sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

הרכב הנושאים את ציוד הגישור והצליחה . מדוע ? עקב אלפי תקיפות של חיל האוויר במלחמת ההתשה , נהפכה הכנסת כלי רכב / רק"מים לתוך דיפונים לצורך הגנה לשגרה בצבא המצרי , אפילו ביחידות שחנו מאות ק"מ מקו המגע הקדמי בתעלת סואץ . דא עקא , שהדיפון שהכרנו עד עתה היה הערמת סוללת עפר בצורת האות ח , שצמצמה את אפשרויות היפגעות הרכב / רק"ם לפחות משלושת הכיוונים שבהם סוללות העפר . בשיטת הגנה זו הייתה מגבלה והיא שכלי רכב בכניסתו למחפורת או ביציאתו ממנה היה חייב לנסוע בהילוך אחורי , שהוא מעכב את התנועה ועלול לגרום לתאונות . לכן בני טען כי שיטת הדיפונים החדשה נועדה לאפשר כניסה ויציאה מהירות מהדיפון על חשבון הבטיחות והמיגון של הציוד . אחרי גילוי דיפוני הסער וההבנה כי צבא מצרים מתכנן מבצע צליחה גדול , הוחלט בראשות מחלקת המחקר להוציא סקירת מודיעין מחלקתית שתסכם את כלל ההיבטים של הצליחה החל בהכנות הקרקעיות שהיו בתחום עיסוקנו בענף , 1 עבו ֹ ר להצטיידות בציוד צליחה ) באחריות הענף הטכני , ענף 7 שבמחלקה ( וכלה באימון הגייסות ובמוכנותם למלחמה ) באחריות הענף המצרי , ענף . ) 6 אלא שענף מצרים והענף הטכני " גררו רגליים" והתחמקו בתירוץ שהם אינם מוצאים את הזמן הדרוש לסיכום הנושא וכתיבתו . מנגד , ענף 1 לא היה מוכן להמתין עוד . כיוון שכך , סוכם בין ראשות מחלקת מחקר לבין ראש הענף ג'מקה כי הסקירה שתיכתב בענף 1 תעסוק בהיבט הקרקעי של הצליחה בלבד , ואילו שאר גופי אמ"ן / מחקר יידרשו מאוחר יותר להיבטים האחרים שלה . בנובמבר 1971 יצאה סקירת מודיעין מחלקתית , ונושאה " ההכשרות הקרקעיות לצליחת התעלה . " המסר העיקרי : הצבא המצרי מכשיר את עצמו לצליחה רבתי לכל אורך תעלת סואץ והוא נוקט שרשרת הכשרות קרקעיות שתאפשרנה את מבצע הצליחה בזמן מועט , תוך מיגון ציוד הצליחה וצמצום אפשרויות הפגיעה בו ובכוחות הצולחים . יודגש שענף מצרים במחלקת מחקר התעלם לחלוטין מהגילויים שלנו בענף ; 1 הוא ביטלם בהינף יד ואף נקט מדיניות החרמה כללית כלפי ענף . 1 הנתק בין ענף 1 לענף מצרים באמ"ן / מחקר לא החל בשנת 1970 והוא לא הסתיים גם לאחר שהתפזרו הקצינים מענף 6 עקב מחדלי יום הכיפורים . אחת הסיבות לזלזול שרחשו קציני ענף 6 לענף 1 הייתה הנגישות שלהם , לעתים בלתי אמצעית , למקורות מידע שנמנעו מענף . 1 אנשי ענף 6 ביטאו רגשי עליונות בנוסח : " מה אתם בענף השטח בכלל מבינים ; לנו יש מידע מוצק מפי הסוס האומר למעשה שאתם על הבנקט . " מעבר לחוסר הנגישות של ענף 1 למקורות צמרת , לא אפשרו לאנשיו להשתתף במפגשים עם שירותי המודיעין של צבאות זרים . מה שראשות מחלקת מחקר ואנשי ענף 6 לא הבינו , הוא שמה שרואים בצילום אוויר טוב אחד , אם יודעים לקראו ולהבינו נכונה , לא ישווה לשום " סיפור" שמושג במפגשים עם סוכנים או גופי מודיעין זרים . ואילו הענף הטכני התייחס לנושא הצליחה באופן ענייני וטען שלהערכתו הקמת הגשרים הצפים על תעלת סואץ תארך זמן ממושך למדיי . הפירוש המעשי - אין לצה"ל מה לדאוג : עד שיצליחו המצרים להטיל את הגישור הצף ולהרכיבו לכלל גשר שכוחות יוכלו לנוע עליו , יספיק צה"ל לגייס את כל מערך המילואים . ענף 1 סירב לקבל את הקביעה המקצועית של הענף הטכני באשר לזמן הדרוש להקמת הגשרים . בני קאין החל לחפש חומר על צליחת מכשולי מים במלחמת העולם השנייה ; בסדרת " קרבות" מתישה עם אנשי הענף הטכני דחק אותם בני אט-אט , וגרם להם לקצר את הערכותיהם באשר לזמן הדרוש להקמת הגישור . לבסוף , בראשית שנת 1973 הוציא הענף הטכני סקירה מחלקתית בנושא הצליחה , גזרותיה והזמן הנדרש להקמת הגשרים . הסקירה המעיטה לעסוק במכונת המלחמה המצרית שנבנתה כדי לאמן את הגייסות ולהכשירם למילוי המשימה . הגילוי החמישי : בניית דיפוני סער לציוד צליחה בעורף ארמיות השדה לאחר הסכם הפסקת האש באוגוסט , 1970 גילה בני ריכוזים של דיפוני סער בעורף ארמיות השדה במרחק כ70- ק"מ ממערב לתעלה , 150-120 דיפונים בכל ריכוז . בני העריך כי הדיפונים ישמשו " שטחי כינוס" לציוד הצליחה , שעל-פי הערכת הענף היה מאוחסן במחסני ואדי חוף שמדרום לקהיר . כל המפענחים שבחנו את הנושא קיבלו בספקנות את תגליתו . לטענתם בצילומים אלכסוניים שעלפיהם קבע בני את גילויו , לא ניתן לפענח דיפוני סער ובוודאי לא לקבוע את מספרם . בני התעקש על תגליתו וקיבל את גיבויו של ג'מקה . בגיחות הצילום שבוצעו בעת המלחמה נראו דיפוני הסער ברור כל כך , שכל הספקנים במפענחים נאלצו להודות שבני אכן צדק . לדעתי בני קאין היה הטוב שבמפענחים שלנו . צעדים מצריים נוספים שאותרו על ידי ענף 1 והובנו כהכנות למלחמה בניית רמפות הטנקים בד בבד עם ההכנות לצליחת התעלה - הירידות למים , משטחי הצליחה ודיפוני הסער - החלו המצרים באמצע שנת 1972 בהערמת סוללות עפר בגובה כ25-20- מטר , גבוהות יותר מסוללת קו בר-לב . הן הוקמו על גדת התעלה המערבית ואורכן הגיע לכמה עשרות מטרים כל אחת . מודיעין פיקוד הדרום קבע כי הסוללות נועדו לחוליות תצפית מצריות על כוחותינו וכן לחוליות ציידי טנקים מסוג סאגר , למקרה שתחודש מלחמת ההתשה . ואילו בני העריך כי הסוללות נועדו לטנקים מצריים שייתנו חיפוי באש ליחידות הצליחה המצריות . למרות התנגדות מודיעין פיקוד הדרום , ענף 1 נשאר איתן בדעתו ונתן לכך ביטוי בכל פרסומיו . בניית מוצבי פיקוד ושליטה לפי הדוקטרינה הסובייטית יש לשאוף שתהיה לכל יחידה ברמת חטיבה ומעלה סדרה של מוצבי פיקוד . זיהוים בשטח לא היה פשוט , מכיוון שברגיעה הם לא היו מאוישים . בני קאין חקר את הנושא ואיתר חלק ניכר ממוצבי הפיקוד ששימשו את המצרים בעת חציית התעלה , וזאת ללא כל סיוע מגופי אמ"ן / חמ"ן האחרים שעסקו בנושא . נושא מוצבי הפיקוד והשליטה פורסם לפני המלחמה , בסקירת מודיעין מיוחדת שכתב ענף , 1 כלומר גם שאר גופי אמ"ן ואג"ם / מבצעים יכלו להתרשם , לו רצו בכך , שהצבא המצרי לוקח את נושא ההכנות למלחמה ברצינות ומשקיע בו משאבים רבים . הכנת העורף המצרי למלחמה מעבר לעיסוק הישיר של צבא מצרים בהכנות הקרקעיות לצליחת התעלה נערכו גם הכנות בעורף המצרי . אלה כללו כאשר הגיע הלקט המודפס לענף , לאחר שעבר את ראשות המחקר , נדהמנו לראות שנוספה לו פסקה פרשנית הקובעת כי ההכשרות הקרקעיות הן חלק מהתרגיל הבין-זרועי , ולעומת זאת הסעיף המקורי שלנו - הכורך פעילות קרקעית בהיקף כזה עם מלחמה - נמחק לחלוטין !!

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help