sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

עמדת מדינות ערב כלפי מדינת ישראל ב60- שנותיה - מבט-על שמעון שמיר * המכון למחקרי ביטחון לאומי ייחד את יום העיון השנתי לזכרו של אהרון יריב למצבה של ישראל בתקופה , 2008-1948 והזמין אותי לסכם את היחסים עם מדינות ערב ב60- השנים האלה . המטלה הזאת של מיפוי היחסים שנה-שנה נראתה לי תחילה טכנית למדיי , אולם ככל שהלוח הכרונולוגי שהכנתי לבש צורה כך התברר לי עד כמה הוא מהווה מכשיר מצוין להשתחרר מעיוותים סטראוטיפיים , מקריאת ההיסטוריה לאחור ומתפיסה סטטית של היחסים . קשה למצוא דרך שיטתית ויעילה יותר להראות שהמנטרה " הים הוא אותו הים והערבים הם אותם הערבים" אינה אלא תעתוע . בקווים כוללים - ויודגש כי מדובר כאן בתמונה הכוללת בלבד - ארבע תפניות התרחשו בעמדות המשטרים הערביים כלפי ישראל . הנטייה לייחס להם איבה תהומית ותאוות השמדה כבר בחמש השנים הראשונות שלאחר מלחמת העצמאות מתגלה כהשלכת המאוחר על המוקדם : באותה תקופה חתמו ארבע המדינות השכנות על הסכמי שביתת נשק שהוגדרו כהסדרים " עד אשר יושג שלום בין הצדדים ; " המלך עבדאללה ניהל במשך שנתיים משא ומתן לשלום והגיע עד לניסוח בכתב של " מערכת עקרונות מוסכמת ; " שליט סוריה חוסני זעים שלח מסרים על נכונותו לכינון שלום ואף לקליטת הפליטים בארצו ; ודיפלומטים מצרים ניהלו עם הישראלים מגעים חשאיים שהגיעו לשיאם בהתכתבות בין משה שרת לנאצר אשר בה כתב נאצר שהוא רוצה " להביא את יחסינו לפתרון של שלום . " בפרספקטיבה היסטורית ייאמר שלא היה בכל אלה כדי ליצור בתקופה זו אפשרות מציאותית לכינון שלום , ובלי ספק עוינות לא מעטה לישראל הייתה קיימת כבר אז ; ואולם לא יקשה לראות כי טבעם של היחסים באותן השנים היה שונה מאוד ממה שהתפתח באמצע שנות ה . 50- התפנית לעבר הדחייה הטוטלית של זכות ישראל להתקיים התרחשה עם עליית הפאן-ערביות המשיחית של התנועה הנאצריסטית ולצדה גם זו של הבעת . ' תנועות אלה הפיצו בעולם הערבי בהצלחה רבה אידאולוגיה של מלחמה לחיים ולמוות באימפריאליזם ובסוכניו - קרי , מדינת ישראל שיש להקיאה מן האזור . מלחמת - 1956 הקרויה בלשונן " התוקפנות המשולשת" - שיחקה לידיהן , והפיכות הבעת' ומפגשי הפסגה של שנות ה60- סימנו רדיקליזציה נוספת בעמדות . התפנית השנייה התפתחה בעקבות תבוסת הערבים במלחמת . 1967 עבור מדינות ערב השכנות , הסכסוך נעשה לפתע קונקרטי ומטרתו התרכזה בהחזרת השטחים שאבדו במלחמה - כמעט כמו בכל " סכסוך נורמלי" על גבולות בין מדינות שכנות . התבוסה הקשה הביאה לידי גניזת החלום של השמדת ישראל בכוח , ולהבנה כי הדרך המדינית היא הדרך להשגת " המחיקה של עקבות התוקפנות . " גם החלטות ועידת ח'רטום , שהתקבלו בישראל באספקלריה של ה"לאווים" המפורסמים , הובנו בעולם הערבי כמתן אור ירוק לנאצר ולחוסיין ללכת בנתיב הדיפלומטי . מדינות ערב קיבלו אחתאחת את החלטת מועצת הביטחון 242 שקראה ל"שלום צודק ובר קיימא . " יעדי מלחמות ההתשה ויום הכיפורים היו ממוקדים בשטחים הכבושים , והחזון של השמדת ישראל היה רחוק מהן ; תכליתן הייתה לכפות על ישראל כניסה לתהליך מדיני שיגרום להחזרתם . תהליך זה הגיע לשיאו בשלום פורץ-הדרך בין מצרים לישראל , שקבע את העיקרון של "שלום תמורת שטחים . " התפנית השלישית התרחשה בוועידת מדריד שכינסו האמריקנים ב . 1991- נפילתה של ברית המועצות , התומכת הנמרצת של המשטרים הערביים הרדיקליים , והופעתה של ארצות הברית כמעצמת-העל היחידה המבקשת לכונן סדר חדש במזרח התיכון , שכנעו את כל שכנותיה של ישראל להיענות להזמנה שבה נאמר כי "מטרת התהליך הזה היא להשיג שלום אמיתי" ולהשתתף בוועידת השלום . המהפך היה בכך שעד אז הייתה מצרים מבודדת בהסכמתה לשלום עם ישראל , ואילו עתה קיבלו המדינות שהחרימו אותה את דרכה כלגיטימית . בעקבות ועידת מדריד הופעלו ערוצי המו"מ הדו-צדדיים והרב-צדדיים , נחתם הסכם אוסלו שהיה אמור להניח בסיס לשלום עם הפלסטינים , נחתם חוזה שלום עם ירדן , ומו"מ עם סוריה היה קרוב מאוד להשלמה . את התפנית הרביעית אני רואה ביוזמה הערבית של שנת . 2002 ביוזמה זו היו חידושים רבים : היא צמחה מקרב המחנה הערבי ולא כמו בעבר מתוך היענות ליוזמת צד שלישי בלבד ; היא ביטאה קונסנסוס של כל מדינות ערב ; היא הובעה כפנייה ישירה אל ישראל ולא אל הקהילה הבין-לאומית כפי שהיה מקובל ; היא הציעה "כינון יחסים נורמליים בהקשר של שלום מלא ; " והיא דיברה על קץ הסכסוך . גם המוקש של בעיית הפליטים נוטרל בנוסח היוזמה באמצעות הקביעה שהפתרון צריך להיות " מוסכם . " הנה כי כן , מארבע התפניות בעמדות מדינות ערב היו שלוש בכיוון של השלמה ( תרתי משמע . ( אי אפשר להיות פטור מלציין גם את תגובת ישראל לשלוש התפניות האלה : את ההזדמנויות שנוצרו בעקבות מלחמת ששת הימים סיכלה ישראל באמצעות העיקרון של " אין חזרה לגבולות ; " 1967 לוועידת מדריד הלכה ישראל כמי שכפאה שד ; ומן היוזמה הערבית התעלמה ישראל ולמעשה היא מתעלמת עד עצם היום הזה . מכל מקום , הכרונולוגיה של העמדות הישראליות היא כבר נושא נפרד . המנטרה " הים הוא אותו הים והערבים הם אותם הערבים" אינה אלא תעתוע * פרופסור אמריטוס , החוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה , אוניברסיטת תל אביב ; * * shimons @ post . tau . ac . il תקציר הרצאה שניתנה ב23- ביוני 2008

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help