sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כיוס חקר המיסטיקה ער מאוד לחשיבותו של ההקשר התרבותי בעיצובם של האמונות , אורח החיים ואף החוויה , ויש חוקרים הסבורים שאת ההתנסות המיסטית עצמה וגם את הפירוש המושגי מילולי שלה מתנות ומעצבות הנחות היסוד המובנות מאליהן בתרבות שהמיסטיקן חי בה . על בסיס תפיסות כאלה של מושג המיסטיקה , יש מקום לטענה שגם לאנשים שחיים בתרבות חילונית יכולות להיות חוויות ותוכנות מיסטיות , אלא שהן מעוצבות , מתנסחות ומפורשות באופן שהולם תרבות זו . בעקבות הטיעון בדבר אופיין המיסטי של יצירות בספרות העברית החדשה עולה שאלה בסיסית נוספת : האם יהודים שאינם מקיימים אורח חיים דתי ( כלומר אינם מקיימים את רוב דיני ההלכה , המצוות , המנהגים ואורחות החיים המקובלים על שומרי ההלכה בני זמנם ) יכולים ליצור מיסטיקה יהודית ? כך לדוגמה סיפרה יונה וולך להלית ישורון : פגשתי את אלוהים , וחיי נהפכו על פיהם [ ... ] התחיל אור , באותה תקופה הסתובב לי אור בראש / ... / ואיש ירד מהשמים עם כל המזלות , וראיתי את בריאת העולם . 1 ... ] זה גרם לי לשנים רבות של הסתגרות ושל מחשבה ו ... ו הייתי שומעת אותו מגיל קטן . הייתי אוהבת אותו נורא [ ... 1 ראיתי ענן ערפל שנבעלתי לתוכו , ואחר כך חזרתי הבייתה " . לשאלה : 'האם אדם לא דתי יכול לדעתך להגיע להתגלות מיסטית ' ? ענתה בריאיון המשוררת וחוקרת המיסטיקה היהודית חביבה פדיה : 'אם בלא דתי הכוונה לכך שהוא אינו שומר מצוות , אז בוודאי שכן . ' גרשם שלום בספרו Major Trends in Jewish Mysticism ( זרמים מרכזיים במיסטיקה יהודית , ( 1941 ראה כחסידות את הפרק האחרון , פרק הסיום , בתולדותיה של המיסטיקה היהודית ובבני דורו - את מי שיכול רק לספר את , 24 הסיפור , אך לא להשתתף בחוויה . במאמרו 'הרהורים על מיסטיקה יהודית בימינו , ' כתב שלום כי 'בדורות האחרונים לא היו התעוררויות של יחידים שהביאו לירי צורות חדשות של התורות המיסטיות או לתנועות בעלות משמעות בחיי הציבור . ' הוא נימק זאת בעובדה שלא תיתכן מיסטיקה ללא אמונה באלוהים ובקדושת התורה , וטען שבלעדיהן הבסיס של מיסטיקה יהודית לגיטימית מתמוטט כליל . ההתניה של המיסטיקה באמונה ובחיים דתיים מקובלת על רבים גם כיום , והיא מתבקשת בייחוד כשמדובר במיסטיקה יהודית : 'מיסטיקה יהודית חילונית' הוא צירוף מופרך באוזניהם של יהודים שומרי מצוות או כאלה שמזהים את היהדות עם שמירת מצוות ,

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help