sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בלתי - מספיק בערבית האם נכשל משרד החינוך באופן הוראת הערבית בבתי הספר ? האם מוטב ללמד קומץ תלמידים מובחר , המעוניין לדעת את הערבית ואת תרבותה על בוריין או שמא להמשיך במגמה הנוכחית , לפיה הערבית נלמדת כמקצוע חובה וברמה נמוכה ובלתי מספקת ? שלמה גבע * במערכת החינוך קיימת חובת לימוד השפה הערבית ( או שפה זרה נוספת אחרת ) בכיתות ז' עד י , ' ומוקצות לכך שלוש שעות שבועיות בכל שנת לימוד . הטיעונים בעד לימוד הערבית רבים וידועים , אבל מתברר שאלה תופסים ברמה ההצהרתית בלבד . אנשי חינוך והורים , שבדיון עקרוני או בשיחה בלתי-מחייבת יטענו בלהט שלימוד השפה חשוב בשל מיקומנו במזרח התיכון ושיש להופכו לחובה , יימנעו מכך בפועל . הדוגמאות לכך רבות : באחד מבתי הספר התיכוניים בתל אביב בוטלו לאחרונה לימודי הערבית בכיתות י"א וי"ב בשל מיעוט מתעניינים . חמור מכך - באותו בית ספר בוטלו כליל לימודי הערבית בכיתות י , ' לימודים שמהם עשויים תלמידים להמשיך וללמוד ערבית ברמות ארבע וחמש יח"ל המשמעותיות . במקום ערבית לומדים נושאים מזרח תיכוניים בעברית , לרוב תחת השם המכובד " מזרחנות , " וזאת , על חשבון שעות שהוקצו לערבית . לעתים מספר לומדי " המזרחנות" גדול יותר ממספר לומדי הערבית . ללימוד " המזרחנות" אין כל מתכונת מחייבת של משרד החינוך , וכל מורה ( לאו דווקא מי שלמד ערבית או היסטוריה של המזרח התיכון ) עושה על פי הבנתו . גם בכיתות רבות שבהן כן מלמדים ערבית בכיתות ז - ' י , ' המצב עגום . הלימוד הוא ברמה נמוכה , תוך התמודדות מתמדת עם חוסר רצונם של תלמידים רבים ללמוד ערבית ; חוסר רצון , שהתלמידים מביעים באמירה גלויה ובהתייחסות מזלזלת . כפיית לימוד הערבית הופכת הרסנית , ורק מגבירה את עוינותם של התלמידים הצעירים לשפה ולכל מה שקשור בה . הזלזול בלימוד הערבית נובע לדעתי משתי סיבות עיקריות : האחת כאמור חוסר רצון ואף התנגדות של תלמידים רבים , ולעתים גם הוריהם , ללימוד השפה , בשל עוינות חריפה לכל דבר שהוא ערבי - בעיקר בשל זיהויו עם הפלסטיני . השנייה , ההנחה של תלמידים והורים שאין בידיעת השפה הערבית תועלת , בניגוד ( לדוגמה ) לידיעת השפה האנגלית . בשל כך , המאמצים הרצופים שנעשים על ידי מורים ומפקחים לשיפור רמת ההוראה כמעט אינם באים לידי ביטוי בשיפור המצב . מכיוון שאין ספק שקיים צורך בידיעת השפה הערבית בישראל , ולפחות לצרכים אקדמיים וביטחוניים , ומכיוון שיש מי ש"סתם" אוהבים את השפה וספרותה , מוצע לצמצם את לימוד השפה למספר קטן יחסית של תלמידים מעוניינים , שבהם יושקעו משאבים רבים ואיכותיים יותר מן המושקע כיום , ועוד תיחסכנה שעות לימוד רבות , המתבזבזות כיום לריק בלימודי החובה . רמתם של " תלמידי החובה" היא כמעט חסרת ערך , אם אין לה המשך ברמה של ארבע וחמש יחידות לימוד . בדרך זו ניתן יהיה להגיע לרמה גבוהה בהרבה יותר של ידיעת ערבית בקרב המעוניינים בכך , יימנע תסכול רב של תלמידים , מורים והורים , ובהמשך הדרך , ייתכן שתעלה מחדש קרנו של המקצוע , שהיה בעבר מקצוע יוקרתי . ובמאמר מוסגר אוסיף , שפרופ' אבנר גלעדי , שהגיב לכתבה זו בבמה הפתוחה של אתר אילמ"א ( ראה עמ' 14 בגיליון זה ) מסיק מסקנה הפוכה ; קרי , הרחבת לימודי המזרח התיכון , האסלאם , התרבות והשפה הערבית , כחובה . איני מציע לבטל רשמית את חובת לימוד הערבית . מדובר בשפה רשמית שנייה ובשפתם של כמיליון אזרחים ישראלים . הצעה כזו , אם תעלה עכשיו , עלולה להתפרש כתגובה למהלכים קיצוניים של מנהיגי הציבור הערבי בישראל ומשכיליו לאחרונה . יש להשאיר את החובה על כנה , אבל להתאים את המדיניות לנוכח הנסיבות . לעומת זאת , אם יוחלט מטעמים ענייניים שיש להוסיף וללמוד ערבית בהיקף מלא , יש לעשות זאת באופן ראוי ורציני , בין השאר על ידי קביעת בחינת בגרות חובה ברמה מסוימת . הערה חשובה : תיאור מצב לימודי הערבית שלעיל אינו מבוסס על סקר מדעי או על נתונים של משרד החינוך אלא על התרשמות מבתי ספר המוכרים לי ועל שיחות עם עמיתים . ידוע לי שקיימות חטיבות ביניים וכיתות י' שמקיימות לימודי ערבית לתפארת , אך נדמה שהן מיעוט קטן . מכיוון שאין ספק שקיים צורך בידיעת השפה הערבית בישראל , ולפחות לצרכים אקדמיים וביטחוניים , ומכיוון שיש מי ש"סתם" אוהבים את השפה וספרותה , מוצע לצמצם את לימוד השפה למספר קטן יחסית של תלמידים מעוניינים , שבהם יושקעו משאבים רבים ואיכותיים יותר מן המושקע כיום , ועוד תיחסכנה שעות לימוד רבות , המתבזבזות כיום לריק בלימודי החובה איני מציע לבטל רשמית את חובת לימוד הערבית . מדובר בשפה רשמית שנייה ובשפתם של כמיליון אזרחים ישראלים . אך יש לעשות זאת באופן ראוי ורציני כולל על ידי קביעת בחינת בגרות ברמה מסוימת * שלמה גבע היה רמ"ח באגף הערבי בשב"כ והיום הוא מורה לערבית ; geva-sh @ inter . net . il

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help