sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

תדמית , שהפיץ המנהל ערב פרוץ האינתיפאדה , אשר הדגיש 20 שנים של עשייה חיובית בפיתוח המערכות האזרחיות בשטחים ושל שיפור יחסי שחל לכאורה בתחום הכלכלי ( שיעור הפועלים הפלסטינים שעבדו בישראל באמצע 1987 הגיע לכדי 40 אחוזים מכוח העבודה הפלסטיני . ( מול טענות אלה , מדגיש שלום הררי , שכיהן בתפקיד יועץ לענייני ערבים במתאם הפעולות בשטחים בשנים , 1996-1984 שמתאם הפעולות בשטחים לא היה מעולם אחראי על איסוף מידע מודיעיני ולא על גיבוש הערכת מצב כוללת לגבי המצב בשטחים . השב"כ היה הכתובת הבלעדית והברורה לכך . המתאם לא הוגדר בתור גוף מודיעיני , הוא לא קיבל מידע מודיעיני גולמי מסווג באופן רציף ולא היה בידיו מנדט שקבע את גבולות תפקידו על תחום זה . אומר שמואל גורן : " מאז מוניתי לתפקיד מתאם הפעולות בשטחים , ב, 1984- לא ראיתי אפילו נייר מודיעיני גולמי אחד של שירות הביטחון . גם אמ"ן התעסק מעט מאוד בסוגיה הזו . " לדברי גורן , לא הייתה שום איבהירות לגבי תחומי האחריות , משום שאת אלה הגדיר בכתב שר הביטחון ארנס ב1983- ואחר כך במסמך בנטוב . המסמך הראשון , יובהר , קבע שהשב"כ יהיה אחראי גם על המודיעין להפרות סדר וזריקות אבנים . בעקבותיו , הקים פיקוד מרכז בצה"ל ובאחריות מקצועית של השב"כ , מתקן לתחקור מפרי סדר . מאוחר יותר , קבע מסמך בנטוב את הגדרת תחומי האחריות בעקבות " פרשת ההרעלות , " ששלום הררי מתייחס אליה כאילו הייתה הסנונית שבישרה את בוא האינתיפאדה הראשונה . הררי קובע , שהשב"כ היה אחראי גם על חתרנות מדינית ובכלל זה על הפגנות והפרות סדר . במקביל לכל אלה , ביוזמתו ולצרכיו , פיתח מתאם הפעולה בשטחים במשך שנות עבודתו דפוסי עבודה שאפשרו לו לאסוף מידע שהופק מתרגום עיתונות מקומית וממגעיו וקשריו עם האוכלוסייה הפלסטינית בשטחים . התהליכים המרכזיים שאיתר סוכמו בסקירות שהופצו לשאר הגופים שעסקו בנושא השטחים . פורמלית , אם כן , ערב פרוץ האינתיפאדה נשא השב"כ באחריות למתן התרעה מודיעינית לגבי הנעשה בשטחים . אבל , למרות ההגדרות שררה אי-בהירות . אבי בניהו ב"על המשמר" ציטט שאלות נוקבות שהציב שר הביטחון : מי הגורם במערכת שאשם בהפתעה ? מי האחראי לחקר השטחים , להערכת המצב ולהצגת המודיעין מהשטח ? השב"כ מקדיש את מרבית זמנו ומרצו למעקב ולחשיפה של חוליות חבלה בשטחים ולמשימות נוספות . אולם , הוא לא סיפק כל התראה על ההתקוממות העממית הצפויה שפרצה בדצמבר . מגלגלים אחריות השב"כ מעצם אופיו מיקד את מרב המשאבים והתשומות עד פרוץ האינתיפאדה בתחום הפח"ע : איסוף מודיעין וסיכול . המעקב והטיפול בחתרנות המדינית נתפס בשב"כ כתחום אזרחי שהסיכונים המקופלים בו אינם מיידיים , ולכן הוא נפל בסדר הקדימויות של הארגון . בשב"כ פעלה יחידת מחקר קטנה שעסקה במעקב ובליווי התהליכים , ובזה התמצתה עיקר ההשקעה בתחום . נחמן טל היה ראש האגף לעניינים ערביים בשב"כ ( אחרי שירות של 12 שנים בתור מפקד רצועת עזה וסיני בשב"כ ) ולטענתו , בכל שנות שירותו לא ידע על המסמכים שעליהם מספר גורן ( מסמך ארנס מ1983- ומסמך בנטוב מ ( 1985- ולא על אחריותו של השב"כ לתחום הפעילות הפוליטית האזרחית בשטחים : " עסקנו בסיכול ולא עסקנו בהלכי רוח ... אמרנו שאנחנו לא נהיה משטרת ביטחון . " עוד טל מספר , כי התפרצות האינתיפאדה הייתה ללא ספק הפתעה מוחלטת . לדבריו , ההערכה הייתה שהעימות העתידי עם הערבים או עם הפלסטינים בשטחים צפוי להיות בשתי דרכים אפשריות : עימות צבאי ( קונבנציונלי ) עם הערבים בכלל או טרור , כי " לא חשבנו במונחים של התקוממות עממית . " התאונה בסמוך לעזה הייתה להערכת טל , רק ניצוץ שהבעיר את האש . היא התלקחה בעיקר בגלל תחושות הייאוש וההשפלה שחוו תושבי השטחים תחת השלטון הישראלי . הצעירים שהתחנכו וגדלו תחת הכיבוש , בני ה18- וה , 19- הם שהובילו את האינתיפאדה והם שהרכיבו את " ועדות ההלם" והוועדות האחרות . חברי " ועדות ההלם" היו בני הדור שלא היה יכול לסבול עוד את ההשפלה . טל מאשר ש"הייתה אצלנו תחושה של אובדן ההרתעה , שהתעצמה אחרי מלחמת לבנון . " חיש מהר איבד צה"ל את השליטה בשטח מול עוצמת המהומות ומחולליהן . דרוש שינוי מיידי נחמן טל אומר , שכחודש לאחר פרוץ האינתיפאדה היה ברור שהמצב החדש בשטחים מחייב שינוי במאפייני הפעולה של קהילת המודיעין . נדרשו הגדרה מחדש של תחומי האחריות והגדלה משמעותית במשאבים ובתשומות . בפגישה מצומצמת של ועדת ראשי השירותים ( ור"ש ) ב14- בינואר 1988 בהשתתפות ראש השב"כ יעקב פרי , ראש אמ"ן אמנון ליפקין-שחק , וראש המוסד שבתי שביט נקבע ( ואושר אחר כך על ידי שר הביטחון רבין : ( . 1 השב"כ נושא באחריות הכוללת להערכה המודיעינית . המעקב והטיפול בחתרנות המדינית נתפס בשב"כ כתחום אזרחי שהסיכונים המקופלים בו אינם מיידים , ולכן הוא נפל בסדר הקדימויות של הארגון הבערת צמיגים במהלך הפרות סדר

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help