sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שכן הם יכולים לשאול : אם אדם אינו מאמין באלוהים , עם מה הוא מתאחר ? על שאלה זו אני מבקשת לענות בשאלה אחרת : באיזה אלוהים מדובר כאן ? שכן על פי הבנתי , גם אנשים דתיים מקיימי מצוות משתמשים במילה ' אלוהים' במובנים רבים ושונים . גם מי שאינו מאמין באלוהים כמקור של ציווי מוחלט לקיום תרי"ג המצוות , יכול להאמין בו כמקור של צורך להתעלות מעל החיים החילוניים הרגילים , שבמרכזם רדיפה אחר הנאות גופניות וחומריות ואחר דחפים אנוכיים . תחושה של התנגדות עזה לחיים שכאלה , ודחף עמוק לעשות את החיים טהורים , רוחניים ומוסריים יותר , לעתים בלי ידיעה ברורה כיצד לעשות זאת - כל אלה הם גילויים אופייניים של חיי נפש של מיסטיקנים בתרבויות שונות , גם אם הם אינם מצהירים על אמונה באלוהים . הקושי להכיר בלגיטימיות של חוויה מיסטית חילונית מקורו כאמור בתפיסה התאולוגית פילוסופית של המיסטיקה , שהייתה הבסיס של מחקר המיסטיקה האקדמי , וכיום נחשבת מיושנת . כמו רבים מחוקרי המיסטיקה כיום , גם אני סבורה שבחוויה המיסטית אין מדובר רק בהכרה באמת במובנה התאולוגי , כלומר טענות אוניברסליות שנוגעות לאלוהים וליחס בינו ובין האדם , אלא גם ובעיקר בחוויה רוחנית של הארה פנימית , שמעניקה לאדם תחושה של תובנה , המאפשרת לו להשלים עם המציאות , לקבל אותה במלאת יופי וחוכמה , ובעקבות זאת להשתנות שינוי פנימי . תחושה זו מעניקה לאדם כוחות פנימיים , ואלה מאפשרים לו לשמוח , להתענג , לבטל קונפליקטים ואי התאמות , ולכן היא יוצרת חוויה של הבנת דברים שלא הובנו קודם לכן ויצרו מצוקה . קשה מאוד לנסח תחושת תובנה זו כטענה תאולוגית או אחרת , וספק אם היא מעניקה בכלל לאדם ידיעה של אמת במובן המדעי או הפילוסופי . אכן , בקרב אנשים דתיים תחושה זאת יכולה לאשר את אמונתם ולתת להם דרכים חדשות לנסח אותה , ולעתים גם דחף לשנות את חייהם או דחף של שליחות ציבורית . לאנשים לא דתיים היא יכולה להעניק תפיסת מציאות שונה או דחפים מוסריים . טבעי אפוא למצוא בטקסטים מיסטיים מסורתיים ביטויים להרגשה של גילוי אמת מתוך הארה אי רציונלית , ואף ביטויים שמנסים לתאר את החוויה המיסטית בדרכים כמו פילוסופיות או כמו מדעיות , למשל על ירי תיאורים סכמטיים , כאילו שיטתיים , של מראה העולם העליון ושל תהליכי הקשר בינו ובין האדם . בטקסטים מיסטיים יהודיים רבים לביטויים מסוג זה יש אפילו מקום מרכזי . אבל ניסוחים כאלה של אמת אינם תנאי לקיומה של חוויה מיסטית , אלא אחד מן הגילויים של רקע תרבותי

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help