיגועים והתנועה עשתה זאת בשם "כוחות עמר אל-מוח'תאר" ( הגוף שנטל אחריות לכמה פיגועים בימים הראשונים לאירועים . ( ואחרון חביב , ואולי הדבר העיקרי : המסרים שהעביר מרואן ברגותי , מרגע שהחלו האירועים , שנתפסו באוזני שומעיהם כאילו באו בשם ערפאת ואשר קראו במפורש , לעתים להפתעת פעילי השטח , להמשיך ולפגוע בישראלים למרות המחיר הכבד שמשלמים הפלסטינים על כך . האם היד החזקה שהפעיל צה"ל ( כטענת המאמר ) אכן הייתה שורש הזעם הפלסטיני ? גם טענה זאת מוטלת בספק רב . צה"ל נקט מדיניות זהירה בכל הנוגע להפעלת האש בראשית העימות , למרות הירי הפלסטיני המכוון מתוך קבוצות צעירים שרובם לא היו חמושים , והרוב המכריע של הנפגעים מקרב הפלסטינים היו אלה שירו לעבר כוחותינו והסיתו את ההמון . המחסומים נעשו להכרח בל יגונה נוכח ריבוי הניסיונות לשגר מחבלים וחומרי נפץ מהיישובים הפלסטיניים . אילולא היה בהם צורך ביטחוני , הם לא היו מוצבים . המקרים הרבים שנמנעו בהם פיגועים בזכות מחסומים אלה הם עדות חותכת לחשיבותם . המאמר מתעלם מכל אלה ומעדיף לקבל כפשוטה את גרסת התעמולה הפלסטינית בעניין זה . הדברים נכונים כמובן גם לדרך שהתפתחה בה האינתיפאדה השנייה מאוחר יותר . המסמכים שהתגלו במוקטעה ברמאללה ובמפקדת הביטחון המסכל בעזה שפכו אור על מידת מעורבותם של ערפאת ומקורביו בעידוד הטרור , במימונו ובהכוונתו . פרשת קארין A ( כמו ניסיונות קודמים להבריח נשק מלבנון ) חשפה את שיתוף הפעולה בינו לבין חיזבאללה ואיראן ואת חוסר הרצינות שבו נלחם לכאורה בטרור ( ההצהרה על הפסקת הפיגועים ב16- בדצמבר 2001 ניתנה בשעה שה קארין A עמוסת הנשק עשתה את דרכה מאיראן לים התיכון דרך ים סוף ) והביאה לבסוף גם את האמריקנים ( ואפילו את האירופים ) לכלל הכרה כי האיש אינו רציני בהכריזו על רצונו בשלום . המקרים הרבים שבהם הופעלה " הדלת המסתובבת" לימדו על יחסו החיובי של ערפאת לטרור . הקפדתו של ערפאת להישאר לבוש בבגדי הקרב שלו ולהיחקק בתודעה הפלסטינית כשהוא קורא בקצב ובהתלהבות " מיליוני שהידים צועדים לירושלים" וסירובו להשלים עם זכותה של ישראל להתקיים בביטחון כמדינה יהודית - הצביעו על גישתו לטרור . בריאיון חושפני שנתן באפריל 2008 ל"הארץ" אישר זכריא זבידי , ראש התנזים בג'נין , כי מתוך המעקב אחר מסריו הפומביים של ערפאת הוא ידע שעליו להמשיך בפעילות טרור ( יש להניח שהיו דרכים נוספות שבהן הובהר לו כי לכך מתכוון "הראיס . ( " אין חו 0 לק על טענת המאמר שהחברה הפלסטינית הייתה עמוסת תסכולים בשנים שקדמו לספטמבר 2000 ושאלה גברו ככל שנקף הזמן . התסכול הציבורי נבע מסיבות רבות . העיקרית שבהן , לדעתי , הוא התחושה שהתהליך המדיני איננו מוביל אל היעד המובטח לציבור ע"י "הרשות הפלסטינית , " ככל הנראה ללא כל בסיס מציאותי : הקמת מדינה פלסטינית על כל שטחי , ' 67 אולי בשינויים מינוריים בגבולות וחילופי שטחים , הפיכת ירושלים לבירת המדינה הפלסטינית ומימוש " זכות השיבה" לפליטים על בסיס החלטה 194 של עצרת האו"ם . מורת הרוח הציבורית בנושא המדיני הייתה אמנם אותנטית אך בה בעת היא ניזונה מעמדות הרשות שלא חדלה לרגע למתוח ביקורת על מדיניות ישראל ולהסית את הציבור הפלסטיני נגדה . אין גם ספק שבראשית האינתיפאדה השנייה היו תגובות הציבור הפלסטיני ספונטניות במידה מסוימת . אולם , ואני קובע זאת בהדגשה מיוחדת , הצמרת הפלסטינית לא סמכה כלל על ספונטניות זו ודאגה לארגן אותה כמיטב יכולתה למן הרגע הראשון שבו התחוור לערפאת ולמקורביו שלאירועים בהר הבית ביום שלאחר ביקור שרון במקום ( שעבר בשקט , למרות כוונת הפתח לנצלו ליצירת הסלמה ) יש פוטנציאל להתלקח כפי שייחלו . מדברי המאמר של לביא מתקבל הרושם שהלכי הרוח הציבוריים היו בלתי תלויים במסרי ההנהגה , בייחוד במסרי ערפאת , אך המציאות למיטב שיפוטי לא הייתה כזו . גם אין ספק שבקרב הפלסטינים היה ועדיין ישנו זרם , שבראשו עומד אבו מאזן , הסבור שהדבקות בדרך המאבק המזוין כנתיב עיקרי , ולא כל שכן בלעדי , לקידום היעדים הפלסטיניים אינה אלא טעות וכי יש להשלים עם המציאות ולוותר על ראיית יעדים מרחיקי לכת וקשים להשגה ( כמו חיסולה של מדינת ישראל ) כיעדים ריאליים . אבל , גם קבוצה זו איננה מעזה להטיל ספק בלגיטימיות של הטרור הפלסטיני או של הגדרת הזכויות הפלסטיניות באופן שברור שסיכוייהן להתממש בזמן הפוליטי הנוכחי הם מזעריים . עם זאת ברור שניסיון לעשות הכללה ולטעון שקבוצה זו , שערפאת בבירור לא נמנה עמה , היא המייצגת את הפלסטינים , הוא עיוות מרחיק לכת של המציאות . האם אמ"ן נמנע מלהצביע על הגמשות פלסטיניות כטענת המאמר ? על-פי המאמר , אמ"ן היה שבוי בקונצפציה ולכן נמנע מלהצביע על הגמשות בעמדה הפלסטינית ; לא עמד על משמעויות היד הקשה שהופעלה לטענתו נגד הפלסטינים ; לא הצביע על משמעויות הפגיעה בארגוני הביטחון הפלסטיניים וגם לא על כך שעליית ממשלת שרון לשלטון ועמדותיה המדיניות נתפסו אצל הפלסטינים כסגירת הגולל על התהליך המדיני ולכן גרמו להמשך המאבק האלים . המאמר טוען שדבקות אמ"ן בקונצפציה מנעה ממנו יכולת לזהות הזדמנויות ביטחוניות , כמו ניסיונות אותנטיים של הפלסטינים להביא לידי צמצום העימות והזדמנויות מדיניות כמו יוזמת השלום הערבית . זאת רשימת האשמות נכבדה . מובן שעולה השאלה אם יש בהן משהו מהאמת . האם , למשל , באמת היו הגמשות בעמדה הפלסטינית ? האם היו בכלל הזדמנויות ביטחוניות לצמצום העימות ? מה שברור ובולט לעין הוא שהרשימה שמביא המאמר משקפת היטב , אחת לאחת , את טענותיה של מגמה פוליטית מוגדרת , ושגם לו הייתה נכונה היא כמובן חד-צדדית לחלוטין ומתעלמת מסימני השאלה ומאירועים רבים הסותרים תפיסה זו . האם חרג אמ"ן מייעודו בכך שתרם למאמץ ההסברה ? טענה כפולה מרכזית נוספת של המאמר : האחת , שאמ"ן חרג מייעודו בכך שהצטרף למסע ההסברה של הדרג המדיני ; השנייה , בכך שהציג את העימות לא במונחים של סכסוך ריאלי-פוליטי אלא כ"טרור פלסטיני ממלכתי" שיעדיו אידאולוגיים אבסולוטיים . נראה לי שגם כאן יוצא בעל המאמר מתוך הנחה פסקנית שידע האמת המוחלטת בידיו וכי " הרשות הפלסטינית" לא ניהלה מערכת טרור מאורגנת ומכוונת . לדעתי , אמ"ן איננו גוף שיכול להרשות לעצמו לשבת במגדל שן אקדמי מחקרי . זהו גורם המחקר המודיעיני הממלכתי של מדינת ישראל וככזה , בצד הצורך לעשות הערכת מודיעין מקצועית ואובייקטיבית איכותית ולבדוק כל מידע מול המציאות בשטח ( בין השאר באמצעות שימוש בכוחותינו , ( עליו לספק את התחמושת המודיעינית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help