sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

כרטיס ביקור - עובד יחזקאל בן , 43 יליד רמלה ותושב העיר עד היום . בוגר תיכון אזורי רמלה-לוד , בוגר המחלקה ליחסים בין-לאומיים ולימודי המזרח התיכון באוניברסיטה העברית ירושלים . שירת בשירות חובה ב8200- והתקדם במילואים עד לדרגת סא"ל . בשנת 2002 קיבל אות הצטיינות ממפקד . 8200 מאז 1993 שימש יועץ לאהוד אולמרט בתפקידיו כראש עיריית ירושלים , כשר התעשייה , המסחר והתעסוקה וכשר התקשורת . בשנים 2005-1999 היה , נוסף על תפקידיו , מורה להיסטוריה ואזרחות בתיכון ליד האוניברסיטה בירושלים ( ארבע שעות שבועיות . ( עם היבחרו של אולמרט לראש הממשלה , מונה יחזקאל למשנה לראש סגל ראש הממשלה , וביולי 2007 מינתה אותו הממשלה למזכיר הממשלה . הוא נשוי לעידית ואב לארבעה . בשירות הציבורי , שבו הוא משרת בשני העשורים האחרונים , אין יחס של כבוד והערכה להדרכה ולשיפור היכולות , שלא כבסקטור העסקי , וכי תחושת השליחות המאפיינת כל כך את המשרתים ב8200- הולכת ומיטשטשת בחברה הישראלית . ועדת השרים לביטחון לאומי - " הקבינט המדיני-ביטחוני" - הפורום הרגיש ביותר במדינה יחזקאל משמש גם מזכיר ועדת השרים לביטחון לאומי - " הקבינט המדיניביטחוני . " בראש הוועדה עומד ראש הממשלה אולמרט , ובה 12 שרים , מהמרכזיים בין חברי הממשלה . זהו הגוף העליון , המוסמך היחיד , לקבל את ההחלטות הנוגעות לביטחון המדינה . זו לא מליצה . כאן נחתכים הדברים , מתקבלות הכרעות עם סיכון רב לחיי אדם - מלחמה , פעילות מבצעית - וגם החלטות על צעדים פוליטיים ומדיניים חיוניים . נקודת המוצא העומדת לנגד עיני הקברניטים היא שקיומה של המדינה אינו דבר מובן מאליו ויש לעשות הכול , בדרכים עדכניות ויצירתיות , כדי לקיים את הביטחון ולשפרו . יחזקאל מאמין כי ככל שנמהר להבין שיכולת הקיום שלנו בכל תנאי עומדת בסימן שאלה , כך תגדל מידת המחויבות שלנו לפעול להבטחת השגת המטרה הזאת ויגדלו הסיכויים שאכן נצליח בכך . מקום משמעותי מייחד יחזקאל למידע המודיעיני שמקבלים השרים , חברי הקבינט . חשיבותו של המידע הזה קריטית בתהליך קבלת ההחלטות . יחזקאל משוכנע כי בפני השרים מוצגת באופן שוטף ובזמן אמת התמונה העדכנית ביותר של מידע והערכה , כולל מתן ביטוי לדעות אחרות ( ול"איפכא מסתברא ( " המתרוצצות בקרב אנשי קהילת המודיעין . העדכונים השוטפים שניתנים לשרים , גם מחוץ לחדרי הישיבות , מאפשרים שוויון בבסיס המידע של חברי הקבינט בכל זמן . עם זאת , ההחלטות המדיניות בסופו של דבר מתקבלות בשקלול מכלול ההיבטים . כדוגמה לתהליך העבודה בממשק שבין הגורמים המקצועיים לבין הממשלה , מביא יחזקאל את הדיונים שהתקיימו בנושא ירי הקסאמים המתמשך מעזה על שדרות . לאחר שהגופים המודיעיניים והמבצעיים הציגו בפני הקבינט מענה מבצעי לבעיה , השיקולים המדיניים הם שהכריעו את הכף לצד המשך מדיניות ההבלגה . מאז הוגש דוח וינוגרד שקדה הממשלה בראשות אהוד אולמרט ליישם את המלצותיו , בעיקר את ההמלצות לשיפור תהליכי קבלת ההחלטות בממשלה ובקבינט . כך יכולנו להתרשם מכלי ראשון כיצד עובד יחזקאל , מזכיר ועדת השרים , יזם פעולות לעדכן את נוהל העבודה לוועדה ( ראו עיקרי הנוהל במסגרת , ( לדחוף את חקיקת חוק המטה לביטחון לאומי ( מל"ל , ( שנועד להפיח שוב רוח חיים במועצה לביטחון לאומי , לגרום לעדכון מודיעיני של חברי ועדת השרים עוד לפני הדיונים הקבוצתיים ולעשות הכול כדי ש"התהליך" יניב את התוצאות הטובות ביותר . בימים אלה מכינים גם חדר מצב לאומי לחירום . יחסי אמון מוחלטים בין ראש הממשלה לראש המטה לביטחון לאומי - תנאי לשינוי מעמדו המטה לביטחון לאומי נועד להיות עתה , מאז נחקק החוק בחודשים האחרונים , הגוף המוביל את עבודת המטה , והמכין את החומרים , הניירות והמידע לראש הממשלה ולשרים בכל תחומי הביטחון הלאומי . מזכיר הממשלה מסכים שהחוק חשוב אך אינו תנאי מספיק . הוא מסכים שהמל"ל טרם גיבש את מעמדו כמי שמתכלל את עבודת המערכות הביטחוניות מול ראש הממשלה וכמי שמתפעל מטעמו של ראש הממשלה את תהליך קבלת ההחלטות מול המערכות הביטחוניות . אין ספק שגופים אחרים במערכת הביטחונית והמודיעינית מתקשים לקבל את מעמדו המשודרג של המל"ל . קשה להם לוותר על חלקת האלוהים הקטנה שלהם , כל אחד בתחומו . גם בעבר עמדו בראש המל"ל אנשים מצוינים , אך המבחן המרכזי שיעשה את השינוי הוא קיומה של מערכת יחסי אמון מוחלט בין ראש הממשלה לבין ראש המל"ל , מערכת יחסים ייחודית שתוקרן אל ראשי המערכות האחרות ואלה ידעו שראש המל"ל הוא המוציא והמביא מטעמו של ראש הממשלה . אנחנו עדיין לא שם , קובע יחזקאל , אבל הדינמיקה הכללית של התהליך חייבת ללכת בכיוון הזה . הוסדרו תהליכי העבודה בממשלה בשגרה ובחירום , נקבעו מדדים כמותיים לבקרת ביצוע יחזקאל מציין כי אחת הבעיות כיום היא חוסר האמון של הציבור בהחלטות הממשלה משום שרבות מהן אינן יוצאות אל הפועל . הפתרון - בניית מנגנון שיוודא באמצעות מדדים כמותיים ומוחשיים את ביצוע החלטות הממשלה . בתמיכה מלאה של ראש הממשלה והשרים הוביל יחזקאל סדרת תהליכים שתכליתם להסדיר את תהליך עבודת הממשלה וליצור מנגנון מעקב ובקרה שיוודא את הביצוע . מבחנם של תהליכים חשובים אלה יהיה כמובן מבחן התוצאה . מאז ועדת וינוגרד שופרו ללא הכר תהליכי קבלת ההחלטות בקבינט המדיניביטחוני ובממשלה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help