sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

דוחות המנהל האזרחי . קוצר ראייה זה הותיר את עיקר האיסוף והמחקר על תנזים-פתח ומנגנוני המודיעין בידי השב"כ , ומנע פיתוח יכולות עצמאיות באמ"ן לכיסוי התחום החברתי-תרבותי הפלסטיני . לאמ"ן נדרשו אפוא זמן ומשאבים והוא נדרש ליישב מחלוקות עם ראשות השב"כ , שהתנגדה להגדרת הרשות כמדינת יעד . לדעת השב"כ , האחריות על ההערכה הכוללת בתחום הפלסטיני תוטל אמנם על אמ"ן , שעסק במחקר הצבאי של כוחות הביטחון הפלסטיניים , אך בתחומים אחרים תתקיים " אחריות מודיעינית מקבילה , " כמו בתחום המדיני הנוגע להערכת מדיניותו של ערפאת ומהלכיו . השב"כ טען שבתחום זה מדובר באחריות קברניט שבסמכותו לברור ולקבל את הערכת אחד הארגונים . ראשות השב"כ דרשה אחריות מודיעינית מקבילה גם בעניין תנזים-פתח ועמדה על זכותה לתת , במקביל לאמ"ן , התרעה על התפתחות עימות מזוין או הפרות סדר עממיות . מציאות זו בתחומי האיסוף והמחקר של הזירה הפלסטינית הייתה בעוכרי אמ"ן . אף שביקש לעצמו אחריות מודיעינית כוללת , הרי יכולתו לעקוב אחר התהליכים הפנימיים שהתחוללו בחברה הפלסטינית תחת השלטון העצמי ולהתריע על התפתחות הפרות סדר והפגנות המוניות , הייתה מוגבלת מאוד . ראשות אמ"ן גם לא יכלה להבטיח ששב"כ ינהיג שקיפות מלאה בשיתופו בידיעות , באופן שיאפשר לאמ"ן לתפקד כגורם המתריע על התפתחות עימותים . כמו כן , לא ניתן היה להטיל על גורמי המנהל האזרחי אחריות מודיעינית מחייבת בנוגע למחקר החברה הפלסטינית . מצב זה תרם לכך שברגעי האמת והמבחן שניצבה בהם ישראל ביחסיה עם הפלסטינים , לא סיפק אמ"ן התרעות והערכות מתאימות למקבלי ההחלטות . קונספירציה פלסטינית שנחשפה או קונצפציה ישראלית שהתקבעה ? חטיבת המחקר סיפקה התרעה אסטרטגית לפרוץ עימות עם הפלסטינים בקבעה כי שנת 2000 תהיה " שנת הכרעה בין הסדר למשבר . " בהערכת המודיעין נאמר שאם ערפאת ישתכנע שאין בכוחו להגשים את יעדיו האסטרטגיים בדרך המו"מ , הוא עלול לפנות למשבר באמצעות הכרזה חד-צדדית על מדינה . על-פי הערכה זו הונחה צה"ל להתכונן לעימות צבאי מוגבל . ואולם האינתיפאדה שפרצה בספטמבר 2000 הייתה ספונטנית ועממית , שחטיבת המחקר לא עמדה על תהליכי התהוותה ככזו ולא התריעה עליה . בפרסומי החטיבה נקבע שהאינתיפאדה פרצה מלמטה כביטוי לתסכול מצטבר בחברה הפלסטינית ממדיניות הפנים של ערפאת ומכך שלא ראתה את פירות תהליך אוסלו , וכי ערפאת " רכב" על הגל כדי לבלום את הביקורת מבית ולכפות על ישראל להגמיש את עמדותיה במו"מ המדיני . הערכות דומות פרסמו גם גורמי המחקר של השב"כ ו'המוסד' . בחודשים הראשונים של 2001 קבעה החטיבה בפרסומיה כי ערפאת נמנע מלעודד רגיעה מתוך ציפייה שהעימות יגרום לבנאום הסכסוך , כאלטרנטיבה לתהליך המדיני שנפסק . החטיבה העריכה שערפאת יתקשה לשלוט שליטה מלאה ולאורך זמן על " גובה הלהבות , " בייחוד בהיעדר הישג או תוחלת מדינית , וציינה שטמון בכך פוטנציאל להידרדרות והסלמה . ואולם , בהצגה בעל פה בפני הדרג הצבאי והמדיני וכן בהתבטאויות פומביות , הוצגה תמונה שונה . לפי אותה תמונה , ערפאת דחה את הצעות ישראל במו"מ ויצא למלחמה שהוא תכנן ויזם כחלק מתכנית הונאה שנועדה להכריע את ישראל באמצעות זכות השיבה והיתרון הדמוגרפי ולכונן את פלסטין השלמה . ההסלמה שחלה בעימות הוצגה כפנייה למלחמה כוללת שבמסגרתה כל האירועים נשלטים ומוכוונים בידי ערפאת . תמונה זו הלמה את דעתו של הדרג המדיני , נתפסה כמהימנה ושימשה בסיס למדיניות הממשלה וצה"ל בשנים הבאות . הניסיון לקבוע כאילו עלה בידי אמ"ן לחשוף ולהתריע בזמן על הקונספירציה המדינית והצבאית של ערפאת ולחלץ את ישראל מאסון כבד - טשטש את העובדה שלא ניתנה התרעה על פרוץ האינתיפאדה . ההערכות בדבר כוונות הזדון של ערפאת ניתנו בדיעבד , ולא היה להן כאמור ביטוי בפרסומי חטיבת המחקר . היה בכך משום טיפוח קונצפציה שנהפכה לדו 0 גמה ואשר תרמה לניתוב הקברניט לנקיטת מהלכי כוח והפקיעה ממנו , לפחות להלכה , מגוון אפשרויות לקביעת מדיניותו . האמת המקצועית המודיעינית , כפי שהתבטאה בפרסומי המחקר , הייתה שקיים בסיס מסוים להסדר קבע על-פי התנאים הפלסטיניים : מדינה ריבונית ובת-קיימא בגבולות ' 67 ונכונות לפשרות בסוגיות הליבה האחרות . זאת אף זאת : חטיבת המחקר התעלמה ממשמעותן של גמישויות שחלו בעמדות הפלסטינים במהלך המו"מ על הסדר הקבע . גמישויות אלו כללו בין השאר נכונות לתיקונים טריטוריאליים בקווי ' 67 כדי לאפשר גושי התנחלויות , חלוקת ירושלים שלא על בסיס גאוגרפי אלא על-פי הדמוגרפיה , הסכמה לפירוז המדינה וגמישות ביישום פתרון בעיית הפליטים . החטיבה גם לא הבהירה לדרג המדיני שגמישויות אלו לא עמדו במבחן מעשי משום שהמו"מ לא מוצה והופסק רק בגלל הבחירות בישראל . החטיבה לא התריעה מפני ההשלכות ההרסניות על יחסי ישראל והפלסטינים בשל הוואקום המדיני המכוון שיצרו ישראל וארצות הברית בהסתירן את הצעותיהן במו"מ ובהטילן על . 1 בשיח הציבורי בישראל הושמעו גם טענות בדבר הערכות מודיעין מופרזות ומוטות , שפגעו בתהליך קבלת ההחלטות של הקברניט בהתוויית מדיניותו כלפי הפלסטינים . . 2 בחודשים הראשונים של העימות פעל צה"ל בהשפעת לקחי מנהרת הכותל ( קיץ ( 1996 ואירועי " יום הנכבה" ( מאי . ( 2000 התפיסה המבצעית קבעה שבמקרה של התלקחות מכוונת מצד הרשות הפלסטינית , ייגבה ממנה " מחיר כבד" כדי " לעצב את המציאות" ולקטוע את העימות בעודו באבו . היה בכך כשל חמור הן בהבנת מהות העימות כהתפרצות עממית שהחלה מלמטה והן במענה המבצעי שניתן לו . . 3 על ההערכות הדומות בנושא זה בכל קהילת המודיעין ראה מאמרו של איש המחקר ב'מוסד' באותה עת , יוסי בן ארי : " ערפאת אינו אשם , " הארץ , 6 באפריל . 2006 . 4 הערכה זו היא שהתאמתה : ככל שהעימות התרחב והסלים , כך הלכה והתרופפה השליטה המרכזית של ערפאת והרשות , שנגררו אחר ההתרחשויות . בד בבד , תפיסת צה"ל של גביית " מחיר כבד" כדרך אפקטיבית להכיל את העימות - הניבה תוצאה הפוכה ותרמה להתמשכות העימות וליציאתו מכלל שליטה . בשטח נוצר אקלים של עימות מתפשט , ובתוכו פעלו התארגנויות טרור רבות שכבר לא היו זקוקות להכוונה מגבוה והתירו כל רסן . . 5 בכנס שהתקיים באוני' תל אביב 18-16 ) ביוני ( 2003 אמר אהוד ברק : " ערפאת אינו מאמין בשתי מדינות לשני העמים ... ( כוונתו ) להשתלט על ישראל על ידי יישום זכות השיבה ובאמצעות ערביי ארץ-ישראל ; " בריאיון למעריב 5 ) באפריל ( 2004 אמר ברק : ... " ערפאת לא מנסה לתקן את ' 67 אלא את - ' 48 קרי , את עצם קיומה של ישראל . " . 6 עמוס מלכא , " שכתוב בדיעבד , " ידיעות אחרונות , 30 יוני ; 2004 יתר על כן , בשבועות שקדמו לעימות לא חזו הערכות המודיעין התלקחות רבתי ומערכה רחבת היקף , ולאחר שפרץ העימות נמשכה ההערכה כי ערפאת אינו מעוניין בהידרדרות לעימות כולל מחשש שישמוט את הישגיו הרבים בתהליך אוסלו .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help