sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

כל קצין באגף המודיעין חולם להגיע לשם , לשמוע את הסודות השמורים ביותר של המוסד והשב"כ , ולגלות שלמרות שהוא חושב שהוא יודע הרבה , הוא בעצם לא יודע כלום . אז מהו הקב"ש ? פעמיים בשנה נשלחים אנשי מודיעין בשירותי הביון הישראליים לעשרה שבועות בכיתת הלימוד , ופוגשים את עמיתיהם מהזרועות השונות . מאגף המודיעין של צה"ל , מהשב"כ , מהמוסד וממשרד הביטחון . בכנסים האלה הם לומדים על עמיתיהם למקצוע , מכירים שיטות עבודה אחרות , מתרגלים אירועים , אבל בעיקר מתוודעים לדור הבא של בכירי עולם המודיעין הישראלי . באחרונה , עם סיומו של קורס הקב"ש ה50- במספר , התכנסו חמישה אנשי מודיעין לסיכום ביניים של אחת ההכשרות הרגישות במדינה : דורון , איש המוסד המשרת כמפקד הקורס הבין-שירותי , סא"ל גדעון מחיל המודיעין , אורי , לשעבר בכיר בשב"כ , חיים הקייני , לשעבר בכיר במוסד , ואל"ם ) מיל ) ' מירי אייזן , שפיקדה אף היא על הקורס בעבר , וכיום משמשת דוברת ראש הממשלה לתקשורת חוץ . בכל שנתיים מתחלפת זהותו של מפקד הקורס , ובכל פעם הוא מגיע ממערך שונה . " אני הגעתי לקורס אחרי שנתיים במכללה לביטחון לאומי , ותאמינו לי , אין עוד קורס כזה , " מספרת אל"ם ) מיל ) ' אייזן בגאווה . היא פיקדה על הקורס היוקרתי בשנת , 2003 כשהייתה קצינת מודיעין בכירה . " אנשים מכל עולם המודיעין מדברים איתך בפתיחות רבה כל-כך על התפקיד שלהם , ואתה מבין שאתה בעצם לא יודע כלום . נפעמתי כל פעם מחדש לראות עד כמה שיתוף הפעולה בתוך קהילת המודיעין הוא חשוב . מה שמדהים אותי זה שבכל קורס תפיסת העולם משתנה , " ממשיכה אייזן , " מכיוון שבכל פעם מפקד הקורס מגיע מגוף אחר : מאמ"ן , מהמוסד או מהשב"כ , והשקפת עולמו משפיעה על התכנים של הקורס . כשמוניתי למפקדת הקורס , לא הבנתי איך ייתכן שאין סיורים בחברון או בשכם . " בלי אחמד וסעיד כשדורון , מפקד הקורס , סוקר את מבנה השיעורים , מאזינים ותיקי הקורס בדריכות רבה , כדי לראות מה השתנה בבייבי שלהם בשנים האחרונות . " בסך הכל , " הוא פותח , " אין ספק שהקב"ש הוא קורס היסטורי . בעבר הוא היה ארוך מאוד , כארבעה חודשים , עד שראשי השירותים החליטו שלא ייתכן שייקחו להם את האנשים הכי טובים לתקופה כל-כך ארוכה . היום הוא לא יארך יותר מעשרה שבועות . " הקורס מחולק על-פי הארגונים : שב"כ , מוסד ואמ"ן , ולכל ארגון מוקדש פרק . בסוף כל פרק מוצגת בפני החניכים פרשייה שעליהם לפתור , וכך הם מתנסים בתהליך שעובר על הארגון , החל בניתוח עבודת רכזי השטח של השב"כ , דרך קבוצת הדסק ועד לפתרון הפרשייה . " התרגילים היו בעבורנו הזדמנות מצוינת לראות איך מתגלגלת פרשה שמתחילה בפיסת מידע , בלי משחקי תפקידים של ' אני אחמד ואני סעיד , ' אלא פשוט אירוע אמיתי , שכל אחד תוקף מהזווית שלו ועם הניסיון שהוא מביא איתו , " אומר אורי , בוגר הקורס שהספיק גם לפקד עליו בשנות ה . 80- " רוב הפרשיות שתרגלנו עסקו באירוע פח"ע בשטחים . הכל מתחיל מבדל מידע שמגיע מכפר נידח בשומרון , וכך זה מתגלגל . מדהים לראות איך כל אחד מנתח את האירוע בדרך שלו . בדרך כלל החניכים שלא מגיעים מהשב"כ נהנים מאוד , כי הם נחשפים לראשונה לשיטות העבודה שלנו . " כל החניכים בקורס הם אנשי מודיעין מנוסים . אתה זוכר מקרה בו פוענחה בקורס פרשייה שלא נפתרה קודם לכן ? " אני לא מאמין שחניך יכול לגשת לפרשייה שטובי האנשים בשב"כ או במוסד עסקו בה , ולהמציא מחדש את הגלגל , לגרום לנו להגיד ' וואו , איך לא חשבנו על זה , "' אומר זקן המסובים , הקייני . הקייני הגיע לקב"ש בשנת , ' 84 ומונה לראש אגף במוסד בתחילת שנות ה. 90- " אני עברתי קורס ארוך , כמעט ארבעה חודשים , ואני זוכר שעסקנו בהרבה סוגיות בין-שירותיות . הגעתי לקורס אחרי 19 שנים במוסד , ולמען האמת כל מה שרציתי לשמוע זה צרות של אחרים , כי את מה שקורה בחצר האחורית שלי אני כבר יודע . בקורס אנשים מגלים פתאום עולם מקביל לשלהם , וזה משפיע גם על העבודה האמיתית . כשאתה רוצה ליצור קשר עם מישהו מאחד הגופים , אתה כבר לא צריך לעבור את כל הביורוקרטיה , אלא פשוט מרים טלפון למשה מהקריה שהיה איתך בקורס וזהו . " לפני הקורס חשבתי שיש כאלה שקוראים לעצמם אנשי מודיעין , אבל בעצם יושבים בניאונים , עם המזגן והשק"ם ולא עושים הרבה , בזמן שאנחנו " התרגילים היו בעבורנו הזדמנות מצוינת לראות איך מתגלגלת פרשה שמתחילה בפיסת מידע , בלי משחקי תפקידים של ' אני אחמד ואני סעיד , ' אלא פשוט אירוע אמיתי , שכל אחד תוקף מהזווית שלו ועם הניסיון שהוא מביא אתו" " בקורס אנשים מגלים פתאום עולם מקביל לשלהם , וזה משפיע גם על העבודה האמיתית . כשאתה רוצה ליצור קשר עם מישהו מאחד הגופים , אתה פשוט מרים טלפון למשה מהקריה שהיה אתך בקורס וזהו"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help