sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הרהורים על שורשי המהפך מצרים בין אוקטובר 1973 לנובמבר 1977 זכי שלום ? האם מטרתה של מלחמת יום הכיפורים הייתה , כפי שמקובל להניח , לקדם הסדר מדיני עם ישראל באמצעות מלחמה ? זכי שלום מעמיד סימן שאלה , נוכח התבטאויותיו בעבר של חסנין הייכל , עורך העיתון אל-אהראם , שגורלה של ישראל אינו להאריך ימים במזרח התיכון וכי על מצרים לסייע לה בהסתלקותה המהירה ... קציני מודיעין צעירים באמ"ן יתקשו להבין זאת ; אולי אפילו יפקפקו בתקפות הדברים . הוותיקים זוכרים זאת היטב . לפני עשרות שנים הייתה מחלקת המחקר באמ"ן , בעיקר ענף מצרים , נדרכת לקראת פרסום מאמרו השבועי של עורך ' אל-אהראם' חסנין הייכל . איש לא היה עוזב את המשרד קודם שיצא מיד לקט ובו ניתוח המאמר כמעט מילה במילה . הלקט , למותר לציין , היה עובר מיד לעיון ראשי המדינה . גם הם , כפי הנראה , קראו את הדברים בעניין רב . גם התקשורת הכתובה התגייסה כדי להאדיר ולהעצים את מעמד העורך הראשי של ' אל-אהראם , ' ובמקרים רבים דבריו זכו להבלטה בעיתונות . כך זה היה . הכול נראה טבעי ומובן מאליו . מצרים , יש לזכור , מילאה באותן שנים תפקיד מנהיגותי בעולם הערבי , ומעמדה בזירה הבין-לאומית היה חזק למדיי , עוצמתה הצבאית ויחסיה עם המעצמות הגדולות ועם מדינות העולם השלישי הקנו לה מעמד סמכותי רב-עוצמה באזור . הייכל היה איש אמונו הקרוב של הנשיא גמאל עבד אל-נאצר . מתוקף זה היה מקום להניח שדבריו בעיתון מבטאים גם את עמדות הנשיא המצרי . עם הסתלקותו של נאצר מהזירה 28 ( בספטמבר ) 1970 תפס את מקומו בהנהגה אנואר סאדאת , שפעל שנים ארוכות כסגן הנשיא בהנהגתו הסמכותית של נאצר וחי בצלו הכבד . כאשר נכנס לתפקיד הנשיא רווחה ההערכה שהוא יהיה נשיא חלש ואפור ולכן הסיכון שהוא יסב למדינת ישראל יהיה קטן יותר . בפועל התברר , להוותה של מדינת ישראל , כי הערכה זו הייתה שגויה לחלוטין . גם הייכל נשאר מקורב להנהגה המצרית לאחר מות פטרונו המוכ ּ ר נאצר , גם אם ' זוהרו' הועם לא מעט . * אוניברסיטת פרופסור , מרצה תל אביב בכיר ; באוניברסיטת zakis @ inss . org . il בן גוריון בנגב ועמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי ליד בגין , קרטר וסאדאת בשיחות השלום בקמפ דיוויד

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help