sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ערבית ? לא בבית ספרנו מספר התלמידים אמנם לא קטן , אך הערבית אינה מקצוע חובה לבגרות והיא מתחרה עם מקצועות " אטרקטיביים" יותר . מספר הלומדים לחמש יחידות יורד . חיוני לקבוע את הערבית כמקצוע חובה לבגרות . תגובת משרד החינוך לרשימתו של שלמה גבע ד"ר שלמה אלון * נעמי אביבי-וייסבלט * * מקצוע הערבית נקבע מקצוע חובה בבתי הספר העבריים כבר בשנת תשנ"ו . בכיתות ז - ' ט' נשמרת מסגרת החובה בקפידה . בכיתות י , ' בשל שינויים מבניים בלימודים בבתי הספר התיכוניים ( ריבוי מגמות לקראת בגרויות , מגמות שחלקן נפתחות כבר בכיתה י ( ' חובת הלימוד נשמרת בחלקה . בביקורים תכופים של אנשי משרד החינוך בבתי הספר נראה שמורים רבים משכילים לתת למקצוע הערבית מקום משמעותי ויוקרתי . המורים דואגים להפוך את הלימוד לחוויה ( שימוש באמצעי עזר מגוונים , ובכללם מחשב - לימוד בעזרת אתרי אינטרנט , לוחות קיר בית ספריים , תצוגות של חומרים , הצגות . ( הנתונים בשטח הם שמספר לומדי הערבית לא קטן . כמובן , כפי שקורה בכל מקצועות הלימוד , יש גם קשיים , ואיננו מתעלמים מהם . המערכת מתמודדת עם תלמידים לקויי למידה , בעלי קשיים בלימוד שפה , ומשתדלת לתת להם מענה במסגרת הוראה הטרוגנית , כפי שנעשה בשאר המקצועות . נוסף על כך , מופנים תלמידים אלה ללימודי המזרח התיכון , שיכולים לשמש תשתית למקצוע " עולם הערבים והאסלאם , " מקצוע שקיים לבגרות עד רמת חמש יחידות לימוד . העובדה המצערת ביותר בתחום זה היא שהערבית עדיין אינה מקצוע חובה לבגרות , והיא מתחרה במגמות דוגמת תקשורת , מחשבים , מחול ותאטרון , מה שמוריד בהכרח את מספר לומדי הערבית ליחידות הגבוהות ( חמש יח"ל . ( כמו כן , פה ושם נתקלים בהורים עוינים למקצוע , המצליחים להעביר את עוינותם לילדיהם . המקצוע הוא אכן מקצוע טעון רגשית , ורק בשל כך אסור להרים ידיים . יש לציין שהתלמידים הבוחרים ללמוד ערבית מצליחים בצורה יוצאת דופן במבחני הבגרות , מה שמהווה עבורם בסיס להמשך לימודי השפה . רבים מהם משתלבים אחר כך בשירותם הצבאי בחיל המודיעין ורבים אחרים ממשיכים במסגרות ביטחון ואקדמיה . הוראת הערבית סובלת באופן טבעי מהליקויים הבסיסיים במערכת כמו הפחתת שעות לימוד , מתן ציונים שאינם משקפים את ידע התלמיד ועוד . כפי שהוראת החובה של התנ"ך , ההיסטוריה והמתמטיקה אינה הרסנית ואינה מגבירה עוינות של תלמידים , כך גם קביעת לימודי הערבית כחובה אינה הרסנית למקצוע . במדינה כמו ישראל החיה במזרח התיכון ואשר חמישית מאוכלוסייתה ערבית והשפה הערבית היא השפה הרשמית השנייה בה , חשוב שכל צעיר ילמד ערבית וכך תהפוך השפה לנחלת הכלל בעתיד . בבתי הספר שבהם עדיין ניתנת האפשרות לבחור בין ערבית לצרפתית , שני שלישים מן התלמידים בוחרים בערבית . ולסיום , נתונים השוואתיים באשר לנבחני הבגרות ( ערבית מול צרפתית : ( תשס"ד : צרפתית 2366 ( רמה רגילה ומוגברת ;( ערבית . 3415 תשס"ה : צרפתית ; 2221 ערבית . 3554 תשס"ו : צרפתית ; 2318 ערבית 3487 ( מתוך כלל הזכאים לבגרות במגזר היהודי , היינו : כ 7 . 5- אחוזים . ( זכאים לבגרות במגזר היהודי : תשס"ד ; 48 , 084 תשס"ה ; 44 , 929 תשס"ו . 44 , 772 יש לשים לב לעובדה שצרפתית היא מקצוע חובה בשלושה תיכונים גדולים : " אליאנס" ברמת אביב שבתל אביב , " כי"ח" בחיפה ו"רנה קאסן" בירושלים ( ובהם לא ניתנת דריסת רגל לערבית . ( כן נכללים בנתוני הנבחנים בצרפתית אף תלמידים מהמגזר הערבי , נוצרים ודרוזים . * סגן יו"ר המזכירות הפדגוגית ומפקח מרכז על הוראת הערבית במשרד החינוך ; * * shlomal @ education . gov . il מפקחת על הוראת הערבית במחוז המרכז שיעור בערבית ( אילוסטרציה )

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help