sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

למען האינטרסים שלהם כמיעוט לאומי ילידי ולעצב את חייהם ואת סדר יומם לפי צורכיהם מצד אחר . רעיון דומה מבטאת הסיסמה שאימצו רוב המפלגות הערביות וועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל : שלום ושוויון . סיסמה זו משקפת שאיפה לשלום בין המדינה שהם אזרחיה ובין בני עמם , ושאיפה לשוויון בינם ובין יתר האזרחים , כמתחייב מהיותם אזרחים במדינה דמוקרטית . מובן ששני חלקי הסיסמה כרוכים זה בזה : יש הטוענים שהשלום הוא תנאי מקדים אך לא מספיק לשוויון , ואחרים טוענים כי בד בבד עם רדיפת שלום חובתה של המדינה להבטיח שוויון בין אזרחיה , וששוויון , אם יושג , עשוי לקדם את השלום ולתרום לביסוס יחסי אמון בין האזרחים ועם העמים השכנים . למרות הקולות המעטים הנשמעים מעת לעת מקרב הציבור היהודי הקוראים לשלול את אזרחותם של ערבים בעקבות התנהגות פוליטית , האזרחים הערבים רוצים לממש ולשמור את אזרחותם הישראלית , כמו שאמר יושב ראש ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל , מר שאווקי ח'טיב : "הדרכון הישראלי שלנו אינו נתון למשא ומתן" ( ריאיון מיום 27 בפברואר . ( 2009 החברה הערבית היא אפוא מרכיב מרכזי של החברה המגוונת והרב תרבותית בישראל , והיא ניצבת היום בפני אתגרים ודילמות ביחסיה עם המדינה ועם החברה היהודית . נוסף על כך , היא מתמודדת עם קשיים פנימיים לא מבוטלים , הנובעים מהיותה חברה מסורתית מתפתחת העוברת תהליך של מודרניזציה מואצת ושל עיור עצור ( ח'מאיסי . ( 2005 התמודדות עם צרכיה המשתנים של החברה הערבית דורשת כנראה סינרגיה של כל הגורמים : הסדרת היחסים שבין האזרחים הערבים ובין המדינה , בד בבד עם הכרה בתמורות המתחוללות בחברה הערבית פנימה . חלק מהאתגרים האלה יוצגו בקיצור להלן . בין מדינה לחברה , בין פלגנות ללאומיות בחלק הכמותי של ספר זה מוצגים כאמור נתונים על החברה הערבית לפי פילוח של אזורים , יישובים וקבוצות דתיות , ומשתקפת ממנו שונות רבה בתכונות הדמוגרפיות ובמצב הרווחה בתוך האוכלוסייה הערבית , המחולקת לתת קבוצות כמו כל חברה אחרת . לפיכך אין זה מדויק להציג את החברה הערבית בישראל כקבוצה הומוגנית . חוקרים , ובייחוד חוקרים ערבים דווקא , נמנעו עד כה מלציין את ההבדלים האלה או לחקור אותם מחשש שמא יתפרש העיסוק בהם כקבלת סדר היום הממסדי , המעדיף לראות את הערבים כמחולקים לתת קבוצות דתיות , תרבותיות ואתניות הנקראות "מיעוטים , " ולא כמיעוט לאומי מגובש אחד . חשש זה צמח לנוכח האידיאולוגיה הפוליטית ההגמוניה , השואפת להעמיק את ההבדלים בין הזהויות החברתיות של הקבוצות הערביות כדי להפחית את כוחן ולהגדיל את השליטה בהן , בבחינת "הפרד ומשול . " מדיניות הממשלה מכוונת אפוא לחזק את האתניזציה ולהעמיק את הפילוג בקרב האוכלוסייה הערבית , כמו שאפשר לראות בהחלטות הממשלה המתייחסות בנפרד למגזר הבדווי , למגזר הדרוזי והצ'רקסי ולמגזר הערבי , וכן בהקמת רשות לפיתוח המגזר הערבי , הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה , ואף בשנתון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , שבו נקבעה קטגוריה של "לא יהודים" במקום של ערבים . במידה רבה אפשר לומר שהקבוצות המרכיבות את החברה הערבית התגבשו בתגובה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help