sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

מודיעיוןבעריכת עמוס גלבוע מדור " מודיעיון" נועד לשמש במה למחשבת המודיעין ולדיסציפלינה של עשיית המודיעין בהקשרי הביטחון הלאומי , על מגוון הדעות הרווחות בארץ ופעמים גם בעולם . העשרת מרכיבים אלו ב"במה לוויכוח" תתרום ותסייע לביטחון הלאומי . בכל גיליון יהיו שני מאמרים , כל אחד בן כ 2 , 400- מילים . המאמרים יהיו בנושא אחד והדעות שיציגו שונות זו מזו , או כל מאמר ידון בנושא אחר . הנחיות לכתיבת מאמר החומר שייכלל במאמרים יקיף את כל תחומי המודיעין ואתגריו ) תורת המודיעין על כל רבדיה , הערכה ומחקר , איסוף על כלל סוגיו , טכנולוגיה , מודיעין מסכל , ארגון ושיטות , הדרכה והכשרה , כוח אדם , יחסי גומלין עם קברניטים , מודיעין קרבי , השוואה עם שירותים אחרים וכיוצא באלו . ) המאמרים יכולים לעסוק בעבר , בהווה ובעתיד ) עם הרלוונטיות המתבקשת ;) אופיים יכול להיות הגותי-תאורטי , כמו אופי מעשי השאוב מהמציאות היום-יומית . לא תוטל שום צנזורה על האוריינטציה של המאמר . הקריטריון המרכזי בפרסום מאמר יהיה איכותו . כל המעוניינים בפרסום מאמר יפנו לעמוס גלבוע . פקס ; 03-5341743 דוא"ל : . amos 39 @ 012 . net . il בגיליון זה מובאים שני מאמרים . את הראשון כתב סא"ל ) דימ ) ' אלי דקל , קצין מחקר שטח בכיר באמ"ן . במאמר מסופר כיצד זיהה מחקר השטח ברמה האסטרטגית את ההכנות הקרקעיות המצריות לצליחת תעלת סואץ ועל כן צפה את הצליחה המצרית במלחמת יום הכיפורים . כל זאת כנגד ספקנותם והתנגדותם של כמעט כל גורמי המודיעין האחרים . המאמר השני , פרי עטו של אבנר ברנע , בכיר לשעבר בשב"כ , עוסק בסוגיה " הישנה" שתוסיף ללוות אותנו גם בעתיד רווי מערכות המידע : בעיות היסוד בטיפול במידע וכשלי חשיבה . המאמר שם דגש מיוחד בבעיות בתהליך החשיבה ובזיקות הגומלין שביניהן . הקרב המודיעיני על צליחת תעלת סואץ מחקר שטח עצמאי צפה את הצליחה שנים קודם אליהו דקל-דליצקי ** מחקר השטח זיהה ברמה האסטרטגית את ההכנות הקרקעיות לצליחה המצרית . במטכ"ל גורמי המודיעין האחרים הטילו ספק במגמה זו רקע תעלת סואץ בתקופת מלחמת יום הכיפורים , רוחבה היה 180-160 מטרים ואורכה הכללי 162 ק"מ , עברה כולה בשטחים חוליים . הבעיה העיקרית בתחזוקתה הייתה לנקות את האפיק שלה מחול המגיע מסופות חול מדבריות ומפליטת אניות . כדי לצמצם את מפולות העפר הונח מתחת לפני המים , בעומק כשני מטרים , מסד של סלעים / קוביות בטון בצורת ר' ומעליו נבנה קיר אבן שגובהו כמטר וחצי מעל פני המים . קיר התמך נבנה בשיפוע 45-30 מעלות . קוביות הבטון והשיפוע של קיר האבן שמעליהן היוו מכשול בפני הקמת גשרים צפים ובפני שימוש בציוד אמפיבי אחר . לפני מלחמת ששת הימים חצו המצרים את התעלה במעבורות אזרחיות להעברת אנשים ורכב , ובגשרים צבאיים צפים . גשרים מסוגים שונים היו מפורקים בחלקם והם עגנו בגדת התעלה . כאשר כוח צבאי נדרש לחצות את התעלה , הופסק השיט והורכב הגשר . המזחים למעבורות ולגישור הצף שנבנו לפני מלחמת ששת הימים לא נפגעו במהלך המלחמה ושימשו את המצרים בצליחת התעלה במלחמת יום הכיפורים . שבעה אזורי צליחה שימשו לחציית התעלה מקדמת דנא : פורט סעיד , קנטרה , פירדאן , איסמעיליה , דוורסואר , ג'ניפה , כוברי . המצרים רכשו ניסיון רב בחציית תעלת סואץ באמצעי סער , ובכלל זה במבצע " רותם" ב . 1960- במלחמת ההתשה שלאחר מלחמת ששת הימים החל צה"ל בבניית מערך ביצורים , והוא כלל בין השאר מוצבים וסוללת עפר על שפת התעלה . סוללה זו והמוצבים שלאורכה עברו גלגולים שונים , ובסופו של התהליך הגיעה הסוללה לגובה כ20-15- מטר , הלוא הוא " קו בר-לב , " שיצר מכשול בלתי עביר . בעקבות מלחמת ששת הימים הורחב הענף במחלקת המחקר באמ"ן העוסק בתשתית הגאוגרפית בארצות ערב ) ענף . ) 1 במדור מצרים בענף 1 נמנו כ18- איש , ובהם שלושה רביסרנים . )!( נוכח ריבוי המשימות פוצלה העבודה במדור לשלוש חוליות : חוליית מחקר בסיסי , בראשותי , עסקה בתשתית בעומק מצרים ; חוליית חזית , בראשות אזרח עובד צה"ל רס"ן ) מיל ) ' בני קאין ז"ל , עסקה בארמיות השדה שהיו ערוכות בגדה המערבית של התעלה ; חוליית מבצעים , בראשות רס"ן דב אדלר , עסקה בהספקת מודיעין למבצעים , לפשיטות ולתקיפות חיל האוויר וחיל הים . במאי 1973 אותרה צביעת מתקנים חיוניים בקהיר בצבעי הסוואה . בלקט שהוציא ענף 1 בנושא הודגש בסעיף מיוחד כי צעד זה אינו אלא חלק מההכנות המצריות למלחמה . ראשות מחלקת מחקר מחקה את הסעיף וכתבה תחתיו משהו " רופס" יותר , שממנו לא ניתן היה להבין שמדובר בהכנות למלחמה * תא"ל ) מיל , ) ' לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן * * סא"ל ) מיל , ) ' היה ראש ענף שטח ) 1 ( באמ"ן מחקר ; Elyahu-d @ bezeqint . net

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help