sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

בכירים במערכת הביטחון ובקהילת המודיעין , התריעו על הסכנות וקראו להיערך לטיפול באיום האסלאמי . לעומת זאת , המתאם ויועצו לענייני ערבים במפקדת התפ"ש התנגדו לכל ניסיון להכביד את יד הממשל על הקבוצות האסלאמיות ולא המליצו בפני הדרג המדיני ( שר הביטחון ) או השב"כ על דרכים לטפל בתופעה . רק בנובמבר , 1987 ערב האינתיפאדה , בעקבות מסמך שנשלח על ידי רמ"ח מחקר לענייני ערבים במטה השב"כ בעניין פעילות הקבוצות האסלאמיות בשטחים , גיבש היועץ לענייני ערבים בתפ"ש מספר הצעות לטיפול בפעילות האסלאמית בשטחים ובמזרח ירושלים . ההצעות כללו צעדים מינוריים בלבד , ובכללם צעדי הרתעה נגד מסיתים דתיים , הפעלת לחץ על ירדן ומצרים לפעול נגד גורמים מוסלמים קיצוניים , והשפעה על מינויים במוסדות ההקדשים . בצעדים אלה לא היה כדי לנטרל או לצמצם את האיום . בהיעדר הכרה מצד גורמי המטה בתפ"ש בצורך לטפל בדרכים ממשליות לבלימת התשתית החברתית והכלכלית של הקבוצות האסלאמיות , לא גיבשו גורמי המנהל האזרחי בשני האזורים תכניות עבודה מפורטות ולא היקצו משאבים מתאימים למטרה זו . בנובמבר , 1988 בעיצומה של האינתיפאדה , וכמענה לדרישת אלוף פיקוד מרכז לערוך דיון על פעילות חמאס בגדה המערבית והדרכים למניעתה , פרסמה מחלקת היועץ לענייני ערבים במנהל האזרחי בגדה המערבית מצע לדיון ובו המלצות לפעולה נגד חמאס . במסמך הוצע לפעול לסיכול פעילותה של התנועה באזור , אבל " לאפשר פעילות מצומצמת ומבוקרת שיהיה בה כדי להמשיך ולערער את מעמדו של אש"ף באזור . " הצעדים שהומלץ עליהם היו מצומצמים וטכניים באופיים : הפעלת מחסומים למניעת העברתו של חומר הסתה מרצועת עזה לגדה המערבית , פיקוח על מסגדים , קיום שיחות אזהרה עם דרשנים מסיתים , מעצרים סלקטיביים לצורכי הרתעה ומניעת הגעתם של סטודנטים מרצועת עזה לגדה המערבית . ניתן לקבוע , כי המנהל האזרחי והגורמים הממונים עליו תרמו תרומה משמעותית לכך שלא נמנעה התפתחות התשתית האזרחית והחברתית-כלכלית של גורמי האסלאם הקיצוני בשטחים במהלך שנות ה80- ובראשית שנות ה . 90- הם לא הפעילו בצורה אפקטיבית את סמכויותיהם החוקיות כשלטון , ולא נקטו פעולות ממשליות הכרחיות ומתחייבות בתחום הפיקוח על פעילותם של גופים אזרחים חוקיים שחרגו ממטרותיהם , ולא מנעו את פעילותם של גופים בלתי חוקיים שקמו ללא אישור המנהל האזרחי . רק ביולי , 1992 כאשר החלה להתברר היקפה של התשתית האזרחית הנרחבת של הקבוצות האסלאמיות בגדה המערבית , התריעה מחלקת היועץ לענייני ערבים בבית אל על היקף התופעה והסכנות הכרוכות בה . המחלקה יזמה תכנית מבצעית ארוכת טווח " ) ביעור חמץ ( " לשיבוש התשתית באמצעים ממשליים ומשפטיים , שכללה פעילות מערכתית מקיפה בהשתתפות השב"כ , אמ"ן , צה"ל והמנהל האזרחי . אגף המודיעין ( אמ"ן ) אמ"ן לא עסק עד פרוץ האינתיפאדה הראשונה בחברה הפלסטינית בשטחים . בשנות ה80- עסק הארגון בהיבטים אחרים של התופעה האסלאמית שהיו בתחום אחריותו : איראן וחזבאללה . בסוף שנות ה80- ובראשית שנות ה , 90- כאשר בלטה תופעת התנועות האסלאמיות במדינות ערב ( בירדן ובאלג'יריה מ1989- ובמצרים מ , ( 1992- עסקו הזירות השונות בחטיבת המחקר בנפרד בכל מדינה שבה התגבשה תנועה אסלאמית שאיימה על יציבות המשטר . במחצית שנות ה80- השתתפו נציגי אמ"ן מחקר בפורומים של השב"כ והתפ"ש שבהם תוארה התפתחותן של הקבוצות האסלאמיות בשטחים על המגמות המבשילות בתוכן למעבר למאבק מזוין . הם גם קיבלו לידיהם סקירות מקיפות ויסודיות אשר תיארו את התהליכים הנזכרים והצביעו על קשרי זיקה עם קבוצות אסלאמיות מחוץ לאזור , ובעיקר בירדן , באירופה ובארצות הברית . יש מקום אפוא לטעון כי בהיות אמ"ן מופקד על איומים חיצוניים , היה עליו לגלות יתר ערנות - לפחות להיבטים האזוריים של האיום האסלאמי המתפתח בשטחים . נראה ששילוב סיבות הביא לידי כך שאמ"ן לא עסק בנושא : ראשית , הבנה לפיה השב"כ חוקר את הקבוצות האסלאמיות ועוקב אחר פעילותן ; שנית , המעטה בערך האיום האסלאמי במזרח התיכון עד שלהי שנות ה , 80- לאור ההערכה שאיראן עסוקה במלחמתה בעיראק ואינה פועלת במאפיינים של חתרנות וטרור להפצת המהפכה האסלאמית ולערעור יציבות המשטרים הערביים . כשהחלה פעילות הפיגועים של חמאס והג'יהאד האסלאמי במהלך האינתיפאדה הראשונה , החל אמ"ן לכסות את פעילות גורמי ה"חוץ" שלהם , מפקדותיהם ומשרדיהם . בכיסוי הושם דגש על שחזור המערך ה"צבאי" של הארגונים ובמעקב אחר כוונות פח"ע , ולא על מחקר בסיסי של תשתית הארגונים ורשת הקשרים הענפה שקיימו עם מוסדות וארגונים אסלאמיים בעולם . עבודת מחקר ראשונה של אמ"ן בנושא האיום האסלאמי הפונדמנטליסטי , ובכללו האסלאמי הפלסטיני , נעשתה בשיתוף גורמי המחקר של השב"כ ו'המוסד . ' סיכום מקיף ראשון לגבי המערכת הפיננסית של חמאס בחו"ל ובשטחים הוכן רק ב1995- על ידי ענף כלכלי באמ"ן מחקר . המחקר התבסס על עבודת מחקר מקיפה וראשונית שנכתבה במחלקת היועץ לענייני ערבים במנהל האזרחי בבית אל ופורסמה בינואר . 1994 נושאים אחרים הקשורים לתשתית החברתית-כלכלית של הקבוצות האסלאמיות לא נחקרו באותה עת על ידי חטיבת המחקר באמ"ן . המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים ' ) המוסד ( ' ' המוסד , ' כגוף אחראי לאיסוף ידיעות בנושאים מדיניים , צבאיים וביטחוניים מחוץ לגבולות המדינה , ולמעקב אחר איומים מתפתחים על ביטחונה , לא הציב בשנות ה80- את האיום האסלאמי כיעד לכיסוי . גורמי האיסוף והמחקר במוסד טיפלו אז באיומים שהיו קשורים לנוכחות הישראלית בדרום לבנון , למלחמת איראן-עיראק , לסכנת התלקחות מלחמה עם סוריה , לפיתוח היכולות הבלתי-קונבנציונליות עד 1994-1993 לא היה המוסד מצויד במידע בסיסי לגבי הגופים האסלאמיים הרבים שפעלו במערב ובמדינות ערב , אשר הזרימו סיוע חומרי נרחב לקבוצות האסלמיות בשטחים . המוסד היה חסר גם מידע חיוני לגבי פריסתן של ההנהגות הצבאיות-פוליטיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי בארצות הברית , בריטניה , סודאן , איראן ומדינות ערביות שכנות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help