sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

ערפאת את האחריות הבלבדית לאי-השגת הסכם . החל בפברואר , 2001 משהופסק המו"מ המדיני , פעל צה"ל לפי הנחת עבודה שהושפעה מהקונצפציה ולפיה הפלסטינים אינם מעוניינים בהסכם , וגיבש מדיניות צבאית שדגלה בהפעלת כוח רב על מנת להכשיל את כוונות ערפאת ולהמחיש להנהגה ולציבור הפלסטיני את " מחיר ההפסד . " חטיבת המחקר לא התריעה על השלכות היד הקשה ומנופי הלחץ שהפעיל צה"ל כלפי האוכלוסייה ומנגנוני הביטחון הפלסטיניים , שרובם לא נטלו חלק בעימות . היא לא התריעה מפני הזעם ותחושות הנקם בחברה הפלסטינית , שגרמו למתן לגיטימציה לתופעת המתאבדים , ולא העריכה כי זו תתפשט לשורות הפלגים החילוניים . למרות עצמאותם של גורמי הטרור הפלסטיניים , שפעלו בסיוע גורמים חיצוניים , התקבעה ההערכה ( כ"תורה שבעל-פה ( " כאילו הבעיה כולה ממוקדת במנהיג . הדבר תרם לפרסונליזציה של הסכסוך ולהסתכלות שטחית ופשטנית במהותו . הקישור הישיר המוחלט של המתרחש עם אישיות ערפאת עיוות את הבנתם של שורשי המשבר והגורמים שהזינו את התמשכותו . הדבר הביא לידי התעלמות מסכנות הנובעות מהיעדר תוחלת מדינית ומפגיעה מתמשכת ברשות ובמערך הביטחון ומתליית תקוות שווא ב"יום שאחרי ערפאת" ובהנהגה אחרת . בתאוריה " ערפאתוצנטרית" זו היה כדי לקבע את הקונצפציה , ומבין שורותיה בצבץ גם הפתרון המתבקש לכאורה : סילוק ערפאת יפתור את הבעיה . על כך נוספה העובדה שאמ"ן חרג מייעודו בהצטרפו באינתיפאדת אל-אקצא למסע ההסברה של הדרג המדיני נגד ערפאת והרשות הפלסטינית . ראשות אמ"ן ( גוף ממונה ) ראתה בהשתלבות במאמץ ההסברתי של הממשלה ( גוף נבחר ) אינטרס לאומי מובהק וחלק בלתי נפרד מהמאבק בטרור . היא שירתה את מדיניות הממשלה בהציגה את העימות לא במונחים של סכסוך ריאל-פוליטי לאומי אלא כ"טרור פלסטיני ממלכתי" שיעדיו אידאולוגיים-אבסולוטיים : מימוש " תורת השלבים" והקמת " פלסטין השלמה" . גורמי המחקר פיתחו את המושג " מודיעין להפללה" ופרסמו ניירות גלויים נגד הרשות הפלסטינית וערפאת ( כמו " הספר הלבן . ( " אתגרי המחקר החברתי-תרבותי החברה הפלסטינית היא שחקן מרכזי בהתפתחויות המדיניות והביטחוניות העיקריות בסכסוך הישראלי-פלסטיני בשני העשורים האחרונים , והיא יעד ראשון במעלה לכיסוי ולמעקב מודיעיני . כאמור , בשנים הראשונות להקמת הרשות הפלסטינית נעדר אמ"ן יכולות איסופיות ומחקריות בתחום זה . המחקר הבסיסי החברתי נסמך בעיקר על דוחות קציני המנהל האזרחי , שלא היו גורם מודיעיני מקצועי . המחקר החברתי לא קיבל הכרה ומקום עצמאיים לצד המחקר המדיני והביטחוני השוטף , והדבר פגם ביכולת לעקוב אחר תהליכי עומק בחברה כדי להתריע על התפרצות אפשרית מלמטה או כדי לעמוד על מגמות כמו אסלאמיזציה . הקשב המודיעיני העיקרי ניתן להנהגת הרשות ולמנגנוני הביטחון שלה , להתפתחויות שוטפות כמו מעקב אחר יישום הסכמי הביניים ולהיערכות למו"מ על הסדר הקבע . ערפאת " כיכב" בפרסומי המחקר , משל היה הגורם היחיד שהכתיב את ההתפתחויות בזירה הפלסטינית . תרומתן של האוכלוסייה והאופוזיציה להתרחשויות נדמתה שולית וזניחה . הנטייה בעבודת המחקר לעסוק בהתפתחויות בהקשרן המיידי ולהימנע מניתוחים אסטרטגיים לצורך חיזוי תהליכים בטווח הבינוני והארוך , נמשכה גם לאחר עידן ערפאת . התוצאה : נוצרו קשיים בחיזוי התפתחויות כמו הגברת איום הטרור מרצועת עזה לאחר הנסיגה ממנה באוגוסט ; 2005 המהפך השלטוני שהעלה לראשונה את חמאס לשלטון בבחירות הכלליות בינואר ; 2006 והשתלטות חמאס על רצועת עזה ביוני . 2007 עקב קשיים חוזרים ונשנים אלה בהבנת הגורמים המניעים את האוכלוסייה הפלסטינית , וה"אכזבה" של החוקרים מכלי הניתוח הכמותיים ( בעיקר סקרי דעת קהל , ( נעשה בחטיבת המחקר ניסיון לאמץ כלים " איכותניים" שיסייעו להבין טוב יותר ואף לחזות התפתחויות בחברה . ואולם ניכר שהניסיון נעשה באופן מכני , ללא הבנת מערכת הזיקות של חברה לשלטון וביישום לא מבוקר של מונחים אנליטיים . חוקרים חסרי הכשרה בשיטות מחקר הופנו לאנשי אקדמיה בבקשה לקבל הדרכה מהירה בעבודה עם קבוצות מיקוד ובעריכת ראיונות עומק , למרות העובדה שאי אפשר ליישם שיטות איכותניות " מעבר לגבול , " בתנאים של חברות אנטגוניסטיות זו לזו . ובכלל , אין בנמצא " כלי" אולטימטיבי להבנת הצד השני מלבד מחקר מעמיק ושיטתי , שגם הוא יספק תחזיות מדויקות חלקיות בלבד , שכן בני אדם אינם פועלים על-פי מודלים . בסופו של דבר , גורמי המחקר הכירו באילוצי המחקר החברתי והבינו שאין מנוס מלימוד יסודי של מבנה החברה הפלסטינית ושל תהליכי העומק שהתפתחו בה בעשורים האחרונים , הן לצורך הסבר ואישוש של ממצאים ומסקנות והן לצורך זיהוי מגמות חברתיות-תרבותיות-פוליטיות . כך הובן , למשל , כי ניתוח והסבר של אירועים והתרחשויות כמו מהפך שלטוני , ושל התנהגות חברתית כמו תמיכה בעימות אלים או לחלופין בתהליך מדיני - חייבים להיעשות מתוך התייחסות לקונטקסט ההיסטורי של הסכסוך , שהחברה היא שחקן מרכזי בו . סיכום והערכה הסוגיות המודיעיניות שנדונו במאמר זה ממחישות את הרגישות הכרוכה בעיסוקם של גורמי המודיעין הצבאי בהערכות בעלות רגישות מדינית ופוליטית גבוהה , כמו בנושא הפלסטיני . על גורמים אלה מוטלת חובת הזהירות למנוע הטיות , לדבוק באמות מידה מחקריות מקצועיות , לא לשפוט את עמדות היריב בראייה פוליטית ישראלית ולא להשתלב בשיח אידאולוגי ופוליטי . כך למשל ב"תורה שבעלפה" שהשמיעה החטיבה , היא נתנה למעשה גיבוי לעמדה פוליטית הטוענת כי תהליך אוסלו היה מחדל היסטורי , ושללה עמדה פוליטית נגדית שלפיה התהליך היה ניסיון . 7 הצהרות הממשלה החדשה בישראל ( ליכוד , ( כי אין בכוונתה לחזור לנקודה שבה הופסק המו"מ בטאבה ושאם יתחדש המשא ומתן היא תציע 42 אחוז בלבד משטחי הגדה המערבית , הובנו בקרב הפלסטינים כסגירת האופק המדיני בפניהם והן דחקו אותם להמשך האינתיפאדה . . 8 אלוף בן , "אמ"ן כתועמלן של הממשלה , " הארץ , 6 בפברואר . 2003 . 9 הצגת הסכסוך באופן זה הייתה מנוגדת וסתרה את הערכות המודיעין שקבעו כי הזרם המרכזי הפלסטיני והנהגתו לא ראו ב"תורת השלבים" תכנית מדינית ריאלית להשבת " פלסטין השלמה" גם לאחר שיושג הסדר קבע . ההפך : ההערכות הצביעו על המרחק שעשתה ההנהגה לכיוון פשרה היסטורית עם ישראל , והן נשענו בין השאר על עובדת התנגדותה התמידית והנמשכת של האופוזיציה החילונית והדתית לזכותו של אש"ף לוותר על חלקים מפלסטין . . 10 השאיפה לעבור למחקר איכותני בשל האכזבה מן המחקר הכמותי העידה על היעדר הבנה בקרב גורמי המחקר של שני סוגי המחקר גם יחד . להבדיל ממאפייני עבודת המודיעין השוטף ( מיקוד , אפיון נקודתי , מיידיות וטווח קצר , ( הרי באופן עקרוני מחקר חברתי מחייב הן מחקר כמותי והן מחקר איכותני ( שהוא בעל אופי אנתרופולוגי . ( שני סוגי המחקרים משלימים זה את זה ונשענים על אותם בסיסי ידע .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help