sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

של עיראק ואיראן ולמלחמת המפרץ . המחקר בנושא התפתחות האסלאם הפונדמנטליסטי במדינות ערב ובקרב הפלסטינים התמקד בדרך כלל בהיבטים האידיאולוגיים והחברתיים הפנימיים של התופעה . התייחסות ' המוסד' להתפתחות האיום האסלאמי מחוץ לגבולות ישראל , במחצית השנייה של שנות ה , 80- הייתה דומה לזו של אמ"ן . המידע שהיה קיים במוסד , ומידע נוסף שהתקבל ממקורות השב"כ והמנהל האזרחי בתקופה זו , לא היה בו להאיץ את המשך העבודה המחקרית בתחום זה . חשיבותו של האסלאם הפונדמנטליסטי בצי"ח ' המוסד' עלתה רק כאשר הסתמנה האפשרות של שילוב נשק בלתי קונבנציונלי עם פונדמנטליזם אסלאמי , היינו , האיום הטמון באיראן כמדינה אסלאמית קיצונית עם יכולת בלתי-קונבנציונלית-גרעינית . התפתחות האיום האסלאמי הפלסטיני לא אובחנה באותה עת במוסד , בעיקר משום שלא זוהה הקשר בין הקבוצות האסלאמיות הפלסטיניות בשטחים לבין הגורמים המסייעים להן מחוץ לאזור . כך אירע , שעד 1994-1993 לא היה ' המוסד' מצויד במידע בסיסי לגבי הגופים האסלאמיים הרבים שפעלו במערב ובמדינות ערב , אשר הזרימו סיוע חומרי נרחב לקבוצות האסלמיות בשטחים . ' המוסד' היה חסר גם מידע חיוני לגבי פריסתן של ההנהגות הצבאיות-פוליטיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי בארצות הברית , בריטניה , סודאן , איראן ומדינות ערביות שכנות . תוצאת הדברים הייתה , שגורמי ' המוסד' לא יכלו לסייע בראשית שנות ה90- באורח אפקטיבי לבלימת התופעה של התרחבות התשתית האזרחית של הקבוצות האסלאמיות הפלסטיניות , ובסיכול פעולתם של גורמי הנהגה צבאיים בחו"ל שכוונו את הפיגועים בשטחים ובישראל . הגברת פיגועי הטרור של האסלאם הקיצוני מ1993- ( לאחר גירוש 415 פעילי חמאס וג'יהאד אסלאמי לדרום לבנון , ( והכרזת הדרג המדיני על מלחמת חורמה נגדם , הביאו להעמקת שיתוף הפעולה בין שירותי המודיעין ולתאום עבודת האיסוף והמחקר בנושא האסלאמי . בהתאם להחלטת ועדת ראשי השירותים ( ור"ש , ( נרתמו גורמי המחקר של ' המוסד , ' אמ"ן והשב"כ למאמץ מחקרי ופרסמו מסמך משותף במחצית , 1993 שכלל מחקר מקיף בנושא הפונדמנטליזם האסלאמי במדינות ערב , באיראן , בשטחים ובישראל . במסמך נותחו הקבוצות האסלאמיות , גורמי צמיחתן , אסטרטגיית הפעולה שלהן והתמודדות המשטרים עמן . בפרק נפרד הובאו מסקנות אופרטיביות להתמודדות ישראל עם תופעות האסלאם הרדיקלי . במסמך המשותף של קהילת המודיעין לא נסקרו פרטים על הימצאות הנהגות פוליטיות וצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי מחוץ לאזור , או על מוסדות וארגונים אסלאמיים זרים שהגישו סיוע לקבוצות האסלאמיות הפלסטיניות . רק במחצית שנות ה , 90- בעקבות פעילות איסוף ומחקר מעמיקים של המנהל האזרחי , כשהתברר כי איום הטרור האסלאמי הפלסטיני חוצה גבולות , הוחל בקהילת המודיעין במאמץ איסופי על הנהגות חמאס והג'יהאד האסלאמי מחוץ לשטחים , ועל מוסדות בעולם שסייעו להתפתחותם . סיכום ומסקנות התפתחות הקבוצות האסלאמיות בשטחים נמשכה בהתמדה מאז ראשית שנות ה , 80- הן במישור החברתי ( דת , רווחה , כלכלה , בריאות , חינוך , ( והן במישור ההקצנה האידיאולוגית , עד למדיניות מוצהרת של מאבק מזוין בישראל . התופעה בכללותה , סיבותיה וסכנותיה , הובחנו לאורך השנים על ידי גורמי האיסוף והמחקר של השב"כ והמנהל האזרחי . בפועל , טיפלו גורמי השב"כ בפן אחד של הבעיה : ההתארגנות החשאית הקשורה לפח"ע . המעט שנעשה על ידי גורמי המנהל האזרחי נגד התשתית האזרחית , לא מנע את התופעה ואת המשך התפתחותן של הקבוצות האסלאמיות הקיצוניות . תשומת לב הוקדשה כבר בשלב מוקדם לאידיאולוגיה המניעה את הקבוצות האסלאמיות . ההבנה שבאה לביטוי במסמכי השב"כ והמנהל האזרחי בעניין ההקצנה האידיאולוגיה ויכולתה לגייס צעירים רבים ולהכריע בעד מעבר לפעילות צבאית , בנסיבות המשך מצב הכיבוש , הייתה חייבת להשפיע על תפיסת האיום המתפתח ועל היערכות מודיעינית וצבאית לקראתו . היה הכרח בהעמקת שיתוף הפעולה בין קהילת המודיעין לבין המנהל האזרחי , כדי לחשוף את התשתית הארגונית של הקבוצות האסלאמיות ולבלום את התפתחותה . השב"כ וגורמי הממשל בשטחים לא מילאו באופן יסודי וברמה הנדרשת את משימות האיסוף והמחקר הקשורות להתפתחות הקבוצות האסלאמיות . העובדה שמסיבות אלו או אחרות לא טופלה התופעה בשלבים הראשונים של התפתחותה , בצד הצגת הערכה לפיה התופעה נמשכת ואף עלולה להוסיף ולהתפתח , חייבה את ראש השב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים לנקוט פעולה : להגדיר את טיבה של הסכנה הנשקפת , בפועל ובכוח , ולהמריץ את הדרג המדיני והצבאי לעבד אסטרטגית פעולה הולמת . צעדים מסוג זה לא ננקטו . עד ראשית 1993 הוצגה הסכנה כחמורה פחות מכפי שהיא ולא ננקטו צעדים מתאימים למניעת האיום או צמצומו המשמעותי . חרף חשיבותה של הפעילות הסיכולית למניעת פעולות טרור מצד הקבוצות האסלאמיות , הרי הקדשת מאמצי האיסוף והמחקר לפעולה בתחום זה בלבד הייתה מוטעית . הרעיון לראות בהתעצמות האזרחית של הזרם האסלאמי משקל נגד להתחזקות המחנה הלאומי הפלסטיני וכלי להחלשתו , התגלה כחרב פיפיות . ההתעלמות מהתשתית האזרחית כמזינה את הטרור בכוח אדם ובמשאבים חומריים ומורליים , יצרה עם השנים קושי להתמודד באופן אפקטיבי עם איום האסלאם הקיצוני בשטחים ומחוצה להם . באור זה יש לראות את חשיבותו של פרויקט " ביעור חמץ" שיזמה מחלקת היועץ לענייני ערבים במנהל האזרחי : העלאת מודעות קהילת המודיעין והדרג הצבאי והמדיני , כי התמודדות עם האיום האסלאמי מחייבת טיפול בהיבטיו השונים , בין שיש להם חשיבות מבצעית ישירה ( מפקדות , מנהיגים , שיטות פעולה ) ובין שאלה פרטי רקע ומודיעין בסיסי ( אידיאולוגיה , אסטרטגיה כוללת , תשתית אזרחית , סיוע חיצוני . ( פיגוע התאבדות בחיפה , 5 במרס 2003

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help