sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

על הטיפול במידע וכשלי חשיבה אבנר ברנע * הקושי בניתוח המידע איננו בחוסר מידע או במידע חלקי , אלא בקשיים , בחלקם תת-הכרתיים , בטיפול במידע - בניתוחו ובהערכתו . אחת הטעויות הרווחות היא שככל שברשותנו יותר מידע כך נדע ונבין יותר . לעתים אין קשר בין כמות המידע ואיכותו לבין הבנתו ויישומו , ומחקרים מפריכים את ההערכות שחל בכך שינוי בגלל השימוש במערכות מידע . מתברר שהבעיות הישנות והמוכרות מהעידן שקדם לעידן מערכות המידע עדיין שרירות וקיימות . מטרתו של מאמר זה לבחון את כשלי החשיבה ולנסות להעריך את מידת השפעתם על התחום המודיעיני . המאמר יעסוק בשני מכלולים : הראשון , הזכירה , השכחה ותהליך התפיסה החשיבתית ; השני , ההטיות הקוגניטיביות . בסיכומו יוצגו כמה מהשיטות המקובלות כיום להתמודד עם ההטיות זכירה ושכחה אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על תהליך המיון שבזיכרון הוא האינטרס המודע או הבלתי מודע של האדם . להלן כמה דוגמאות : תופעת ההדחקה שפעילותה בלתי מודעת . החשיבות שהאדם מייחס למידע . האופן שבו מאורגן המידע ) ככל שהוא מתאים למידע קודם , כן גדל הסיכוי שייקלט . ) רצון האדם לזכור את המידע ופעולות שהוא עושה , לדוגמה שינון . המצב הנפשי שבו נתון הפרט בזמן קליטת המידע - התרגשות בזמן ההתרחשות מגבירה את הזיכרון ולהפך - במצב של אפתיה אנו קולטים פחות מידע . ממוצג מס' 1 אנו למדים שרק חלק מהמידע שנקלט בזיכרון התחושתי ובזיכרון לטווח קצר ייקלט בתודעה - הוא הזיכרון ארוך הטווח . רוב המידע שנקלט בזיכרון התחושתי ובזיכרון לטווח קצר מושמט ואינו מגיע לזיכרון ארוך הטווח . גיבוש הערכה וקבלת החלטה קשורים מאוד במידע שיש ברשותנו . תהליך התפיסה תהליך התפיסה ) ראה מוצג מס' ) 2 מסביר איזה מידע נקלט ובאילו תנאים . התהליך המחשבתי הקובע איזה מידע נקלוט ונארגן אינו תהליך רישום וצילום של המציאות ! זהו תהליך הבוחן דרך קבע השערות שהגירוי להן הוא מידע חדש או ישן , המושווה עם מידע הקיים בזיכרון . כלומר , התהליך התפיסתי הוא בעיקרו תהליך של הבנה והיסק הקובע איזה מידע נקלוט ואיזו משמעות נייחס לו . יש כמה סיבות לכך שהמוח האנושי מגיב לגירוי מידע או מתעלם ממנו : העוצמה של הגירוי - סביר שפיצוץ עז או רעש חריג ייקלט בתודעתנו . ידיעה ממקור שאינו מוכר או המוכר כבלתי איכותי , אפשר שלא תיקלט בתודעה . שינוי במידע - כאשר מזגן מרעיש כבה , המוח קולט מיד את השינוי בגלל ההשוואה שנעשית עם רעש שהוא מורגל אליו , ואילו כאשר מוגברת עוצמתו , הזיהוי קשה יותר . לכן סביר שמידע המשנה לחלוטין מידע קיים , ייקלט . חשיבות הגירוי - קריאה מהירה מאוד של מסמך כלשהו עד שהעין " נתפסת / נעצרת" במילה או בנושא מסוים שמודגש במיוחד . ארגון המידע - המוח " מעדיף" מידע מסודר ומאורגן . לכן מידע זה , הבנוי בהיגיון , ייקלט יותר מאותו מידע המוגש באופן בלתי מסודר , גם אם חשיבותו רבה . מידע חיובי ושלילי - מוח האדם פועל באופן שמידע שהוא מגדיר כ"חיובי" יש לו עדיפות להיקלט על פני מידע בעל " היבט שלילי . " אנשים שמים לב לדברים שמעניינים אותם ולהפך , הם מתעלמים ממידע או מגירוי שאין בו עניין או שאינו נוח להם . לכך יש השלכות על תהליך עיבוד המידע והיקלטותו . האם זו הסיבה שהביאה את הרמטכ"ל לשעבר לזלזל באיומי הקטיושות של חיזבאללה ובכך להשרות אווירה המתעלמת מעוצמת האיום על ישראל ? תופעת " ההגנה התפיסתית" - התגוננות מפני מידע אשר להערכתנו יכול להציק , להפריע או להפחיד . ההתגוננות מתבטאת בדחיית העברת המידע אל התודעה או השמטתו . לבריטים היו ידיעות מוקדמות על פיתוח פצצות V-2 של הגרמנים במלחמת העולם השנייה , אך נדרש להם זמן להיערך בין השאר מאחר שבתחילה לא האמינו להן . הדחקה - במוחנו פועל מנגנון פנימי ש"אומר" לנו מה איננו " רוצים" לקבל . תופעה זו נקראת הדחקה . לכן , לעתים ממעיטים מעוצמת האיום בין השאר מאחר שיודעים שאין לו מענה מתאים . זו אחת הסיבות שלמרות מידע איכותי שהיה בידי ארצות-הברית על התקפה יפנית צפויה בפרל הרבור ב , 1941- העדיפו להמתין , בין השאר מאחר שבאותה העת לא היה לארצות-הברית מענה הולם . גיבוש המידע הוא סדרה של פעולות , חלקן בלתי מודעות , אשר מובילות אדם לחוויית הידיעה . הדבר נעשה בשני שלבים : התוכן - בחינת תוכן המידע שמתקבל . התיקוף - השוואת המידע החדש עם מידע קודם שאצור במוחנו . לאחר תהליך של מיון , רק חלק קטן מהמידע שגירה את חושינו נקלט בתודעה . * בכיר לשעבר בשב"כ . משמש יועץ אסטרטגי למודיעין תחרותי ; avnerpro @ netvision . net . il

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help