sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מנהרת הזמן סאדאת בירושלים - פרספקטיבה של 30 שנה חגי ארליך ? אנואר סאדאת החזיר למעמד של בכורה את ממד הזהות הייחודי המצרי על חשבון המעמד הערבי והאסלאמי . יוזמת השלום עם ישראל הייתה בהתאם צעד לחיזוק זיקתה של מצרים לעולם המערבי לפני 30 שנה , בירושלים , השמיע נשיא מצרים אנואר אל-סאדאת את אחד המשפטים החשובים ביותר בתולדות המזרח התיכון : " אנו מקבלים אתכם באזור זה . " זו הייתה בשורה חשובה לישראל , אך הזמן לשלום מקיף ולקבלה כוללת טרם הגיע . סאדאת , מסתבר , יכול היה להתבטא בשמה של מצרים והזהות הלאומית המודרנית שלה , אך לא בשם הזהות הערבית או הזהות האסלאמית . אין להבין את תולדות המזרח התיכון , ובוודאי לא את תולדות העימות עם ישראל , בלי לתת את הדעת למתח הערכי והאופרטיבי בין תכנים אלה של הגדרה עצמית לשבר הזהויות של שכנינו . תולדות חייו של סאדאת עצמו שיקפו את תרכובת הזהויות של מצרים והאזור . סאדאת החל את דרכו הציבורית כאוהד וחבר ב"אחים המוסלמים , " תנועה שחתרה לשיקומה הפוליטי של אומת האסלאם . מימי ראשיתה במצרים של שנות ה30- ועד ימינו , מנהיגה התנועה , על שלוחותיה ברחבי האזור , מאבק בכל פשרה על קיום יהודי-פוליטי בארץ-ישראל . סאדאת עצמו נטש את התנועה על יעדיה אלה , אך נשאר מוסלמי אדוק , ולימים הקפיד על דמותו כ"נשיא המאמין . " החזיר למצרים את הזהות האבודה את דרכו כחבר מייסד ב"אגודת הקצינים החופשיים" וכאחד מראשי המשטר הנאצרי , עשה סאדאת לכיוון זהות אחרת - הלאומיות הפאן-ערבית . זו הייתה תורה שקראה לאחדות אזורית חילונית-מהפכנית-ערבית , וגם היא ראתה במאבק בעצם קיומה של ישראל עניין ערכי-קיומי . סאדאת היה החבר היחיד ששרד מהגרעין הראשוני של המהפכנים מימי נאצר , עקב הזדהותו עם יעדים אלה . עם כישלון הערביו ּ ת החילונית המהפכנית ומותו של נאצר , קיבל לידיו את נשיאות מצרים . בראייה לאחור ניתן להניח שכבר בשנת 1970 הביא אתו אל לשכת הנשיאות את ההכרה שיש לתת קדימות לרכיב זהות נוסף בנפש הקולקטיבית של עמו - הלאומיות המצרית . זו הייתה מערכת ערכים המדגישה את ייחודיותה של מצרים על חמשת אלפי שנותיה , תולדותיה , על מגוון הדתות , על שפע התרבויות שעיצבוה ועל זיקתה ההיסטורית לאגן הים התיכון ולמערב . אחת ההחלטות הראשונות שקיבל כנשיא הייתה להחזיר למצרים את שמה שנמחק מאז כונן נאצר ב1958- את " הרפובליקה הערבית המאוחדת . " חוקת 1971 הגדירה אותה מחדש : " הרפובליקה הערבית של מצרים . " את המעבר שעשה סאדאת מערביות למצריות , יש לראות על רקע האופציות שעמדו לפניו עם כניסתו לנשיאות . האופציה הפאן-ערבית קרסה עם תבוסת , 1967 האופציה האסלאמיתפוליטית איימה על עצם קיומה של מצרים כ"מדינת מוסדות" ) הסיסמה האהובה על סאדאת . ) זאת וגם זאת חייבו מלחמה במערב , בהשפעתו , ביכולתו לסייע . המצריות , מצד אחר , מאז ומתמיד עולה בקנה אחד עם השתייכות למשפחת העמים שבהנהגת המערב . גבולותיה ידועים , יש לה " אני" מתוחם . על בסיס המצריות ניתן להשלים עם שכן " אחר" ולמקד מאמץ של בנייה מבית . יש לה גם אידאולוגיה מסודרת שנבנתה מראשית המודרניזציה של המאה ה19- ושהייתה נחלת העילית עד לעליית הנאצריזם . למרות מורכבות הדברים , דומה כי ממרחק השנים מותר להניח שמלחמת 1973 הייתה מבחינתו של סאדאת מלחמה מצרית ולא מלחמה ערבית . רק כך אפשר להבין את אופן התנהלותה , גם זו הטקטית . אין לראות בה " מערכת גורל" לכיבוש תל אביב אלא מלחמה לכיבושה הדיפלומטי , הכלכלי והאסטרטגי של וושינגטון . מבחינה זו המלחמה ההיא הייתה הצלחה , ומצרים אכן עלתה על דרך הפתיחות כלפי המערב מצד אחד , והפתיחות כלפי חברתה שלה וכלכלתה שלה מצד אחר ההכרעה הדרמטית , הנועזת והאמיצה ב1977- לבוא לכנסת בירושלים , להכיר בישראל ולחתום עמה על הסכם שלום , הייתה צעד חיוני למימוש יעדיהן של הזהות והמדינה המצרית . מצרים , עם הפנים מערבה , נבנית מהכרעה זו עד היום . השלום המתקיים בין ישראל לשכנתה הגדולה מדרום הוא שלום עם הממד המצרי המודרני בנפש המצרית . אין הוא חזות הכול . הממד הערבי הכלל-אזורי והממד האסלאמי הפוליטי לא קיבלו את השלום ולא את מחוללו . העולם הערבי והציבור הנאצריסטי במצרים עצמה הוקיעו את סאדאת , ומצרים גורשה מהליגה הערבית . זה היה מכשול זמני . הפאן-ערביות החילונית הלכה ונמוגה ואולי אף נדחקה , לפי שעה , אל מחוץ לבמה . מצרים חזרה זה מכבר לחיק העולם הערבי , או למה שנשאר ממנו - מסגרת רופפת של מדינות טריטוריאליות הנאבקות לקדם את האינטרסים הנפרדים שלהן . את מקום הערביות כאנטי-תזה כלל-אזורית ללאומיות המצרית הטריטוריאלית , הייחודית , הפרומערבית , תפס מחדש האסלאם הפוליטי . בשנה שחתם סאדאת על הסכם השלום עם ישראל , ב , 1979- עלה גם משטר המהפכה של ח'מיני באיראן , וסאדאת עצמו נרצח בתוך שנתיים על ידי קנאי הדת של ארצו . מורשותיהם המנוגדות של סאדאת וח'מיני ממשיכות מאז להסעיר את המזרח התיכון ולטלטל את הדילמות של שכנינו , בין האפשרות לקבלנו באזור רב-מדינתי ובין המשך המלחמה בישראל מתוך מחויבות לניצחונה של זהות דתית-היסטורית אחת ויחידה . הממד הערבי הכלל-אזורי והממד האסלאמי הפוליטי לא קיבלו את השלום ולא את מחוללו . העולם הערבי והציבור הנאצריסטי במצרים עצמה הוקיעו את סאדאת , ומצרים גורשה מהליגה הערבית * פרופסור להיסטוריה של המזרח התיכון , אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה הפתוחה ; erlich @ post . tau . ac . il

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help